♦معصوم زاده /خاستگاه صلح پایدار از منظر اسلام شیعی

به گزارش سلام نیوز،دکتر نیکبود معصوم زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس  بر خاستگاه صلح پایدار از منظر اسلام شیعی تاکید کرد.
وی ادامه داد :اسلام شیعی، خاستگاه صلح پایدار را در تحقق عدالت می داند ،پذیرش مفهوم و درک مشترکی از عدالت و نهادینه سازی آن فهم و درک در بین مردم جهان به مثابه یک فرآیند فرهنگی، می تواند افکار و اعتقادات ارزشی و اخلاقی ملل مختلف جهان را به هم نزدیک نموده و در نتیجه، راههای تحقق عدالت را تسهیل و زمینه صلح پایدار را فراهم کند. 
ایشان افزود: در قدم اول باید تبیین مفهوم صحیح از عدالت از منظر اسلام شیعی مطرح شود. قدم دوم، تبیین منشا و خاستگاه عدالت و عدالتخواهی و راهکارهای اجرایی آن است.
این استاد دانشگاه تاکید کر د: راهکارهای پیشنهادی برای تعیین این منشا اصلی عدالت و عدالتخواهی به این صورت است. راهکار اول، بحث تبیین و توصیف صحیح فطرت پاک است. لزوم احیاء و بیداری فطرت عدالت خواهی راهکار دوم است .راهکار سوم نزدیکی فرهنگها از طریق فطرت عدالتخواهی است. هرچند فرهنگها به دلیل تنوع مفاهیم برداشتهای واحدی ندارند.
وی درپایان گفت : هرچه فرهنگ جوامع در خصوص ادارک و حس آنها نسبت به عدالت و عدالت گرایی نزدیکتر باشد، به همان میزان درک و احساس عدالت از حالت فردی و فرقه ای و مادی گرایی بیرون آمده و شکل عمومی تر و غیرمادی تری به خود می گیرد و در این نزدیکی فرهنگها، افراد فرصت پیدا می کنند که روحیه تفاهم و تعادل را در دیگران تمرین و تقویت کنند و این موجب می شود که صلح و وفاق پایداری بین ملتها و دولتها برقرار نماید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 14