فرزند ایران / «دیپلماسی حقوق بشر رسانه ای با رویکرد سلامت و سلامت اجتماعی»؛ تله مهار متقابل علیه تحریم و فشار

فرزند ایران: خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه ای که روز یکشنبه پخش شد  ضمن بر شمردن قدرت فزاینده چین در عرصه معادلات بین الملل، این کشور را به رفتار خشونت گرا و نقض حقوق بشر جهت اعمال کنترل بیشتر ، متهم کرد  و گفت : این درست است که چین که به طور فزاینده ای قدرتمند می‌شود اما او نظم جهانی را به چالش می کشد، قدرت آمریکا را به چالش می‌کشد؛چین سرکوبگری بیشتر در داخل و بی اعتنایی به حقوق انسانی و اعمال تهاجمی را دنبال می‌کند. 

ایالات متحده ضمن اعتراف به مسیر رو به رشد چین و به چالش کشیدن قدرت و نظم آمریکایی با بهانه های حقوق بشری برخلاف آنچه ادعا می کند در صدد حفظ نظم موجود به نفع آمریکا و مهار چین و قدرت های نوظهور است ؛ که نمونه اخیر آن این مصاحبه بلینکن است که با اتهامات ضدحقوق بشری، مخالفت با صلح و خشونت گرا خواندن چین در حقیقت طبق اعتراف خود مقابل به چالش کشیده شدن خود از سوی قدرت چینی در جهان یا هر قدرت مستقل دیگری ایستاده است.

تله مهار و استراتژی کارآمد در مقابل این اقدام چیست؟
بنا بر نظریه جوزف نای بایستی برای عبور از تله مهار در مسیر رشد و توسعه کشور، دقیقا از مهار مشابه استفاده کرد که همان بحث حقوق بشر و اتهامات تروریستی است. که در دو پنل نخست به چالش کشیدن حقوق بشر و افشای هر چه بیشتر نمایشی بودن آن و در گام دوم ترسیم چهره بهتر صلح و انسان دوستی در جهان از طریق مجراهای گوناگون است.

چرا تلفیق با دیپلماسی رسانه؟
رسانه امروز یکی از مهم ترین ابزار تحقق اهداف ملل هستند و در تمامی جوامع داعیه دار دموکراتیزه شده رکن مهمی به شمار می روند. بسیاری اقدامات که دولت ها نسبت بدان در مواجهه بایکدیگر محدودیت دارند رسانه های آزاد ندارند این یعنی هوشمندی یک دولت در جایی که امکان حرکت کمتری دارد و ممکن است انگ مداخله بر آن بار شود، نیابتی حرکت کند و مقصود را حاصل کند .

چرا سلامت ؟

سلامت در بحث حقوق بشر در روابط بین ملل هیچ گونه جای چانه زنی ندارد و تنها سندی که بی چاله سیاسی پیش روی آن می توان در مسیر احقاق حق ملت و شکننده کردن تحریم بهره برد حق سلامتی است.

چرا سلامت اجتماعی؟

سلامت اجتماعی دارای تعاریف گسترده و ابعاد مختلف در متون بین الملل و متون داخلی است و این امکان را فراهم می کند تحریم در آثار غیر فیزیکی مرتبط با سلامت مانند ارتباط آن با اقتصاد، سلامت روان در اجتماع، روابط با دیگر کشورها و مانند آن به چالش جدی کشیده شده و گشاینده باشد.
این مدل و تله مهارمتقابل امکان استفاده برای تمام مللی که به غلط زیر بار چنین اتهاماتی هستند به عنوان یک دیپلماسی نوین و فعال راهگشا باسد

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + = 8