سردار اسکندری: مقابله، درمان و پیشگیری سه راهبرد اصلی در مبارزه با مواد مخدر/ ایجاد ۱۵ اردوگاه ترک اعتیاد

♦به گزارش سلام نیوز سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، روز سه شنبه در اختتامیه مجازی جشنواره «یاریگران زندگی»با تاکید بر اینکه مقابله، درمان و پیشگیری سه راهبرد اصلی در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: ۱۵ اردوگاه ترک اعتیاد راه‌اندازی شده و ۸۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده‌اند.

ایرنا نوشت  به نقل از سردار اسکندر مومنی نوشت: در چهار دهه گذشته، تمرکز ستاد مبارزه بر اقدامات مقابله ای بود که خوشبختانه دستاورد خوبی به همراه داشته تا آنجا که در سال ۹۹ بالاترین میزان کشف مواد مخدر در تاریخ ایران و جهان را کسب کردیم و ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان افزایش یافت.

وی با یادآوری اینکه این دستاوردها در حالی اتفاق افتاد که میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده، خاطرنشان‌کرد: تمرکز بر مقابله این باور را ایجاد کرد که حاکمیت و مجموعه دستگاه ها باید تلاش کنند تا مواد مخدری نباشد تا کسی مصرف نکند که تا حدودی درست بود اما کافی نبود. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بنابراین به این نتیجه رسیدیم که در کنار مقابله، باید به کاهش تقاضا و پیشگیری هم توجه شود و این دو  مکمل هم باشند یعنی هم متولیان تلاش کنند مواد مخدر وارد نشود و هم اقدامات فرهنگی و پیشگیری ایجاد شود تا کسی مصرف نکند. بر همین اساس در جلسه ای با حضور رییس جمهوری در سال ۹۸ برای اولویت دادن رویکرد پیشگیری، طرح یاریگران با امضای رییس جمهوری به تصویب رسید.

سردار مومنی با تاکید بر اینکه این طرح برای اولویت قرار گرفتن پیشگیری تصویب شد، افزود: اهمیت کار در این بود که برای این رویکرد چه محصولی تولید شود آن هم در جایی که همه جوانان و اقشار مختلف جامعه با انبوه تنوع مواد مخدر روبرو هستند. بر همین اساس تلاش شد جشنواره ای برگزار شود و ‌آحاد مختلف جامعه تولیدات خود را ارائه دهند. 

وی خاطرنشان کرد: با همکاری همه دستگاه های فرهنگی کشور این جشنواره شکل گرفت و به یمن آن، امروز شاهد محصولات و بانک بزرگ فرهنگی با رویکرد پیشگیری هستیم. در این جشنواره از سوی هنرمندان برجسته در اقصی نقاط مختلف کشور محصولات فرهنگی ارائه شد و داوری صورت گرفت و محصولات فاخرتر و اثرگذار تر اولویت بندی شدند.

عرضه ۲ داروی موثر درمان اعتیاد در ۲ هفته آینده   

به گفته سردار مومنی، این جشنواره در راستای این هدف کلان است که مقابله و کاهش تقاضا با هم پیش برود البته در بخش درمان هم اقدامات خوبی صورت گرفته و به رویکردهای نوینی دست یافتیم که تا دو هفته آینده دو داروی موثر در درمان اعتیاد به بازار عرضه خواهد شد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه تلاش بر کاهش آسیب و نگهداری معتاد در شرایط ماندگار است، تصریح کرد: متاسفانه هنوز در حوزه درمان با مشکل روبرو هستیم و ۸۰ درصد معتادان که درمان می شوند به مصرف بازمی گردند که تلاش داریم با رویکردهای جدید این معضل رفع شود. ضمن اینکه ۱۵ اردوگاه راه اندازی شده و ۸۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده اند. 
سردار مومنی تاکید کرد: موضوعات پیشگیرانه در حوزه موارد مخدر نیاز به استمرار، تلاش و صبر دارد که در زمان مناسب شاهد نتیجه آن خواهیم بود.
جشنواره یاریگران زندگی به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هدف آشناسازی هنرمندان و کسانی که تولیدکننده هنر هستند با گفتمان یاریگران زندگی و تولید فعالیت فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به صورت مجازی از آبان ۹۹ آغاز شد و ده هزار اثر ارسالی بررسی و رتبه بندی شد که ۵۰۰ اثر در بخش های مختلف داوری و از این میان به ۳۱ اثر جوایزی اهدا شد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + 8 =