طرح‌های فصلی فروش کتاب فرصتی برای دستیابی به تازه‌های نشر

♦به گزارش سلام نیوز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اهمیت طرح‌های فصلی فروش کتاب عنوان کرد: این طرح‌ها به افراد دوست‌دار کتاب به صورت مستقیم یارانه می‌دهد تا تازه‌های نشر را خریداری کنند؛ از سوی دیگر تحرکی هم در کتابفروشی‌ها و هم در حوزه نشر ایجاد می‌کند.

احد جاودانی  درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) اظهار کرد: طی سال‌های مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مقوله ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

یکی از مهمترین اقدامات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و در سال‌های اخیر نیز طرح‌های دیگری مثل انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان و طرح‌های فصلی فروش کتاب توانسته‌اند به موضوع کتاب و کتابخوانی کمک کنند.

وی با بیان این‌که برگزاری این طرح‌ها گام اساسی برای رسیدن به توسعه فرهنگی به عنوان زیرساخت در کشورها است، ادامه داد: هدف دیگر طرح‌های فصلی فروش کتاب گسترش عدالت در جامعه است زیرا در کنار تحقق عدالت اجتماعی باید عدالت فرهنگی را در جامعه پیاده کنیم و چون طرح‌های توزیع یارانه از طریق کتابفروشی‌ها جمع گسترده‌ای از اقشار مختلف جامعه در سراسر کشور را در بر می‌گیرد به گسترش عدالت فرهنگی کمک می‌کند.

جاودانی تمرکززدایی را یکی دیگر از مزایای طرح فصلی فروش کتاب دانست و گفت: در کشور ما بسیاری از رخدادهای بزرگ فرهنگی و هنری در تهران یا مراکز استان‌ها بود اما طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها در کنار سایر طرح‌ها، جغرافیای ایران را شامل می‌شود و این تمرکززدایی کمک بزرگی برای رسیدن به عدالت فرهنگی است.

طرح‌های فصلی فروش کتاب فرصتی برای دستیابی به تازه‌های نشر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توسعه فعالیت‌ها را هدف دیگر طرح‌های فرهنگی از جمله طرح فصلی فروش کتاب اعلام کرد و یادآور شد: ایجاد امید، نشاط، اشتیاق و شور در جامعه نسبت به مقوله کتاب از جمله نتایج دیگر این طرح است زیرا اگر جامعه‌ای با کتاب انس داشته باشد سعادتمند است و جامعه‌ای که از کتاب فاصله می‌گیرد دچار فقر می‌شود.

وی استقبال کتابفروشان و مردم از طرح‌های فصلی فروش کتاب را خوب و مثبت دانست و اظهار کرد: این طرح به افراد دوست‌دار کتاب به صورت مستقیم یارانه می‌دهد تا تازه‌های نشر را خریداری کنند؛ از سوی دیگر تحرکی هم در کتابفروشی‌ها و هم در حوزه نشر ایجاد می‌کند تا در این بازه زمانی یک هفته‌ای جدیدترین عناوین نشر را به دست مردم برسانند.

به گزارش ایرنا،جاودانی همچنین در پایان سخنان خود اهمیت طرح‌های فصلی فروش کتاب را در دوره کرونا که همه برنامه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است،  کارا دانست و گفت: این طرح در این دوران که بسیاری از مردم به واسطه این ویروس مجبور شدند در خانه بمانند توانست منبع خوبی برای مطالعه تامین کند و طبق اطلاعات ما همواره افراد زیادی در کشور منتظر اجرای طرح بهارانه کتاب بودند تا کتاب‌های مورد نیاز خود را تامین کنند.

طرح‌های فصلی فروش کتاب در یک نگاه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت نام، می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. پاییزه کتاب ۹۹، پانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتابفروشان در آبان ماه برگزار شد.

این طرح ها از جمله مزیت هایی است که کتابفروشان حضور آن را در ایام رکود فروش کتاب در همه‌گیری کووید ۱۹ ضروری می دانند.

طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از ۱۷ خرداد جاری در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه می یابد. تاکنون بیش از ۱۶ طرح فصلی کتاب برگزار شده که درآخرین دوره ۹۳۶ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح مشارکت فعال داشته اند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = نُه