دولت از چه سینماهایی حمایت کرد/ حمایت از سالن‌های غیرخصوصی برخلاف مصوبه

گزارش : محمد ایرما

♦به گزارش سلام نیوز سازمان سینمایی چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه در راستای سیاست شفاف‌سازی، فهرست جزییات حمایت‌های کرونایی سینماها و فیلم‌ها را در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ منتشر کرد. بر این اساس بین ۲ تا ۵ درصد صندلی‌های فعال سینماها از سوی سازمان سینمایی خریداری شده تا سینماداران به بازگشایی سالن‌ها و تهیه‌کنندگان به نمایش آثار ترغیب شوند، گزارش پیش رو به بررسی جزییات این حمایت‌ها می‌پردازد.

سینماهای دولتی چگونه حمایت شدند؟

در حالی که در نخستین موج حمایت‌ها از سالن‌های سینما در اسفند ماه ۹۸ (وام ۱۰ میلیون تومانی به ازای هر پرده) تنها سینماهایی با مالکیت یا بهره‌بردار بخش خصوصی، مشمول حمایت شده بودند و تسهیلاتی به سینماهای حوزه هنری تعلق نگرفت، اما سینماهای این نهاد مشمول حمایت‌های تازه هستند. نام سایر سینماهای دولتی و ارگانی نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. سینماهایی متعلق به وزارت آموزش و پرورش، سپاه پاسداران، حوزه هنری، شهرداری‌ها و… نیز مشمول حمایت واقع شده‌اند.

این در حالی است که در بند ۷ مصوبات جلسه ۷ بهمن ماه ۹۹، آمده است که حمایت‌های موضوع این مصوبه، صرفا شامل سینماهای بخش خصوصی یا با بهره‌بردار خصوصی یا غیردولتی است. به نظر می‌رسد حمایت‌ها از سینماهای متعلق به نهادهای دولتی، عمومی یا نظامی با این مصوبه مغایرت دارد.

تعطیلی تدریجی سینماهای ایران

فهرست حمایت‌های سازمان سینمایی همچنین به شکل غیرمستقیم، آمار تعداد سینماها و سالن‌های فعال را نیز نشان می‌دهد. بر این اساس در فروردین سال جاری، ۱۳۷ سینمای کشور با مجموع ۴۲۰ سالن و ۳۶۰ سالن فعال مشمول حمایت سازمان سینمایی شده اند که این تعداد سینما در اردیبهشت ماه، به ۱۰۲ سینما و مجموعا ۲۶۳ سالن فعال کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که با احتساب وجود ۵۷۰ سالن سینما در سطح کشور، به نظر می‌رسد کمتر از نیمی از سینماهای ایران در اردیبهشت ماه به فعالیت مشغول بوده‌اند.

بر اساس دو فهرست یادشده، تقریبا همه سینماها به اندازه تعداد سالن‌های فعال، مورد حمایت سازمان سینمایی قرار گرفته‌اند. در این میان برای پردیس‌های دارای بیش از ۵ سالن فعال، به اندازه ۵ سالن اعتبار مصوب شده است. تنها سینما شهید مصلی‌نژاد شهر جهرم است که با وجود داشتن تنها یک سالن، برای ۳ سالن مورد حمایت قرار گرفته است؛ امری که دلیل آن مشخص نیست. این سینما متعلق به سپاه پاسداران است.

بیشترین حمایت‌ها از پردیس‌های تهران

در فروردین ماه ۱۴۰۰ سینماهای کورش، ملت، ایران‌مال، چارسو، شهر آفتاب شیراز، سیتی‌سنتر اصفهان، آزادی، هویزه مشهد، زندگی و اکومال کرج فهرست ۱۰ سینما با بیشترین حمایت در نظر گرفته‌شده را تشکیل می‌دهند. در این میان پردیس کورش با ۶۴ میلیون تومان پیشتاز است.

برای اردیبهشت سال جاری نیز پردیس کورش به عنوان پرفروش‌ترین سینمای کشور، ۴۹ میلیون تومان حمایت دریافت خواهد کرد که بیشترین میزان در سینماهای سراسر کشور است. سینما‌های ایران‌مال، سیتی‌سنتر اصفهان، آزادی، ساحل اصفهان، چهارباغ اصفهان، ویلاژتوریست مشهد، عصر جدید گرگان، اطلس مشهد و ماندانا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شیوه حمایتی سازمان سینمایی موجب شده است که سینماهای تهران نسبت به سینماهای شهرستان، مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند. در حالی که در فروردین ماه از ۱۳۷ سینما و ۳۶۰ سالن فعال مورد حمایت، ۴۳ سینما و ۱۴۶ سالن -معادل ۳۱ درصد سینماها و ۴۱ درصد سالن‌ها- متعلق به شهر تهران است، اما مجموعا مبلغ ۶ میلیارد و ۸۰۸ میلیون تومان که ۴۷ درصد کل حمایت‌ها از سینماهاست، برای سینماهای تهران مصوب شده است؛ امری که می‌تواند به سینماهای عموما کوچک شهرستان‌ها را در برابر پردیس‌های عموما چند سالنه تهران در شرایط نابرابری قرار دهد.

حمایت از فیلم‌ها

در حالی که مبالغ حمایت ماهانه مصوب برای سینماها، کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است، صاحبان آثار اکران نوروزی از حمایت قابل توجهی برخوردار شده‌اند که نزدیک به ۹۰ درصد آن، به ۳ فیلم پرفروش‌تر «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تک خال» اختصاص دارد.

برای فیلم «خورشید» در فروردین ماه ۷۷۱ میلیون تومان و در اردیبهشت ماه ۴۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این مبالغ برای فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» به ترتیب ۵۹۸ و ۴۶۱ میلیون تومان است و برای «تک خال» به ۴۲۷ و ۳۵۱ میلیون تومان می‌رسد. «خون شد» و «لاله» نیز در مجموع دو ماه نخست سال جاری، ۳۰۱ و ۱۶۳ میلیون تومان اعتبار مصوب دارند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− چهار = 4