جهانت را به روی خوبی متمایل کن؛ تا خوبی به روی جهانت بتابد

دکتر سارا نصغی*: هنگامی که کودک بودیم والدینمان همیشه می گفتند به دیگران مدد برسانید وقتی نوجوان شدیم یادگرفتیم به دوستانمان برای تغییر منزل یا پخت غذا کمک و حتی گاهی اوقات مقداری پول و وقت در خیریه ها صرف میکردیم .

گسترش مهربانی

 

 

 

 

درکل دیدن رنج دوستان و بی عدالتی ها برایمان ناراحت کننده بود اما این خوش قلبی ها از راه های دیگر جبران می شود.برای آنکه با دیگران با محبت رفتار کنیم نیاز به الگوی صحیح داریم ، الگوی رفتاری مناسب که پایه گسترش مهربانی است .

گسترش مهربانی

گسترش محبت و مهربانی با انجام کارهای خوب

نظرتان در مورد سخاوت نوع دوستانه و انسانیت و هدایت دیگران به سمت این نگرش چیست؟ بعضی محققان می گویند همچین سخاوتی وجود ندارد چون اساسا انسان تا به تکامل برسد و این نگاه در آن طنین انداز شود زمان بر است ،اما ویراستار لیستی از رفتارهای مهربانی تهیه و پیشنهاد می کند برای یادآوری بهتر آن را جلوی آینه، کامپیوتر و حتی داشبورد خودرو قرار دهید تا با استفاده از آنها مهربانی را به دیگران تقدیم کرده و فردی را خوشحال کنید.

فراموش نکنید که قبل از هرچیز سخاوتمندانه عمل کنید سخاوت نه تها شما راخوشحال می کند بلکه حدود 50 درصد اکسی توسین بیشتر در مغز ترشح می کند و احساس خوب خلاقیت و مهارت حل مساله را بالا میبرد ،حتی چیزهای کوچک مثل یک جمله حال فرد راتغییر می دهد و این کارمای جهان را به نفع شما بالا میبرد آیا نشنیده اید که هرکس ذره ای خوبی کند به او باز میگردد و این قانون هستی است که بدهکار کسی نمی ماند.

راه گسترش مهربانی

برای گسترش مهربانی از راه درست، خوب باشید

انگیزه های خود را آنالیز کنید تا به نوع دوستی برسید ؛ ریچارد می گوید باید بخشی ازخودرا زیر سوال ببریم و تخریب کنیم تاسوخت برای سخاوت تامین شود. باید گاهی چیزی را که کامل نیست در وجود خوب از بین ببریم تا چیز خوب را جایگزین کنیم. خشونت غیر مفید را نخواه تا خیرخواهی و آبادگری در تو ریشه بدواند، نفرت را نخواه تا عشق در تو جوانه بزند، دروغ تحت هر شرایطی را حذف کن تا تلالوی صداقت و زلالیت در تو متبلور شود. آن زمان است که تغییر مثبت را در خود حس خواهید کرد و خود را از نو میسازید. 

برای گسترش مهربانی با مهربانی پاسخ دهید

اولین فردی راکه امروز می بینید چه دوست یا فامیل ، موقعیتی برای مهربانی کردن است ، البته این جمله را به این شکل هم معنی می کنند که دو سر برد برای هردو طرف بشمار می آید بعد می توانید متوجه شوید چه کسی هستند؟ 

همین کار رابا افراد دیگری که ملاقات کردید انجام دهید اگرچه هیچ تضمینی نیست که خوبی را جبران کنند و نمک شناس باشند اما این دغدغه ما نیست.

گسترش مهربانی با طرز پاسخ دادن

سالیان گذشته محققان روی موضوع اینکه چطور ادراک .افکار به دیگران منتقل می شود سرمایه گذاری کردند و نتیجه ی مطالعات آنها حاصلی داشت به نام سه مورد از بهترین روش های انتقال افکار به دیگران:

  • رویارویی با تغییرات مثبت اخلاقی آسان است

  • نمایش نامه تغییرات نمایش اجتماعی بارویکرد خوب

  • داستان سازی و ایجاد ارزش و معنا با جذب احساس

پاسخ دادن

اگرکسی ازشما پرسید چطور می توانم کار یا کمکی کنم چه عکس العملی نشان می دهید؟ اینجاست که متوجه می شوید دنیا با مهربانی چقدر زیباتر می شود با انجام اینکارها یک قدم بخوبی نزدیکتر می شوید. وقتی یک نفر را شاد کنی انگار همه را شاد کرده اید وجهانی که همیشه آرزویش را داشتید به حقیقت می پیوندد اگر سعی کنیم دیدمان را در زندگی تغییر دهیم آن وقت همه چیز تغییر می کند و رقابتهای بعد سومی جهان جای خود را به همکاری بعد چهار و پنجمی میدهد و جهان شکوفا میشود.

تمرین مهربانی

اینکه با خود مهربان باشید لفظی آسان است اما درعمل سخت واحتیاج به تمرین دارد سخاوت را درونی کنید تا بتوانید بازتاب آن را ببینید و رشد کنید.

ساختن جهان خودمان و دیگران آسان نیست و نیاز به صبر و مقاومت دارد ، باخود مهربان بودن به معنی احساس خوب داشتن نیست اما تعریف ازخود با پرورش مهربانی پیامهایی را در آینده برایتان به همراه دارد.

*روانشناس اجتماعی وپژوهشگر فرهنگ

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = سیزده