خصائص افراد دو رو و بیماری دو رویی چیست؟

برای شناخت افراد دورو و شخصیتهای غیرصادق بهتر است با خصوصیات و زبان بدن آن ها آشنا شوید و سعی کنید از آن ها دوری کنید چراکه دو رویی بیماری روحی و عملی غیر اخلاقی است. 

دکتر علیرضا شیرکوند

به گزارش سلام نیوز همه ما در زندگی با افراد دو رو  برخورد داشته ایم و قطعا این طیف افراد راکسی دوست ندارد . فردی که در ظاهر اعلام دوستی می کند اما در باطن نسبت به شما بدخواه و کنار زننده شما است . امام صادق علیه السلام می فرماید کسی که با درویی و تزویر کار خود را پیش میبرد این مساله به آن وفا نکرده ، ارتباطش با خود و خدا برقرار نیست و از این رو انسان قابل اطمینانی نیست. ما در این مطلب قصد داریم برای شماعزیزان خصوصیات و ویژگی افراد دورو را شرح دهیم:

خصوصیات افراد دورو
دورویی همانند یک سکه تقلبی است .انسان ها بر حسب انسان بودن دارای دو رو هستند ؛ یک رو، که ظاهر افراد و روی دیگر باطن انسانهاست اما فرد دو رو به کسی گفته می شود که عملش با آنچه در ذهن و دل دارد یکی نیست. دورویی بیانگر این نکته است که ارتباطات در جامعه به شکل مؤثر صورت نمی پذیرد و فرد دو رور می تواند با تزویر خود بسیار مخرب تر از کسی باشد که آشکارا با تو ابراز بدخواهی و دشمنی می کند.

این عبارات، بخشی از صحبت های دکتر علی صباغیان، استاد علوم ارتباطات است.وی معتقد است که وقتی ظاهر و باطن افراد با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و هر کدام به شیوه خودشان عمل کنند، دورویی به وجود می آید مثلا در ظاهر ابراز ارادت به کسی را داشته باشیم اما در عمل به بهانه های مختلف خلاف این را نشان دهیم و مجدد در بیان چیزی خلاف عمل خود را ادعا کنیم. صباغیان از حسد، به عنوان یکی از مسائل مهم و تأثیر گذار بر دورویی یاد می کند.او می گوید، حسد یکی از ریشه های دورویی است که باعث می شود ارتباطات اجتماعی را از حال مفید خارج کند و متاسفانه درمانی برای فرد ذاتا دو رو وجود ندارد مگر آنکه خود اراده دیگری کند. 

کسانی که دو روی متفاوت دارند و صادق نیستند به جای عقلانیت اصیل، عقل ابزاری و منفعتی دارند.شخصی که دارای عقلانیت ابزاری است،‌ کنش‌های عقلانی او معطوف به هدف(دنیوی) بوده و این بدان معناست که فرد دورو،رفتارهایی انجام می دهد که نیت او متوجه هدف‌های دنیوی و صرفا فردی خود اوست. بر اساس آموزه های اسلام برای رسیدن به اهداف نباید از هر وسیله ای استفاده کرد و هدف وسیله را توجیه نمی کند.این مسئله مانند آن است که برای تصاحب بازار از هر روشی استفاده کنیم که شرع، این اجازه را به ما نمی دهد.

ویژگی افراد دورو
صباغیان در خصوص دورویی، بحث ناهماهنگی و «ناهمسانی شناختی» را مطرح می کند؛ بدین معنی که دوگانگی رفتار وگفتار، ناهماهنگی شناختی را ایجاد می کند، که همان دورویی است.دورویی اثرات سویی بر خانواده و به تبع آن کل جامعه دارد.

دورویی بر بی اعتمادی دامن می زند و این مسئله در خانواده بلای خانمان سوزی است .دو رو اساسا دروغگو است و در چنین خانواده هایی دروغگویی و نفاق ایجاد می شود و سپس به والدین به فرزندان و به تبع آن به جامعه تسری می یابد و در عاقبت پایه بسیاری از بحران ها و ناملایمات اجتماعی می شود.این استاد دانشگاه معتقد است: وقتی نردبان اعتماد خود را بر دیوار دورویی و بی اعتمادی تکیه می زنید،فرو می ریزد. 

آشنایی با ویژگی افراد دورو
بنا بر گزارش روزنامه جوان،ابراهام لینکلن، در بخشی از گفته های خود می گوید: من برای اینکه دشمنم را نابود کنم با دورویی ازراه دوستی به او نزدیک می شوم و سپس درصدد نابودی او بر می آیم! حضرت علی (ع) در روایتی می فرماید: با آدم های دورو، حریص و بخیل مشورت نکنید؛ این افراد نه تنها راه صحیح را به شما نشان نمی دهند بلکه شما را نیز ازمسیر درست گمراه می کنند.

کسانی که از دورویی برای پیمودن پله های ترقی استفاده می کنند موجب می شوند کارایی و بهره وری پایین آمده و در جامعه کارشکنی زیاد می شود که این مسئله مانعی برای رسیدن به اهداف است.این استاد ارتباطات معتقد است از طریق ارتباطات غیر کلامی می توان افراد دورو را شناسایی کرد.ارتباطات غیر کلامی، دنیایی از کلام را به مخاطب می رساند.

«بن بست دو سویه» مبحثی در علم ارتباطات است که به خوبی روشن کننده این مسئله است.نظریه بن بست دوسویه می گوید: اگر کسی در کلام مطلبی را عنوان می کند ولی رفتار و سکناتش چیزی دیگر می گوید؛ شما به رفتار و سکناتش توجه داشته باشید.

نکته جالب آن است که اگر در جایی ارتباطات کلامی و غیر کلامی گرد هم آیند، شما با ۹۰ درصداطمینان به ارتباطات غیر کلامی توجه کنید.در مورد افراد دورو مشخصات رفتارهای غیر کلامی این چنین است که مردمک چشم های افراد دورو باز است .

معمولاً افراد دورو رفتارهای اغراق شده و هیسترونیک دارند و به هر قیمت تخریب گر دیگران هستند تا خودشان دیده شوند. شدت صدای بلندتری دارند و با حرکات دست بیشتری صحبت می کنند .گاهی نیز هنگام صحبت دست ها را پشت کمر مخفی می کنند.

افراد دورو علاوه بر این رفتارها مهارت خاصی در دروغگویی نیز دارند و به دلیل همین خصلت فراموش کارند.افراد دورو در برخی اوقات نیز دارای تزلزل گفتاری و رفتاری هستند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک − 1 =