روحانی: صلح آمیز نبودن فعالیت هسته ای ایران تهمت و افترا است

به گزارش سلام نیوز حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد پربرکت امام علی(ع)، گفت: آیا مشارکت حداکثری برای انتخاب رئیس جمهور یعنی اینکه مردم فردی را انتخاب کنند که از فردای انتخابات، تابلو و سیبل فحاشی و تهمت بشود.

ایشان ادامه داد : شخص من به عنوان رئیس‌جمهور جامعه بار بسیار سنگینی بر دوش خودم احساس می‌کنم. اصل ۱۱۳ قانون اساسی بر دوش من سنگینی می‌کند یعنی می‌خواهد استخوان‌های پشت را بشکند.

روحانی گفت: اصل ۱۱۳ رئیس جمهور کشور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌کند، یعنی هرکجای قانون اساسی صدمه ببیند، این رئیس‌جمهور است که باید فریاد بزند و از همه توانش استفاده کند. اصل ۱۱۳ کاملاً روشن است و نیاز به تفسیر ندارد و از واضحات و بدیهیات است.

ئیس جمهور گفت: دشمنان به دروغ تهمت زدند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز نیست و با این بهانه قطعنامه‌های مختلفی را علیه کشورمان صادر کردند که ما را تا مرز جنگ پیش بردند. این در حالی است که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌‌های خود را بر مبنای وظیفه اخلاقی، شرعی و فتوای رهبری دنبال می‌کنیم و همچنین بر اساس ان‌پی‌تی فعالیت‌هایمان باید صلح‌آمیز باشد. لذا ما که می‌خواهیم فعالیت صلح‌آمیز داشته باشیم چرا باید علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان داده شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، اظهارداشت: آژانس بین‌المللی اتمی برای این منظور تأسیس شده است و زمانی که این نهاد اعلام کرد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است حربه از دست دشمن گرفته شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت چرا که همه بهانه دشمن پی‌ام‌دی بود و این دولت پرونده پی‌ام‌دی را مختومه کرد و این بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان بود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه دنیا بدانند که ایران در برجام محکم حضور دارد، اظهار داشت: ما بر اصل برجام متعهد هستیم و با همه توان از آن حفاظت می‌کنیم و چنانچه صبر و تحمل نمی‌کردیم امروز برجامی باقی نمانده بود و دنیا باید بداند که امروز برجام بخاطر صبر ملت ایران زنده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای به کرسی نشاندن حرف‌هایمان در دنیا و افکار عمومی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از صندلی اتهام روی صندلی مدعی بنشینیم و غیر از این مسیر دیگری وجود ندارد.

دکتر روحانی گفت: یکی از جاهایی که ترامپ در آن شکست خورد این بود که قصد داشت از طریق آژانس بین‌المللی اتمی علیه کشورمان اقدام کند، اما آژانس در برابر او ایستادگی کرد و در ماه‌های اخیر هم وقتی 3 کشور اروپایی می‌خواستند ایران را محکوم کنند، آژانس از ایران حمایت کرد و توطئه آنها خنثی گردید، بنابراین رابطه با آژانس و سازمان ملل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری گفت: قوای سه گانه از هم استقلال دارند، معنی استقلال را همه توجه کنیم. در پایان اصل پنجاه و هفت قانون اساسی تصریح می‌کند که این قوا مستقل از یکدیگرند. قوه مجریه استقلال دارد و هیچ قوه دیگر نمی‌تواند در کار قوه مجریه دخالت کند زیرا اجرا با ماست.

روحانی افزود: قانون اساسی در اصل ۶۰ تصریح می‌کند، جز مواردی که مسئولیت بر عهده مقام معظم رهبری بوده و استثناست، کل اجرا در کشور به غیر از آن استثنا بر عهده رئیس‌جمهور و وزرا است.

وی افزود: ما نباید قانون اساسی را تعطیل کنیم و نباید اجازه دهیم قانون اساسی تخریب شود. اینکه به یک فرد به نام حسن روحانی توهین کنند مهم نیست، اما عنوان ریاست‌جمهوری غیر از فرد است. کسی حق ندارد این عنوان را تخریب کند، این وظیفه همه ماست. مخصوصاً در شرایطی که ما به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نزدیک می‌شویم و می‌خواهیم مردم مشارکت حداکثری داشته باشند.

رئیس‌جمهور گفت: آیا قرار است این‌طور مشارکت حداکثری داشته باشند که رئیس جمهوری را انتخاب کنند که از فردای انتخاب، تبدیل به تابلو و سیبل همه تیرهای زهرآگین و تهمت و فحش بشود؟ چرا مردم باید این کار را بکنند؟ مگر بیکارند که پای صندوق رأی بروند؟ من می‌ترسم یک دستی در پشت پرده در کار باشد و بخواهد مردم را از انتخاب ات مأیوس کنند.

روحانی تاکید کرد: یعنی به مردم بگویند کجا می‌روید و چه کسی را می‌خواهید انتخاب کنید؟ اراده دست ماست نه دست شما، شما مردم کاره‌ای نیستید. نگذارید یک چنین فکری پشت پرده توسعه پیدا کند. تمام آنهایی که انتخاب می‌شوند توسط مردم و یا توسط مردم انتخاب نمی‌شوند و طبق قانون انتصاب می‌شوند، دارای احترام و جایگاه خودشان هستند. خیلی باید حواس خود را در این شرایط حساس جمع کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا به صراحت اعلام کرده که فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده و تمام اقدامات ترامپ عاقلانه نبود، گفت: دولت جدید آمریکا حرف‌های خوبی می‌زند اما آنچه مهم است این است که آیا می‌خواهد همچنان به مسیر فعالیت‌های تروریستی ادامه دهد و آیا قبول دارد که ترامپ تروریست بوده و نسبت به ملت ایران جنایت انجام شده است یا نه. بدون تردید گام اول توقف جنایت است.

رئیس جمهور افزود: شما هنوز حساب‌های بانکی ایران را آزاد نکردید و در حالی که روز اول اعلام کردید در مسأله کرونا به همه کمک خواهیم کرد، هنوز این کار را نسبت به ایران انجام ندادید. لذا توقع داریم به همان حرف‌هایی که می‌زنید عمل کنید و دولت جدید آمریکا عملیات تروریستی اقتصادی را متوقف کند و وقتی این کار انجام شد، راه باز می‌شود، صندلی هم سر جای خودش می‌آید و با هم حرف می‌زنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما در برجام حرف می‌زنیم و بر برجام حرف نمی‌زنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صبر و بردباری ملت ایران در 3 سال گذشته و تلاش دولت برای کاهش آلام مردم، اظهار داشت: در طول 11 ماه گذشته 9.5 میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری و 32 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است و این به معنای آن است که تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری شکست خورده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − 3 =