عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بر تاثیر آپارتاید علمی بر امنیت تاکید کرد

دکتر نوذر شفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در کنفرانس آپارتاید علمی صلح عدالت و امنیت و سلامت جهانی گفت :آپارتاید علمی باعث اخلال در روند امنیت یا تضعیف در روند امنیت می شود، یک رابطه منفی بین این دو متغیر برقرار است. یعنی وقتی آپارتاید باشد، امنیت تضعیف می شود و قاعدتاً امنیت در شرایطی خواهد بود که آپارتاید علمی نباشد.
وی ادامه داد: اگر در حوزه فرهنگی و اجتماعی عناصر زبانی، قومی، مذهبی رعایت نشود و آن تساهل و بردباری وجود نداشته باشد، ممکن است بخشی از آن کشور امنیت خود را از دست رفته قلمداد کند. حتی اگر در کشوری شرایط سیاسی طوری باشد که مردم نتوانند آزادانه در شرایط سیاسی شان دخیل باشند، امنیت شان دچار مشکل شده است.
دکتر شفیعی ادامه داد: وقتی یک کشور دیگری را به بهانه های مختلف تحریم علمی می کند، محدودیتهایی را در قلمرو دانش و علم برایش ایجاد می کند، یعنی آن کشور امنیت خود را در حوزه آموزش و علم از دست داده است. بنابراین، می بینید که امنیت وجوه جدیدی پیدا کرده که اگر این وجوه جدید از دست بروند، کشورها امنیتشان را از دست خواهند داد.
این استاد دانشگاه افزود: آپارتاید علمی بخشی از خشونت ساختاری است. یعنی وقتی روابط کشورها به گونه ای تنظیم شود که قدرتهای برتر کشورهای ضعیف تر را در معرض محرومیت از علم قرار می دهند، فرصتهای علمی و فناوری را از آنها سلب می کنند، در حقیقت امنیت آنها را در معرض خطر قرار می دهند. پس ببینید شکل امنیت تغییر کرده است.
وی ادامه داد: زمانی به کشوری مثل ایران می گویند شما باید به این دلیل تحریم شوید، یعنی امنیت اقتصادی، غذایی، دارویی و شغلی شهروندانتان در معرض خطر قرار می گیرد که مغایر با حقوق بین الملل رفتار کنید. رفتار ایران اصلاً مغایر با آن هم نیست، ولی این تفسیری است که آنها به عمل می آورند. یا آنها ما را به این دلیل تحریم علمی می کنند که می گویند دانشی که شما تولید می کنید، در حوزه غیرمسالمت آمیز بکار می رود.
وی در پایان گفت: چون امروزه دانش قدرت است، کشورهای غربی سعی می کنند که قدرت در انحصار خودشان باشد. بنابراین، سعی می کنند که دیگران را از دستیابی به دانشهای مهم باز دارند. محروم کردن کشوری از دانش، نوعی اعمال خشونت غیرمستقیم یا ساختاری علیه آن کشور است. توجیه آنها برای این محرومیت ایجاد می کنند، نوعی خشونت فرهنگی علیه آن کشور است.

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + 7 =