رئیس پنتاگون: القاعده احتمالا به دنبال بازگشت به افغانستان است

به گزارش سلام نیوز رئیس پنتاگون امروز (پنج‌شنبه) تاکید کرد، گروه تروریستی القاعده که ۲۰ سال پیش از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به آمریکا استفاده کرد، احتمالا تلاش خواهد کرد تا به دنبال خروج آمریکا از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، به این کشور بازگردد.

بنا بر گزارش ایسنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به گروه کوچکی از خبرنگاران در شهر کویت در پایان تور چهار روزه‌اش به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: این ماهیت القاعده است. واشنگتن برای جلوگیری از بازگشت القاعده به افغانستان که تهدید برای آمریکا نیز محسوب می‌شود، آماده است.

طالبان زمانی که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی بر افغانستان حکومت می‌کرد، پناهگاهی امن برای القاعده فراهم کرده بود. به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به آمریکا و امتناع طالبان از تحویل رهبران القاعده، واشنگتن به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد. در طول این جنگ ۲۰ ساله آمریکا، القاعده تقریبا ناپدید شد اما اکنون سوالاتی درباره دورنماهای آینده‌اش با بازگشت طالبان در راس قدرت افغانستان مطرح شده است.

لوید آستین با اشاره به احتمال استفاده القاعده از افغانستان به عنوان پایگاهی در آینده، گفت: ما به طالبان تاکید کرده‌ایم که از آنها انتظار داریم اجازه ندهند این اتفاق رخ دهد.

رهبران طالبان در توافق فوریه ۲۰۲۰ با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا متعهد شدند تا از القاعده یا دیگر گروه‌های تروریستی که آمریکا را تهدید می‌کنند، حمایت نکنند. اما مقامات آمریکا معتقدند که طالبان همچنان روابط خود با القاعده را حفظ کرده و بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نگرانند که بازگشت طالبان در راس قدرت افغانستان در را برای تجدید فعالیت القاعده باز کند.

لوید آستین تاکید کرد که ارتش آمریکا قادر است تا تهدید القاعده یا دیگر گروه‌های افراطی که زا افغانستان نشات می‌گیرد را با استفاده از هواپیماهای نظارتی و تهاجمی مستقر در نقاط دیگر از جمله در خلیج فارس مهار کند. وی همچنین اذعان کرد که بدون حضور نیروهای آمریکایی و تیم‌های اطلاعاتی مستقر در افغانستان این کار دشوارتر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 7 = پنجاه شش