سند همکاری‌های فراآتلانتیک جدید آمریکا و انگلیس

♦به گزارش سلام نیوز هشتاد سال پس از آن‌که رهبران وقت انگلیس و آمریکا برای دوران پسا جنگ جهانی دوم، منشور آتلانتیک را ناظر بر پیوند اتحاد میان دو سوی اقیانوس اطلس امضاء کردند، بوریس جانسون و جو بایدن نسخه جدیدی از این سند را منطبق با چالش‌های جدید بین‌المللی امضاء کردند.

 این سند که در ۲۰ بند و ۸ فصل تنظیم شده، شامل تعهدات دو طرف در زمینه  چندجانبه‌گراییی، مسائل تجاری، دفاعی، امنیتی، تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا است. در این سند همچنین به توسعه شراکت در زمینه علوم، فناوری و مقابله با چالش‌های مدرن  (حملات سایبری) اشاره شده است.

دو طرف در این سند توافق کردند که در زمینه تحقیق و توسعه فناوری، مقابله با نابرابری اجتماعی و حفظ ارزش‌های دمکراتیک در جهان سرمایه گذاری و پیشگام باشند. رهبران دو کشور همچنین تلاش خواهند کرد تا هرچه سریع‌تر مسیر تردد بین آمریکا و انگلیس را که از آغاز همه‌گیری کرونا با محدودیت‌هایی‌ روبرو بوده رفع کنند. بر همین اساس قرار شد یک کارگروه تخصصی در زمینه هماهنگی‌های بهداشتی تشکیل و سیاست‌گذاری کند.

این سند برگرفته از منشوری است که سال ۱۹۴۱ میلادی بین وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس و فرانکلین روزولت رییس جمهوری وقت آمریکا در زمینه پیشبرد اهداف دو کشور در دوره پسا جنگ جهانی دوم امضاء شد. یک سخنگوی دفتر جانسون ادعا کرد که منشور فراآتلانتیک یکی از دستاوردهای مهم در روابط بین انگلیس و آمریکاست که نظم جهانی را شکل داد و منجر به تشکیل سازمان ملل متحد و ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) شد.

بایدن رییس جمهوری آمریکا دیروز در اولین ایستگاه سفر اروپایی خود وارد انگلیس شد تا در نشست گروه هفت به میزبان بوریس جانسون شرکت کند. او امروز عصر با نخست وزیر انگلیس دیدار کرد.

رییس جمهوری آمریکا در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت که ملاقات مفیدی با نخست وزیر انگلیس داشته و دو کشور از یک رابطه ویژه برخوردار هستند. او همچنین با اشاره به منشور جدید فراآتلانتیک وعده داد که آمریکا قصد دارد تا با اهدای نیم میلیارد دوز واکسن فایزر به نیش از ۹۰ کشور کم درآمد جهان کمک کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه − = 1