سازمان ملل حق رای ایران را به بهانه بدهی به تعلیق در آورد

♦به گزارش سلام نیوز سازمان ملل متحد اعلام کرد ایران و جمهوری آفریقای مرکزی، حق رای خود را به علت عدم پرداخت بدهی در سازمان ملل از دست می دهند.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش گفت که ایران و جمهوری آفریقای مرکزی در بودجه عملیاتی سازمان ملل متحد معوقه دارند و حق رای در مجمع عمومی را از دست می دهند

این رای ناعادلانه در حالی است که جمهوری اسلامی به علت شرایط تحریمی ایالات متحده در پرداخت معوقات خود با مشکلاتی روبرو شده است و بنا به تبصره ذیل بند ۱۹ زمانی که کشوری عدم پرداخت بدهی اش از روی دلایلی خارج از اراده خود بوده باشد ، این امکان را خواهد داشت از فرصت بیشتر و روش های جایگزین استفاده نماید و این اقدام در این زمان به نظر می رسد ارتباط تنگاتنگی برای تشدید فشار علیه ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای و فراهم کردن زمینه استیصال و پذیرش بندهای برجامی و در نهایت یک توافق بد و ناکارامد برای ایران اسلامی باشد.

ایران پیشتر از سازمان ملل خواسته بود که به دلیل تحریم‌های ایاات متحده این امکان را داشته باشد تا حق عضویت خود را به ارزی به غیر دلار آمریکا پرداخت کند یا از محل پولهای بلوکه شده ایران پرداخت شود . این پیشنهاد توسط سازمان ملل مورد قبول اما جدی گرفته نشد. 

گوترش در نامه خود به رئیس مجمع عمومی ولكان بزكیر گفت كه سه كشور آفریقایی دیگر ، كومور ، سائو تومه و پرینسیپ و سومالی نیز معوقه دارند ، اما افزود كه آنها هنوز می توانند در جلسه فعلی رای دهند كه در سپتامبر به پایان می رسد.

گفتنی است که منشور ملل متحد پیش بینی کرده است که اعضایی که معوقه آنها در دو سال قبل برابر یا بیشتر از میزان حق بیمه آنها باشد ، حق رأی خود را از دست می دهند.

بیشتر بخوانید:خطیب زاده :حق عضویت ایران در سازمان ملل از محلهای پولهای بلوکه شده پرداخت می شود

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − سه =