سیاست شیعه ستیزی آل سعود/ برنامه «بن سلمان» برای حذف علمای شیعه

 مسئولان عربستان  در راستای سیاست شیعه ستیزی خود «شیخ عبداللطیف الناصر» از علمای شیعه منطقه الاحساء و ساکن الدمام را هنگام عبور از پل بحرین بازداشت کردند. این بازداشت درحالی رخ داد که وی قصد داشت تا به همراه خانواده اش سفر کند.

گزارش: محسن فلاحتی

مرآة الجزیره نوشت: حال پس از گذشت بیش از دوسال از بازداشت وی، دادگاه عربستان وی را به هشت سال حبس محکوم کرد. خبر محکومیت الناصر، با انتشار خبر بازداشت شیخ کاظم العمری، فرزند محمد العمری از چهره و شخصیت مذهبی در مدینه منوره همزمان شده است.

یکی از شاهدان عینی گزارش میدهد که مسئولان عربستان هنگام بازداشت الناصر، وی و خانواده اش را برای ساعت طولانی بازداشت و تلفن همراه آنها را مصادره کردند. خانواده وی پس از دو ساعت درحالی که شیخ درحالی که شیخ الناصر در بازداشت به سر میبرد، آزاد شدند.

مسئولان عربستان در آن زمان شیخ الناصر را به مرکز تحقیقات تحویل دادند و اخبار مربوط به شیخ الناصر قطع شد. اتهام وارده به او مشخص نیست و مورد محاکمه عادلانه قرار نگرفت. وی نزدیک به دو سال و نیم بازداشت بود، سپس به هشت سال حبس محکوم شد.

شیخ الناصر مانند دیگر علمای قطیف و الاحساء که مورد سرکوب و حمله مستمر قرار میگیرند،هیچ جرمی مرتکب نشده است. باوجود درخواست ها و مطالبات برای توقف این سرکوب، رژیم سعودی بدون هیچ مانع یا تعهد به قوانین داخلی و بین المللی به وحشی گری علیه علمای دینی ادامه میدهد. حتی بسیاری از علما در سلول ها نیست شدند و مورد محاکمه ناعادلانه قرار گرفتند. این مسئله انتقام آشکار از وابستگی مذهبی آنها و نقش تبلیغی و آموزشی شان در این کشور و نفوذ و تاثیرشان در جامعه و آگاهی سازی آن ربط پیدا میکند.

مسئولان سعودی به بازداشت آنها اقدام کردند و سپس محاکمه را برای شان ترتیب دادند که از حق دفاع از خود یا تعیین وکیل محروم بودند. سپس حکمهای سنگینی برای آنها صادر کردند. به طوری که زندگی آنها به دلیل محرومیت از درمان و دارو در معرض خطر است، حتی برخی از آنها از بیماری های مزمن رنج می برند.

شیخ حسین الراضی به دلیل مواضع خود که اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر، ورود نیروهای سپر جزیره به بحرین برای قتل این ملت را محکوم کرد، به ده سال حبس محکوم شد. شیخ الراضی باوجود اینکه از بیماری رنج میبرد، به خاطر این مواضعش مجازات شد و باوجود درخواستهای مستمر برای آزادی او، مسئولان سعودی از آزادی وی تفره میروند.

اما شیخ سمیر الهلال بیش از پنج سال است که در زندانهای رژیم سعودی به سرمیبرد. او در سلول انفرادی نگهداری می شود و اجازه ارتباط با خانواده اش را ندارد. این درحالی است که علت بازداشت وی مشخص نیست و هنوز با گذشت این مدت طولانی، محاکمه او آغاز نشده است. مسئولان ریاض همچنین شیخ بدرهلال آل طالب را به مدت دو دهه یعنی 20 سال بازداشت کرده است و به مدت 20 سال ممنوع السفر شده است.

این حکمها  در حق علمای شیعه و فعالان اجتماعی و حقوقی که مسئولان آل سعود آن را اعمال کرده و از سوی دیگر مدعی تغییر و پیشرفت هستند مخالفان بیشماری دارد. اگر آل سعود با این رویکرد حرکت کند، باید منتقدان، مخالفان سیاسی و مذهبی و حقوقی و اجتماعی خود را از هر نگاه و دیدگاهی ببیند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 − پنج =