دکتر عامری: نقش برگزاری کنفرانس دیپلماسی اسلامی در شناخت رسول مهربانی و اخلاق و مقابله با تحریف‌های مختلف

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی، گفت: سعی می‌کنیم در فرایندی علمی و فرهنگی دستاوردهای این کنفرانس تبیین و معرفی کنیم و گامی در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی برداریم و این یک هدف بشر دوستانه جهانی است.

به گزارش سلام نیوز ایام ولادت پیامبر اعظم(ص) و هفته وحدت فرصت خوبی بود تا روز سه شنبه خبرنگار ایرنا همراه با کادر سایت سلام به دیدار داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی برود تا درباره این ایام فرخنده و کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم گفت وگویی داشته باشد که در ادامه آن را ملاحظه خواهید کرد.

عامری درباره زمان برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم با حضور ۷۰ کشور و برخی نخبگان جهان، گفت: این کنفرانس به شکل حضوری و مجازی همزمان با ایام بعثت رسول مکرم اسلام هفتم و هشتم و نهم اسفند ماه به مدت سه روز و با مشارکت اندیشمندان و نخبگان جهان برگزار می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره مهمانان کنفرانس، افزود: تصمیم شورای سیاستگذاری کنفرانس بر این است که با دعوت از پیامبرشناسان و محققان و اندیشمندان حوزه سیره پیامبر مکرم اسلام و همچنین مسوولان و صاحبنظران در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌المللی به ویژه کشورهای اسلامی در این کنفرانس حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین از مسوولان برخی از دستگاه‌های بین‌المللی به ویژه کارشناسان آنها دعوت کرده‌ایم تا در این کنفرانس حاضر شوند از این جهت که بتوانیم با هم‌اندیشی و همراهی اندیشمندان، مسوولان و نخبگان مجرب فرصتی برای اتفاق نظر در این حوزه فراهم شود.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۷۰ کشور و بیشتر کشورهای اسلامی برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی از سازمان‌های مردم نهاد کشورهای مختلف، نخبگان و برخی از دستگاه‌های مرتبط هم اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم برنامه‌ای در شأن پیامبر مکرم اسلام برگزار کنیم.

عامری درباره اهداف و ضرورت‌های برگزاری این کنفرانس خاطرنشان کرد: همانطور که همه اندیشمندان و نخبگان مستحضر هستند، بعثت پیامبر اعظم (ص) برترین روز خلقت است اما متاسفانه در کشورهای اسلامی و در جهان ما کمتر به این مناسبت توجه شده است. بنابراین یکی از ضرورت‌ها برجسته‌سازی روز بعثت پیامبر مکرم اسلام است.

وی ادامه داد: ضرورت دیگر این کنفرانس آن است که ابعاد شخصیت، اندیشه و سیره حضرت رسول مهربانی و اخلاق در جهان به خوبی مورد توجه و واکاوی قرار گیرد تا شاهد تحریف‌های مختلف در این حوزه نباشیم. اسلام‌ستیزی و پیامبرستیزی توسط صهیونیست‌ها و جریان‌های افراطی متاسفانه روز به روز بیشتر می‌شود و نیازمند مقابله ایجابی و هوشمندانه است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد: جهان کنونی نیاز به شناخت دقیق پیامبر گرامی اسلام و تعالیم ادیان الهی دارد چرا که می‌تواند زمینه‌های فراوانی را برای هنجارسازی‌های مثبت بین‌المللی فراهم کند.

عامری خاطرنشان کرد: ما اهدافی را هم برای این کنفرانس پیش‌بینی کردیم که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم ابتدا الگوسازی اسلامی- ایرانی یا بهتر است بگوییم الگوسازی اسلامی دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر سیره پیامبر اعظم و نکته دوم ارزش شناسی و هنجارشناسی حاکم بر دیپلماسی پیامبر اعظم و تبیین آن برای بهره‌برداری در شرایط کنونی است. آسیب شناسی دیپلماسی اسلامی و آسیب شناسی دیپلماسی در جهان مبتنی بر ضعف تحقق در حوزه صلح، عدالت و امنیت در جهان یکی دیگر از اهداف است.

وی تصریح کرد: هدف دیگری که مورد توجه ما است مقابله غیرمستقیم و ایجابی با افراط گرایی است که تصویر بدی از اسلام و وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) منعکس می‌کنند. ما همچنین نیازمند هستیم که به شکل تبیینی، الگویی از دیپلماسی اسلامی را به دولت‌ها و ملت‌های مختلف به‌ویژه ملت‌های غیرمسلمان ارایه دهیم و این نوعی بصیرت‌سازی و آگاهی آفرینی جهانی است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: در کنار این نیازمند تبیین و شناخت مولفه‌های دقیق خود و تنظیم روابط خود با حقوق و روابط بین‌الملل متناسب با ارزش‌های اسلامی هستیم که یکی از اهداف ما در این کنفرانس است، در عین حال نقش نهادهای بین‌المللی و حقوقی و توجه به مجازات توهین کنندگان به ادیان توحیدی یکی از اهداف عملیاتی ما در مقابله با دین‌ستیزی است که می‌خواهیم مورد اهتمام و توجه قرار گیرد اینها بخشی از ضرورت‌ها و اهداف برگزاری کنفرانس محسوب می‌شوند.

عامری درباره محورهای اصلی این کنفرانس، گفت: چهار محور اصلی برای تنظیم مقالات و ارائه سخنرانی‌ها مشخص شده ۱.دیپلماسی اسلامی، وحدت، عدالت و مبانی نظری ۲.دیپلماسی اسلامی، آسیب شناسی و روابط بین الملل است،  ۳. دیپلماسی اسلامی، مردم‌سالاری، قدرت نرم و مطالعات موردی و ۴. دیپلماسی اسلامی، تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب است.  

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره نحوه برگزاری این کنفرانس گفت: شرایط کشور ما به جهت شیوع ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست اگر تا اسفندماه شرایط کشور به نسبتی تثبیت شده باشد و نگرانی برای شیوع ویروس کرونا نداشته باشیم و شرایط فراهم باشد کنفرانس بیشتر به شکل حضوری و بخشی هم به طور مجازی برگزار خواهد شد، اما اگر شرایط به همین منوال باشد احتمالاً کنفرانس را بیشتر به صورت مجازی پیگیری خواهیم کرد.

عامری در پاسخ به این سوال که با توجه به عنوان کنفرانس، دیپلماسی اسلامی مبتنی بر پیامبر اسلام چه ظرفیت‌هایی دارد و چطور می‌تواند محل رجوع کشورهای مختلف خصوصا کشورهای اسلامی قرار گیرد، گفت: امروز دیپلماسی در جهان نیازمند به هوای تازه است. امروز جهان مملو از مشکلات، گرفتاریی‌ها، نارسایی‌ها و آسیب‌هایی همچون تروریسم، فقر، گرسنگی، بی‌عدالتی است. دیپلماسی در سطح جهان کنونی برای ایجاد یک بستر مناسب‌تر برای زندگی انسان نیازمند به شرایط نوین و تازه‌ای است و این تحول به تعالیم سعادت بخش و بشردوستانه الهی محتاج است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اضافه کرد: به نظر ما رجوع به تعالیم ادیان الهی به ویژه تعالیم و آموزه‌های اسلامی و آموزه‌های برگرفته از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌تواند این شرایط را فراهم کند و یکی از دستاوردهای بزرگ کنفرانس می‌تواند ایجاد هنجارها و نگاه‌های نوین به دیپلماسی امروز باشد. دیپلماسی که مبتنی بر عدالت و بشردوستی و سعادت انسان‌ها است می‌تواند شرایط جدیدی را برای تنظیم ارتباطات بین کشورها و ملت‌ها برقرار کند.

عامری افزود: برنامه داریم تا ان شاء الله دستاوردهای این کنفرانس را به شکل مشخص در اختیار دستگاه‌های بین‌المللی، سازمان ملل متحد، اندیشمندان و نخبگان جهان قرار دهیم و سعی می‌کنیم در یک فرایندی علمی و فرهنگی دستاوردهای این کنفرانس به صورت هنجارهای همه‌پذیر و عمومی تبیین و معرفی کنیم و گامی در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت درمسیر تمدن نوین اسلامی بر داریم این یک هدف بشردوستانه جهانی است.

وی درباره دستاوردهای این کنفرانس خاطرنشان کرد: دستاوردهای این کنفرانس می‌تواند از چند جهت مورد بررسی قرار گیرد ابتدا اینکه ما اهدافی را برای کنفرانس برشمردیم و در همین گفت وگو هم به آن اشاره کردیم و پیگیری آن اهداف برای ما دستاوردهایی به ارمغان خواهد آورد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی بیان کرد: در کنار این تلاش می‌کنیم تا جهان اسلام را به ابعاد مختلف شخصیت و سیره پیامبر گرامی اسلام توجه دهیم چرا که می‌تواند مبنای دقیق و همه پذیری در میان کشورهای اسلامی برای تنظیم روابط بهترباشد.

عامری اضافه کرد: به نظر می‌رسد هرچقدر در این زمینه تلاش کنیم ظهور و بروز و تاثیرگذاری گروه‌های افراطی در جهان کمتر می‌شود این گروه‌ها که تصویرهای غلطی را از اسلام و مسلمانان می‌سازند، یکی از دستاوردهایی است که ما در پی آن هستیم و امیدواریم پیامد برگزاری این کنفرانس باشد همبستگی بیشتر میان کشورهای اسلامی است.

وی بیان کرد: همچنین به نظر می‌رسد یکی از زمینه‌های اسلام ستیزی و پیامبرستیزی در جهان عدم ارائه تصویر دقیق از وجود پیامبر مکرم اسلام و تبیین دقیق جهانی این آیت الهی است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی تصریح کرد: توطئه‌هایی توسط صهیونیست‌ها و گروه‌های افراطی برای تخریب چهره اسلام و پیامبر گرامی اسلام دنبال می‌شود ما هم باید تلاش کنیم تا ابعاد شخصیتی و چهره واقعی پیامبر مکرم اسلام را به دنیا نشان دهیم و یکی از دستاوردهای ما می‌تواند کم اثر شدن زمینه‌های تحریفی در جهان است.

عامری درباره کتاب اول دیپلماسی اسلامی، گفت: ما برنامه‌های جانبی مختلفی را برای کنفرانس پیش‌بینی کردیم یکی از برنامه‌های جانبی ما انتشار کتاب اول دیپلماسی اسلامی است که به همت ۶۲ نفر از اندیشمندان بزرگ جهان با ارائه مقاله‌هایی نگارش شده و سطحی از دیپلماسی اسلامی در آن تبیین شده است که به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی در حال آماده‌سازی است و همزمان با برگزاری کنفرانس، رونمایی و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در کنار این نمایشگاهی از آثار گرافیکی و پوستر جشنواره سلام را در تهران برگزار خواهیم کرد و به شکل مجازی در کشورهای مختلف برای استفاده در دسترس قرار خواهد گرفت.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: ما در کنفرانس اول شاهد حضور چند نفر از شخصیت‌های برجسته جهان در کنفرانس بودیم که از مسوولان و حمایت کنندگان این برنامه بودند که اینک میان ما نیستند ما در این دوره برای این افراد گرامیداشت گذاشتیم.

عامری عنوان کرد: گرامیداشت زنده یاد آیت الله علی محمد تسخیری رییس هیات امنای مجمع جهانی صلح اسلامی و یکی از اندیشه‌پردازان حوزه دیپلماسی اسلامی و گرامیداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی که او هم یکی اندیشه‌پردازان حوزه دیپلماسی اسلامی هستند و در کتاب اول هم مقاله مفصلی ارائه دادند.

وی بیان کرد: همچنین گرامیداشت مرحومه طوبا کرمانی مسوول کمیته علمی نشست اول را هم خواهیم داشت که در همین کتاب دیپلماسی اول هم مقاله‌ای را به نگارش درآورده‌اند. اینها بخشی از برنامه‌های جانبی است که ما برای کنفرانس پیش‌بینی کردیم که امیدواریم بتوانیم به آنها نزدیک شویم و اهداف موردنظر را دنبال کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با قدردانی از جامعه بزرگ اندیشمندان و نخبگان مسلمان در کشورهای مختلف عنوان کرد: دبیرخانه این کنفرانس چند سالی است که به صورت دائمی فعال است و با نخبگان این عرصه ارتباط دارد و سعی می‌کند در این زمینه پیام‌سازی و محتواسازی کند که همراهی اندیشمندان مختلف با این دبیرخانه وحمایت آنها از برگزاری نشست دوم قابل ذکر و ستودنی است.

عامری گفت: همچنین بسیاری از دستگاه‌های علاقه‌مند در داخل و خارج از ایران هم به برگزاری این نشست جهانی ما را همراهی می‌کنند و امیدواریم که بتوانیم گامی کوچک در جهت معرفی شخصیت بزرگ پیامبر گرامی اسلام (ص) و سیره آن حضرت برداریم چرا که می‌تواند الگوی همگرا و هم افزایی میان کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمسلمان باشد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + 4 =