دومین کنفرانس جهانی آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت،امنیت و سلامت جهانی

به گزارش سلام نیوز روز بیستم آبان ماه مصادف با ۱۰ نوامبر «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است. این امر نشان می دهد که همه ملت ها حق دارند که از علم و دانش بشری برای صلح و توسعه استفاده کنند. از این رو می توان گفت که عدالت علمی متضمن خودداری از ایجاد محدودیت و مانع برای توسعه دانش و علوم بشری از یک سو و لزوم التزام عملی بازیگران و نهادهای بین‏المللی به توسعه و تسهیل همکاری‌ها و برخورداری علمی و فناوری همگانی است که در پرتو آن، ضمن قرار گرفتن علم و فناوری در خدمت بشریت، دستیابی به لوازم تعالی و کمال انسانی میسر گردد.

با این حال، متاسفانه آنچه در عمل مشاهده می‌شود این است که برخی از کشورهای استکباری و وابسته به نظام سلطه، تلاش می‌کنند به انحاء مختلف امکان دسترسی کشورهای مستقل و غیر همسو با سیاست های نظام استکباری را محدود نمایند.
مجمع جهانی صلح اسلامی با هدف تبیین اهمیت این موضوع و نگاه اختصاصی به موضوع آپارتاید علمی، «دومین کنفرانس آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» را به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در روزهای بیستم و بیست و یکم آبان ماه جاری با حضور بیش از ۲۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان برگزار نمود. در این کنفرانس که به صورت مجازی ( وبینار) برگزار شد، شرکت کنندگان به بررسی اهمیت عدالت علمی در توسعه جوامع پرداختند و اشاره داشتند که یکی از موانع مهم در ایجاد صلح، امنیت و توسعه در جهان، وجود آپارتاید علمی است که بسیاری از کشورها و ملت ها را از دسترسی به علم و فناوری و تولیدات علمی محروم می‌کند و این امر همچنان یکی از علل اصلی فاصله توسعه بین کشورهای شمال و جنوب و عاملی در جهت خدشه دار کردن صلح، عدالت و امنیت بین‌المللی است.

دریافت گزارش کامل دومین کنفرانس جهانی آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی

مطلب پیشنهادی

پنل دوم کنفرانس” ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم نهاد” برگزار شد/ تاکید بر لزوم افزایش همکاری و تجمیع نیرو مقابل ظلم و بی عدالتی در جهان

پنل دوم همایش بین المللی “ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم نهاد برای صلح،عدالت و همگرایی ملل” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × چهار =