درخواست فرزند السیسی از ترکیه برای تحویل رهبران اخوان المسلمین به مصر

اقامت رهبران اخوان المسلمین در ترکیه و اختلاف‌ منافع در قبال بحران لیبی موانعی مهم در مسیر همگرایی میان آنکارا و قاهره به شمار می‌رود.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز از میدل ایست، همچنان اقامت رهبران اخوان المسلمین در ترکیه و اختلاف‌ منافع در قبال بحران لیبی موانعی مهم در مسیر همگرایی میان آنکارا و قاهره به شمار می‌رود.

به گزارش سایت فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» متخصص در امور امنیتی، مسئولان امنیتی و اطلاعاتی ترکیه و مصر تلاش‌های فراوانی برای اصلاح مناسبات آنکارا و قاهره به عمل می آوردند اما همچنان با اختلافاتی رو در رو هستند که نمی‌توانند بر سر آن توافق کنند از جمله این اختلافات باید به حضور اعضای اخوان الملسمین در اراضی ترکیه اشاره کرد.

اینتلیجنس آنلاین تصریح کرد: با نخستین گفت‌وگوها برای بهبود روابط میان دولت ترکیه و مصر که از مارس گذشته آغاز شد، دستگاه‌های اطلاعاتی دو کشور کانال‌های ارتباطی میان هم را باز گذاشتند و آخرین دیدار میان دو نمایندگان دو کشور در 7 و 8 سپتامبر گذشته در آنکارا برگزار شد.

اما موانع پییشین (حضور رهبران اخوان و پرونده حضور نیروهای ترکیه در لیبی) مانع از حصول پیشرفت‌های مهم در مسیر عادی‌سازی روابط دو کشور شد.

اینتلیجنس آنلاین نوشت: در نشست‌های گذشته که به ریاست «حمدیسند لوزا» و «سادات اونال»، معاونان وزرای امور خارجه مصرر و ارکیه برگزار شد بر سر دستورکل نشست آتی دستگاه‌ امنیتی دو کشور توافق شد.

به نوشته این سایت فرانسوی، در یکی از این نشست‌ها «محمود السیسی»، فرزند بزرگ «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر و نفر دوم در فرماندهی دستگاه امنیتی این کشور از مقامات ترکیه‌ای خواست تا رهبران اخوان المسلمین که از زمان سرنگویی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری فقید مصر در سال 2013 میلادی در ترکیه اقامت دارند، به قاهره تحویل دهند.

محمود السیسی در این دیدار به «کمال اسکنتان»، نماینده رئیس دستگاه اطلاعات ملی فهرستی 31 نفره از رهبران اخوان را داد که در استانبول زندگی می‌کنند و فعالیت‌های رسانه‌ای خصمانه علیه دولت مصر انجام می دهند و از وی خواست این افراد را به قاهره تحویل دهند.

اینتلیجنس آنلاین افزود: ترکیه با رد پذیرش این درخواست به طرف مصری قول داد که از حضور رسانه‌ای این رهبران اخوانی جلوگیری کند و از شدت انتقادات رسانه‌ای از قاهره بکاهد.

این سایت فرانسوی در پایان نوشت: بحران لیبی نیز از جمله اختلافات دو کشور به شمار می رود و طرف مصری بر خروج کامل نظامیان ترکیه‌ای و نیروهای شبه‌نظامی همسو با این کشور از لیبی تصریح دارد و علیرغم وعده‌های حاکان فیدان در خروج این نیروها اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است؛ امری که قاهره را خشمگین کرده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + 3 =