با«محسن‌پاک‌آئین»؛ دراَفغانستان‌هنوز «موانع بازدارنده صلح» وجود دارد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از بلومبرگ، طالبان اعلام کرد که نمی تواند در یک کنفرانس صلح در استانبول که برای 16 آوریل برگزار می شود شرکت کند؛ نشستی که هدف آن دستیابی به توافق سیاسی بین این کشور و طالبان و برقراری صلح بوده است.

09:13:03

«محمد نعیم» سخنگوی گروه اسلامی در یک پیام متنی بدون آنکه جزئیات بیشتری ارائه کند،گفت: موضع و تصمیم فعلی ما این است که نمی توانیم در آن تاریخ در کنفرانس شرکت کنیم؛ چراکه مساله کنفرانس استانبول هنوز تحت بررسی (ما)است.

انتظار می رفت که دولت افغانستان و طالبان در این کنفرانس به توافق سیاسی دست یابند تا زمینه ایجاد نقشه راه فراهم شود و به پایان پذیرفتن جنگ 20 ساله کمک کند.

این رویداد صلح به مدیریت سازمان ملل به دنبال هرگونه حل و فصل سیاسی در میان افغانها و برقراری صلح در این کشور است و امریکا نیز مدعی شده است با برقراری صلح 2500 سرباز باقیمانده خود را نیز از این کشور خارج می‌کند.

دولت افغانستان پیش نویس توافقنامه صلح را تهیه کرده است که در چارچوب پیشنهاد دیگر کشورها از جمله ایالات متحده، تدوین و ارائه شده است .

این طرح پیشنهاد می کند: دولت موقت، جایگزین دولت فعلی یعنی رئیس جمهور اشرف غنی شود؛ تا تلاش کند تا طالبان و سایر ذینفعان سیاسی گرد هم آیند و بحث و گفت‌وگو کنند.

  آتش بس فوری نیز بخشی از این پیشنهاد است. در سفر چهار روزه ای که روز دوشنبه به پایان رسید«زالمای خلیل زاد» نماینده ویژه ایالات متحده درصلح افغانستان ، رهبران افغانستان را به تسریع در روند صلح فراخواند و درباره مقدمات كنفرانس استانبول گفت‌وگو كرد.

همچنین قرار بود نمایندگانی از ایالات متحده ، روسیه ، چین ، ایران و پاکستان در رویداد استانبول شرکت کنند.

 

تحلیل/ گفت‌وگو با محسن پاک آئین: در افغانستان هنوز عوامل بازدارنده صلح درونی وجود دارد

در همین رابطه  «محسن پاک آئین» سفیر سابق ایران درآذربایجان ،رئیس ستاد افغانستان و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی ، ضمن اشاره به طرح هایی که پیش از این نیز در افغانستان پیرامون صلح دنبال شده و به دلایل گوناگون به نتیجه نرسیده است ،به سلام نیوز گفت : راجع به بحث طرح صلح افغانستان و اجلاسی که قرار است در استانبول برگزار شود، صرف نظر از اینکه طالبان  یا دیگر اعضای مرتبط شرکت کنند یا نه ، نکات دیگری را نیز باید مد نظر داشت.

این دیپلمات ارشد افزود : توفیق هر نوع صلحی در افغانستان به چند عامل بستگی دارد و این عوامل بر هرگونه معاهده صلحی در این کشور اثرگذار است؛عامل اول نظر و رویکرد «دولت» در افغانستان است ؛که به عنوان یک نهاد قانونی شناخته می شود و رئیس جمهور در راس آن قرار دارد و خود را موظف می داند از دیگر نهادهای قانونی افغانستان حمایت کند و در این‌چهارچوب کارهای خود را پیش ببرد .

 

عامل دوم «گروه طالبان» است ؛ که یک گروه تمامیت خواه بوده و اعتقاد به تمام مفاد قانون اساسی افغانستان ندارد و به دنبال تغییراتی در دولت است.

پاک آئین تاکید کرد :این درحالی است که دولت کنونی افغانستان ولو با هر میزان آراء ،بر اساس قانون اساسی این کشور ، یک دولت کاملا قانونی و برآمده از رای و نظر مردمی است. اما طالبان، تضعیف دولت را دنبال می کند و این دولت را به عنوان دولت قانونی افغانستان نمی پذیرند. طالبان تمایل به  تغییراتی در قانون اساسی افغانستان نیز دارند؛با این رویکرد که در قانون اساسی افغانستان «فقه حنفی» جایگزین «فقه اسلامی» شود .

 

این تحلیلگر مسائل منطقه ای در رکن سوم اثر گذاری بر معاهدات صلح این کشور به «ایالات متحده» و تصمیمات و تحرکات آن در منطقه و افغانستان اشاره کرد و گفت : مطلب سوم آمریکایی ها هستند که علی رغم ادعای آن ها مبنی بر اینکه به دنبال کاهش نیروهای خود در افغانستان هستند، اما حقیقتا هیچ اراده ای در این باره از خود نشان نمی دهند. پایگاههای نظامی در افغانستان بسیار فعال است.

این یکی از موانع برقراری صلح در این کشور و به نتیجه رساندن هر گونه طرح صلح در افغانستان است؛ چرا که یکی از خواسته های جدی طالبان نیز همین است که نیروهای خارجی از جمله نظامیان امریکایی از خاک افغانستان خارج شوند. این درحالی است که «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی ایالات متحده زمانی که به قدرت رسید صریحاً اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان خارج نمی کند .

ایشان «داعش و گروههای تروریستی» را نیز یکی دیگر از موانع صلح در این کشور دانست و افزود: مورد چهارم گروه تروریستی داعش است ؛ که در آخرین سال حضور ترامپ در قدرت و بعد از شکست القاعده ، بخش اعظمی از این نیوردهای تروریستی به افغانستان انتقال داده شدند.  در حال حاضر «داعش» در شمال افغانستان کاملا فعال است و به صورت غیر رسمی نیروهای امریکا قلمداد می شوند و برای بی ثبات سازی این کشور فعالیت می کنند.

*قومیت هایی که در آینده سیاسی افغانستان نادیده گرفته می شوند

این تحلیلگر ارشد بین الملل در سطح پنجم از اثرگذاری «دیگر قومیت ها»در مساله صلح افغانستان یاد کرد و تاکیدنمود : عامل دیگر در مساله صلح افغانستان، نادیده گرفتن حقوق دیگر اقوام است که از موانع جدی صلح در این کشور به شمار می رود . در افغانستان غیر از طالبان و پشتوها ، گروههای دیگر هم وجود دارند مانند ازبک ها و هزاره ها و ترکمن ها و مانند آن.
در مذاکرات آمریکا و طالبان و دولت ، نقش گروههای دیگر که سال ها در قالب مجاهدین افغانستان برای حفظ تمامیت ارضی این کشور و رفع اشغال شوروی و مقابله تروریسم مبارزه کرده اند، نادیده گرفته می شود.
گروههای تاجیک به رهبری «شهید احمد شاه مسعود» گروههای شیعه و ازبک و مانند آن در آینده سیاسی افغانستان جایگاهی ندارند و این بقیه اقوام را علیه دولت بسیج می کند . این مساله می تواند جنگ قومیت ها را تشدید کرده و برخلاف مسیر صلح درونی افغانستان عمل کند.

*نشست استانبول؛ بدون نتایج ملموس

پاک آئین در پایان تصریح کرد:با اتکاء به آنچه گفته شد بعید است «نشست استانبول» به نتایج ملموسی برای صلح در این کشور دست یابد. این چهار عامل که با هم به شدت اختلاف دارند یعنی دولت، امریکا،طالبان و تروریسم سازمان یافته داعش که مورد حمایت امریکا و سعودی است در کنار نادیده گرفتن سایر اقوام، همه و همه موانع جدی برای برقراری و استقرار صلح در افغانستان است.

لذا من پیش بینی نمی کنم که اجلاس استانبول به یک طرح صلح جامع در افغانستان برسد .اگر نتایجی هم عنوان شود که همواره این جریان ها با تبلیغات تلاش کرده اند نتایج این دست نشست ها مثبت نشان داده شود، در هر صورت  این توافقات در اجرا با مشکل جدی روبرو خواهد شد؛ همانطور که پیشتر توافق طالبان و آمریکا در اجرا با مشکل مواجه شد و نیز همانگونه توافقات قبلی دولت افغانستان با طالبان به مشکل برخورد. بنده به همین دلیل به آینده این مذاکرات در استانبول خوش بین نیستم .

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = پنج