سلاجقه بر عدالت علمی و عدالت اطلاعات علمی و پیامدهای کرونا و پساکرونا تاکید کرد

دکتر مژده سلاجقه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان در کنفرانس آپارتاید علمی صلح عدالت و امنیت و سلامت جهانی بر عدالت علمی و عدالت اطلاعات علمی و پیامدهای کرونا و پساکرونا تاکید کرد
وی ادامه داد :سازمان یونسکو هم باز کتابخانه عمومی را نهاد فعال و پویا برای آموزش، فرهنگ، اطلاعات و یک عامل برای ایجاد صلح و رفاه معنوی از طریق اشتراک گذاری تفکرات و اندیشه های انسانها اعلام می کند.
وی افزود: عدالت اطلاعاتی مفهوم چند بعدی و چند وجهی است، زیرا هم در آن جستجوگران اطلاعات هستند و هم منابعی اطلاعاتی و هم نیازهای اطلاعاتی همه افراد جامعه را شامل می شود. پس بر اساس دسترسی عادلانه به اطلاعات توسط جستجوگران اطلاعات، ما این را عدالت توزیعی می نامیم.یعنی اطلاعات به طور برابر در بین همگان تقسیم شود و همگان بتوانند برای رفع نیازهایشان از آن استفاده کنند. در منابع اطلاعاتی مختلفی، از عدالت اطلاعاتی و علمی به عنوان دسترسی برابر به اطلاعات برای همگان یاد شده است.
همچنین وی گفت : از جمله  سازمانهایی که دسترسی برابر همگان به اطلاعات را به کار می برد، سازمان ملل متحد، ایفلا، فدراسیون بین المللی موسسات و انجمن های کتابداری، یونسکو و انجمن کتابداری آمریکا هم بیانیه هایی را صادر کرده اند.
سلاجقه گفت:  با ظهور بیماری ناشناخته و خطرناک کووید 19، سوال من این است  آیا عدالت اطلاعاتی در این مورد رعایت می شود و پیامدهای این ویروس برای اجرای عدالت اطلاعاتی چه هستند؟ کووید 19 یک بحران است، اولین بحران نیست و آخرین بحران هم نخواهد بود. هر بحرانی پیامدهایی دارد. پیامدهای مثبت و منفی دارد.آیا عدالت اطلاعاتی در این مورد رعایت می شود؟ مسلماً خیر، از هر دو بعد، یعنی هم دسترسی نابرابر به اطلاعات است. این نشان می دهد که همه اطلاعاتی که قدرت آفرین است، در اختیار همه انسانها قرار داده نمی شود و نه انسانها، بلکه در اختیار سازمانها هم قرار داده نمی شود .
وی در پایان گفت :باید در جهت تحقق عدالت علمی و به خاطر گذر از این بحران، گامی به سمت دستیابی برابر به اطلاعات و اجرای عدالت اطلاعاتی یا علمی برداریم.

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 × = بیست هشت