دکتر محمدمهدی جهان پرور/ «چند ملاحظه برای انتخابات سالم تر»

جهان پرور*: نظام جمهوري اسلامي ايران، نظامي مردمسالارانه و عین حال ديني است كه از نظر ماهيت، دو بعد جمهوریت و اسلامیت را به یکدیگر پیوند می دهد. مردم به زیر چتر اسلام در مساله حکومت و سرنوشت خود ورود می کنند.

 هر اقدام و عملي نیز از سوي مسئولین و کار گذاران در تعيين سرنوشت كشور مؤثر است و مي‌بايست در چارچوب موازين و شرع مقدس اسلام، و نیز خواست و مطالبات مردمي شكل بگيرد.

 لذا دستيابي به اين هدف، نيازمند احترام مردم به قانون از یک سو و نیز تدوين و تنظيم قوانين و مقررات مدني کارامد و روز آمد کردن آن در ابعاد مختلف است.

يكي از مهمترين رويدادهاي سرنوشت‌ساز در نظام های دموکراتیک، انتخابات رياست جمهوري است. اگرچه  انتخابات در ایران همواره از مشاركت حداكثري برخوردار بوده است ، اما بررسی مواردی که می تواند بر این مهم اثر منفی داشته باشد نیز خوب است بررسی گردد تااحیانا از  بداخلاقي‌هاي سياسي پیشگیری شود.

1-يكي از مهمترين این موارد را مي‌توان در مناظره نامزدهاي منتخب در رسانه ملي مشاهده کرد كه به منظور ارايه برنامه‌اي جامع و مدون آن ها صورت می گیرد،که باید سالم، اخلاق‌مدارانه و به دور از حواشي باشد و نه تخريب رقبا و وعده هايی که امکان تحقق آن وجود ندارد وناامیدی را افزایش می دهد.

2- تبليغات مسموم برخی رسانه هاي داخلي و خارجي ، بزرگ کردن اختلافات طيفهاي سياسي كشور از بیرون یا حتی بد خواهان درونی و اعمال نظر بعضا ناآگاهانه برخي سلبريتي‌ها به عامه مردم نیز می تواند اسیب زا باشد. 

3-تشويق به انتخابي غلط، موجي از مشكلات و ناملايمات را نیز برگرده نظام و جامعه قرار می دهد. رقابت انتخاباتی باعث پرشور شدن فضای انتخابات می شود اما نه به قیمت آنکه کاندیدایی که می دانیم توان مسئولیت اجرایی ندارد را تشویق و بزرگ کنیم.

4- توجه به اولویت های مهم کشور برای بهبود اوضاع باید مورد توجه کاندیداها باشد و برای آن برنامه داشته باشند: فقر و بيكاري ؛ كاهش ارزش پول ملي؛ فساد های اقتصادی ؛ مشکلات معیشتی؛ كاهش نرخ جمعيت و اميد به زندگي؛ مساله جوانان و مانند آن که باید برای آن برنامه جامع داشت.

این موارد در کنار هم می تواند موجب حركت به سوي انتخاباتي آزاد، پرشكوه و حداكثري شود.

بي‌ترديد تنوع نامزدهاي انتخاباتي در چارچوب موازين شرعي و انقلابي، رصد کارنامه كانديداها و ملاك قرار دادن حال فعلي و عملكرد مديريتي و سوابق آنها مي تواند زمينه‌هاي رشد و تحول انتخاباتي پرشور با مشاركت حداكثري را كه ضامن حفظ نظام و اقتدار ايران اسلامي است، رقم بزند.   

*نویسنده و عضو باشگاه نخبگان جوان

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = ده