سید حسن نصرالله: امام خمینی(ره) پرچم وحدت اسلام را برافراشت

در آستانه سالروز میلاد با سعادت بزرگ پیشوای اسلام محمد مصطفی(ص) دبیر کل حزب الله لبنان بر نقش ارزنده امام خمینی(ره) در ایجاد وحدت بین شیعه و سنی تاکید کرد.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) گفت: از برکات امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که مسئله‌ای را که شاید به نظر می‌رسید نقطه اختلاف ظاهری یا غیر اساسی بین شیعه و سنی است را به نقطه اتصال و وحدت تبدیل کرد.

سید حسن نصرالله در آغاز سخنانش گفت: روایت‌های مختلفی درباره ولادت پیامبر اسلام (ص) وجود دارد و برادران اهل سنت عموما قائل به دوازدهم ربیع الاول هستند و در بین علمای شیعه نیز دو روایت وجود دارد که عده‌ای می‌گویند ۱۲ ربیع الاول و عده‌ای که مشهور در شیعه است ۱۷ ربیع الاول روز ولادت پیامبر است.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: وحدت اسلامی به معنای همکاری، همگرایی و یکپارچگی بین مسلمانان و اجتناب از جنگ و درگیری بین همدیگر است. مسلمانان در همه عرصه‌هایی که در آن با همدیگر همکاری، هم افزایی و اتحاد داشتند، پیروز شدند.

وی با بیان این که بزرگترین مسؤولیت علمای مسلمان و نخبگان آنها، جلوگیری از هرگونه اقدامی است که می‌تواند منجر به فتنه شود تاکید کرد: از برکات امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که مسئله‌ای را که شاید به نظر می‌رسید نقطه اختلاف ظاهری یا غیر اساسی بین شیعه و سنی است را به نقطه اتصال و وحدت تبدیل کرد و از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایشان پرچم وحدت اسلامی را به دوش گرفت و دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت اسلامی نام گذاری کرد. برای همین ما میلاد پیامبر اسلام (ص) را نه برای یک روز بلکه چندین روز جشن می‌گیریم و این مسئله‌ای بسیار زیبا و ظریف و مفید است.
سید حسن نصرالله درباره تحولات اخیر در لبنان گفت: محکومیت سیاسی، مردمی و رسانه‌ای کسانی که نزدیک بود لبنان را درگیر فتنه کنند، باید ادامه یابد.

وی افزود: مقاومت لبنان در زمان مناسب و هنگامی که ببیند نفت و گاز لبنان حتی در منطقه مورد اختلاف در خطر است، بر این اساس (دفاع از لبنان، نفت، گاز و سرزمین لبنان از چشم طمع اسرائیل) اقدام می‌کند.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ما نمی‌خواهیم در موضوع تعیین مرز‌های دریایی مداخله کنیم و نمی‌خواهیم موضعی در مورد این مسئله بیان کنیم و آن برعهده دولت است و گذاشتیم خود دولت موضع گیری کند. اما آنچه می‌خواهم امشب در مورد آنچه اخیرا دشمن اسرائیلی انجام داده است بگویم این است که یکی از شرکت‌های اکتشاف نفت را در منطقه مورد مناقشه مکلف کرده است اکتشاف نفت در این منطقه را آغاز کند. ما صبر کردیم تا ببینیم چه اوضاع چگونه پیش می‌رود و طبیعتا به جمع آوری اطلاعات و گزارشات پرداختیم تا از اوضاع مطمئن شویم. اما آنچه من می‌خواهم امشب به وضوح و صریح بگویم و همانطور که روز دوشنبه درباره شمار نیرو‌ها و قدرت و امکانات مقاومت گفتم، در اینجا نیز می‌گویم که قدرت مقاومت برای دفاع از لبنان و حفاظت از ثروت‌های لبنان، نفت لبنان و گاز لبنان، خاک لبنان و آب‌های لبنان در برابر جاه طلبی‌های اسرائیل آماده شده است.

وی گفت: اگر دشمن تصور می‌کند که قبل از حل منازعه می‌تواند در منطقه مورد مناقشه هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، در اشتباه است. من نمی‌خواهم در حال حاضر موضع گیری کنم تا مذاکرات موجود را پیچیده نکنم، اما می‌گویم مطمئنا مقاومت در لبنان در زمان و لحظه مناسب با پیگیری این مسئله، زمانی که متوجه شود نفت و گاز لبنان، حتی در منطقه مورد مناقشه در خطر است بر این اساس عمل خواهد کرد و قادر است بر این اساس عمل کند.

سید مقاومت در ادامه تصریح کرد: در فلسطین ملتی مظلوم و سرزمینی اشغال شده و مقدساتی مورد تجاوز واقع شده است و هیچ انسانی نمی‌تواند در مقابل این امور بی اهمیت باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: در فلسطین یک ملت مظلوم و آزار دیده وجود دارد که از محاصره و بحران‌های شدید در سطح زندگی و از مسائل بشردوستانه مانند مسئله زندانیان و آوارگان در داخل فلسطین و خارج فلسطین، رنج می‌برند.

سید حسن نصرالله افزود: فلسطین سرزمینی اشغال شده است و مقدسات اسلامی و مسیحی نقض می‌شود. هیچ انسان آزاده‌ای که عقل و احساس داشته باشد نمی‌تواند بگوید این مسئله به آن مربوط نیست، چه برسد به اینکه این انسان یک فرد مسلمان باشد که قطعا نمی‌تواند بگوید این مسئله به من مربوط نیست. این از مصادیق دخالت در امور داخلی دیگران به شمار نمی‌رود. این سرزمینی است که اشغال شده و ملتی است که مورد ظلم قرار گرفته و مقدسات مورد اهانت قرار گرفته است و حتی فراتر از آن، دشمن تهدیدی برای همه کشور‌های همسایه و منطقه و امت به شمار می‌رود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که به من مربوط نمی‌شود و من بی طرف هستم. این ارزش‌هایی است که رسول اکرم (ص) می‌گوید و ما باید در قبال فلسطین مسئولیت پذیر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا و برخی رژیم‌های عربی می‌خواهند حتی انکار قلبی و به رسمیت نشناختن «اسرائیل» را در بین ملت‌های ما از بین ببرند.

سیدمقاومت همچنین افزود: حداقل کاری که کسانی که امکان حمایت از فلسطین با پول و سلاح و مبارزه ندارند این است که موضع گیری کنند و از فلسطین حمایت و پشتیبانی کنند نه اینکه با دلایل واهی که درحال حاضر در بسیاری از کشورهای عربی دیده می شود و می گویند ملت فلسطین را رها کنید و بنی اسرائیل حق دارند که در سرزمین فلسطین باشند ، پشت فلسطین را خالی کنند. این بسیار تاسفبار و ناراحت کننده است. شما اگر می توانید موضع گیری کنید باید این کار را انجام دهید. یک زمان تنها از طریق رادیو و تلویزیون امکان پذیر بود اما درحال حاضر شبکه های اجتماعی تبدیل به رادیو و تلویزیون شده اند. این موثر است و هیچ کسی نمی تواند بگوید که این کار موثر نیست. اما سکوت کردن برابر آنچه در فلسطین جریان دارد درست نیست و نباید سکوت کرد.

وی گفت: امروز آمریکا و برخی از رژیمهای عربی می خواهند حتی انکار قلبی و نفرت قلبی از دشمن صهیونیستی و اشغالگران و این ظلم را از ملتهای عربی و اسلامی بگیرند و آن را از طریق مسئله عادی سازی ، از بین ببرند. می گویند باید اسرائیل را دوست داشت و آن را به رسمیت شناخت و آغوشمان را باز کنیم ، آیا این چیزی نیست که امروز در برخی از کشورهای عربی و اسلامی در جریان است؟ بنابراین امروز از مهمترین نبردهایی که باید وارد آن شویم و همه ما می توانیم وارد آن شویم فارغ از وابستگیهای حزبی و گروهی و جریانی و دیگر چیزها ، این است که از طریق تحریم و موضع گیری و ابراز عقیده در مقابله با عادی سازی وارد نبرد شویم.

سید حسن نصرالله در ادامه همچنین خاطر نشان کرد: کنفرانس عادی سازی روابط در اربیل با هدف سنجیدن اوضاع برگزار شد و اگر در برابر آن سکوت می‌شد کنفرانس‌های مشابهی به دنبال آن برگزار می‌شدند.
وی همچنین با تاکید بر این که سکوت عده‌ای در برابر جنایات وحشیانه داعش عجیب و شگفت آور است افزود: جامعه بین المللی باید به جای محکوم کردن قربانیان در یمن، به خواست و اراده مردمی میلیون‌ها یمنی گوش فرا دهد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هفت = 12