زاکانی: حل مشکلات انباشت تهران نیازمند بسیج عمومی است

گزارش: الهام محبی

♦به گزارش سلام نیوز علیرضا زاکانی شهردار احتمالی آینده تهران در جلسه امروز شهر شورای تهران به تشریح برنامه‌ها و اهداف خود برای اعضای شورای شهر تهران پرداخت و از اعضای ۵ دوره گذشته شورای شهر تهران و شهرداران سنوات گذشته تهران به ویژه حناچی تشکر کرد.

وی گفت: برای من سخت است که از حوزه تقنین به حوزه شهرداری پا بگذارم و از کسوت نمایندگی مردم شریف قم چشم پوشی کنم و به عرصه مدیریت تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام پا بگذارم و با همه وجود از مردم عزیز قم پوزش می‌طلبم.

وی افزود: به هر حال عرصه‌های مختلف محل خدمت گذاری و نیاز انقلاب اسلامی است و شهرداری نیز عرصه خدمت به آحاد مردمی است که در تهران زندگی می‌کنند یا به این شهر سفر می‌کند.

شهردار آینده تهران با بیان اینکه نمایی که در جهان از نظام اسلامی ایران و انقلاب اسلامی مدنظر قرار می‌گیرد جلوه‌هایی است که عموماً در تهران باید متجلی شود، گفت: باید دست به دست هم بدهیم و این شهر را آنگونه بسازیم که شایسته مردم ماست.

زاکانی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: امیدوارم اگر این امانت را بعد از نظر مثبت اعضا در دست بگیرم، یکی از ۲۲ نفری باشم که در عرصه شهر تهران تصمیم بگیریم و در این وادی خدمت گذاری را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در یک شهر اسلامی باید نگاه درست بر مبنای عدالت در تقسیم خدمات، تأمین آرامش روحی شهروندان، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و حفظ طبیعت با هم مورد توجه قرار گیرد و این مساله مورد نظر رهبر معظم نیز هست، ابراز داشت: به دنبال این هستم که الگویی برای جهان اسلام باشیم.

شهردار آینده تهران گفت: باید هم هویت و هم منشأ و اساس خود را بر دو محور مشارکت پذیر بودن، پیشرفته بودن فراهم کنیم و طی ۴ سال پیش رو شهری و شهرداری‌ای داشته باشیم که کارآمد و مقرون به صرفه، هدف مدار و هوشمند، منضبط و پاسخگو، شفاف و فساد گریز باشد و امکان بالای خدمت به مردم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید الزاماتی را لحاظ کنیم که مقدمات رویکرد تحولی است گفت: تصویر مطلوب را به صورت مشخص به یک باور عمومی و به یک تصویر معین در ذهن خود حک کنیم.

وی افزود: انباشت مشکلات تهران شرایطی ایجاد کرده که جز با به میدان آمدن همه ظرفیت‌های ملی و همه امکانات نمی‌توانیم جهش و گام بلندی برای آن برداریم. در این عرصه نیازمند همکاری و همیاری همه مردم با محور نخبگان هستیم.

وی بیان کرد: اگر همه حاکمیت هم بسیج شوند و بخواهند از تهران الگویی برای جهان اسلام خلق کند میسر نیست، جز اینکه مردم به عرصه بیاورند. و بنابراین با الگوی مشارکت مردمی با قاعده هرم اجتماعی سود ببریم. که نمونه عینی آن دفاع مقدس و بسیج مردمی است.

شهردار آینده تهران افزود: توجه به رفاه و آرامش، دقت در رشد معنوی و مادی شهر و حرکت در مسیری که شهرداری تهران را از یک نهاد خدمتگذار به یک نهاد اجتماعی تبدیل می‌کند نیازمند مقدماتی است و برای رسیدن به این هدف همه شهر را باید به مدرسه به معنی جایگاه تعلیم و تربیت تبدیل کنیم.

به گفته وی باید حرکتمان در مسیری باشد که همه ظرفیت‌ها را بسیج کنیم و تحول در شهرداری در اولین گام باید بر مدار نیروی انسانی داخل شهرداری باشد.

وی با اشاره به ظرفیت ۶۰ هزار نفری شهرداری تهران برای ایجاد تحول، خاطرنشان کرد: نهایتاً میدان دادن به شهروند امکان داشتن شهری بزرگ، زیبا، سالم و پیشرفته را به دنبال خواهد داشت.

زاکانی گفت: باید از اسناد بالادستی و امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنیم. چون ما نیازمند شهری هستیم که در آن آرامش عدالت و تعالی مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نا به سامانی در زیرساخت‌های فرهنگی باعث شده که امکانات در ۵ منطقه خلاصه شده و عملاً ۱۵ منطقه محروم و دارای عقب افتادگی تاریخی شوند، اظهار داشت: مناطق ۹، ۱۷، ۱۸ و ۱۶ از سختی در رفاه رنج می‌برند و باید بدانیم در مدیریت، عدالت موضوعیت دارد و به معنای شرایط برابر در زیست بوم و اعطای استحقاق به ولی نعمتان و ایجاد فرصت رشد برابر برای همه است.

زاکانی به ضعف شهرداری تهران در مدیریت حوزه فرهنگی اجتماعی، افزایش سرانه فضای سبز، ارائه خدمات شهری، نبود کیفیت در منظر شهر و نبود استحکام در کالبد شهر اشاره کرد و گفت: توجه به این مسائل که در دل تهدیدها فرصت جدی خلق می‌شود خلق کرد بسیار مهم است.

وی همچنین وجود ۱۲ هکتار بافت ناپایدار را یک فرصت و تهدید برشمرد و گفت: ۴ هزار ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده که ریزدانه و غیرقابل استحکام مغفول مانده است، اما ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم و نمی‌توانیم صحبت از خیر و برکت کنیم با ظلمی که به شهروندان می‌شود.

وی صحبت‌هایش را نافی خدمات شهرداری در دوره‌های پیشین ندانست و افزود: ما باید به دنبال توجه به عدالت شهری و عدم ظلم به ذی‌نفعان باشیم و این شهر باید قابل پیش بینی و برنامه‌ریزی باشد.

زاکانی تاکید کرد: توجه ما به این است که تغییرات بنیادین و عرضه در شورای شهر سمت و سویش به سمت حرکت جهادی باشد تا با دقت شهری را بیافریند که تحقق عدالت و اعتماد عمومی را برآورده کند.

وی آلودگی صوتی، بصری، ناهمواری‌ها و ایجاد شرایطی که حرکت در شهر را مشکل می‌کند از مهمترین مسائل تهران برشمرد و گفت: نیازمند نهضت پارکینگ سازی هستیم.

به گفته وی فرونشست، فضای بی دفاع شهری از جمله مسائلی است که نیازمند برنامه‌ریزی است.

شهردار آینده تهران ادامه داد: در توسعه حمل و نقل نیازمند حمل و نقل ترکیبی هستیم و باید تکمیل خطوط مترو و بالا بردن ظرفیت بهره‌مندی از خطوط را پیش ببریم.

زاکانی از جمله برنامه‌های فوری شهر تهران را زیباسازی منظر شهری، طرح متمرکز لکه‌گیری آسفالت، همسطح سازی دریچه‌های آب و فاضلاب به صورت هموار عنوان کرد و گفت: چهره شهر با تکدی‌گری نامناسب شده و شهرداری باید نسبت به آن مسئولیت داشته باشند.

وی شرایط روشنایی معابر، رفاه در شهر، و شرایط کالبدی شهر را زیبنده تهران ندانست و گفت: تفاوت‌های جدی در شمال و جنوب تهران وجود دارد و با اهداف اسلامی همخوانی ندارد.

زاکانی با بیان اینکه ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهر فریز شده که نیازمند بازبینی است، گفت: این بخش‌ها با مقاوم سازی بهبود می‌یابد.

شهردار آینده تهران گفت: تهران می‌تواند اثر بی نظیری در سراسر کشور بگذارد و اگر سطح قیمت در حوزه مسکن کاهش یابد و کیفیت و خدمات شهری بالا ببریم می‌توانیم الگویی برای دیگر شهرها باشیم.

وی با انتقاد از مدیریت کرونا در کشور افزود: باید قرارگاه مقابله با کرونا را مستقر کنیم. برخی با کرونا برخورد اداری می‌کنند و باید با مدل مشارکت مردمی اطلاعات با افزایش دهیم و مبتلایان را کاهش دهیم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک + = 3