زیاده خواهی اروپا در برجام

به گزارش سلام نیوز لودریان طی اظهاراتی با اشاره به گام‌های هسته‌ای اخیر ایران گفت: «ایران در حال کار برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است.»
فارس نوشت :وی درباره لزوم بازگشت همه طرف‌ها به اجرای کامل برجام اظهار داشت: «لازم است که ترتیباتی برای بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای انجام شود».
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه فرانسه سپس مدعی شد: «احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم».
شامگاه شنبه بود که سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس از اعلام ایران درباره آمادگی برای تولید اورانیوم فلزی به‌عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران «عمیقاً ابراز نگرانی» کردند و از تهران خواستند به تعهدات برجامی خود بازگردد.
آنها در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند: «ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از اورانیوم فلزی ندارد. تولید اورانیوم فلزی به صورت بالقوه دلالت‌های نظامی جدی دارد. تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید اورانیوم فلزی یا انجام تحقیق و توسعه درباره متالورژی (فلزشناسی) اورانیوم فعالیت نکند».
پیش از این نیز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، اما گفت که از دیپلماسی برای تسهیل بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. (جزئیات بیشتر)
در تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − = 1