• غفلت از نخبگان دینی آسیب زاست

در ماده ٢ آیین‌نامه احراز نخبگی می‌گوید: « نخبه، به استناد ماده ۴ اساسنامه بنیاد به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور شود. »

از طرفی نخبگان در هر حوزه‌ای باید بتوانند، پدیده‌ها و روبدادها را در سطوح مختلف  داخلی و بین‌المللی بررسی کرده و راهکارهای هوشمندانه برای مدیریت حوادث و پدیده‌ها در راستای ارتقا بخشیدن به زندگی بشر ارائه نمایند که به آینده پژوهی نیز تعبیر می شود.

موضوع دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که وابستگی خانوادگی، ثروت و داشتن پشتوانه‌های قوی، حتی اگر باعث شهرت فرد شود، نمی‌تواند از شخص یک نخبه بسازد، هرچند این ظرفیت‌ها می‌تواند تسهیل‌کننده تبدیل یک فرد عادی به یک فرد نخبه شود، اما نخبگان معمولاً کسانی هستند که از راه‌های دشوار می‌گذرند و موانع را از سر راه برمی‌دارند، مشکلات و سختی‌ها را رام اراده خویش می‌کنند تا به مقصد برسند،

موفقیت ذاتی نیست، بلکه افراد نخبه دارای ویژگی هایی هستند که آنها را در جوامع متمایز می گرداند همه نخبگان یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که «حد خود را دقیق می‌شناسند.»

هدفمند هستند.

از فرصت‌ها خوب استفاده می‌کنند.

خود و دیگران را خوب ارزیابی می‌کنند.

شجاع هستند و مدیریت خطرپذیری و تصمیم‌گیری دارند.

ماهیچه‌های اراده خود را قوی می‌کنند.

می‌دانند همیشه محدودیت وجود دارد ولی در جا نمی‌زنند.

نگاه جتمع به موضوعات دارند.

بر آنچه انجام می‌دهند تمرکز دارند، و مهم‌ترین شرط در تمرکز حواس «داشتن علاقه به موضوع موردنظر است»

سعید قاضی پور  متولد ۱۳۴۶ شیراز، دانش آموخته دکترای حرفه ای پزشکی دانشگاه پزشکی شیراز، در دوران جنگ تحمیلی بیسیمچی گردان المهدی بوده و در حرفه پزشکی خود فعالیت های و پست های زیادی را در کارنامه خود دارد.

اما چیزی که او را از دیگر پزشکان هم سال و هم ردیفش متمایز نموده علاقه مندی به علوم اسلامی و جهد فراوان  وی برای فرا گیری و بکار گیری علوم دینی است به حدی که علی رغم مشغله فراوان حرفه پزشکی ، کارشناسی ارشد خلاق اسلامی را در دانشگاه پیام نور تهران و دکترای الاهیات را در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل است. او هیچ گاه فرا گیری علوم دینی را در کنار پزشکی فراموش ننموده و در طی این سال ها با تلاش بسیار در نجف ، قم و شیراز از دروس حوزوی نیز بهره برده است.

۴۰ کتاب را به زبان های فارسی ، عربی و انگلیسی به رشته تحریر و چاپ رسانده است.

 به نظر شما نخبه مذهبی کیست ؟ تعریف شما از این اشخاص چیست ؟

آگاهی بیشتروظیفه آور است .

 هر کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند

 هر کس که نداند و بداند که نداند با خر خرک خویش به منزل برساند

و نخبگان فکری جامعه آنانند که بدانند و بدانند که بدانند ، همانهایی که به تعبیر مقام معظم رهبری خواص جامعه محسوب می شوند و جریان کلی جامعه را تغییر می دهند

 چه راه هایی برای رسیدن به درجه نخبه در عرصه دین و مذهب وجود دارد ؟

دو رکن وجود دارد:

علم و معرفت

و زندگی صمیمانه با مردم

 با توجه به تعریف اندیشمندان از نخبه که ایشان را اقلیتی سازمان یافته و عاری از تضاد و تنوع درون سازمانی می دانند آیا می توان گفت که در جامعه ما نخبگان مذهبی و دینی وجود دارند ؟

تعریفی که مطرح نمودید اصالت ندارد و قراردادی است و در واقع قراردادی برای ایجاد تشکلی از نخبگان می باشد. در جامعه انسان های بیداردل و دلسوز نخبگان جامعه هستند ولو ارتباط سازمانی با هم نداشته باشند.

 مهمترین خصوصیت و قابلیت هایی که یک فرد نخبه مذهبی و دینی دارد چه می تواند باشد ؟

شرط لازم برای دینداری انسان بودن است. برای اینکه کسی هر یک از مکاتب الهی را داشته باشد لازم است ابتدا از اصول فطری انسانی برخوردار باشد.

خصوصیت ساختار سازمانی که منبع ظرفیت نخبگان مذهبی و دینی است چه می تواند باشد ؟

دینی که انسان را به کمال می رساند نخبه پرور است.

 مهمترین نقش و کارکرد نخبگان مذهبی و دینی در کشور ما چیست ؟

تبیین راه فلاح و رستگاری برای دیگران و نقش آفرینی موثر و به موقع  در جریانات اجتماعی.

 از مهمترین خصوصیات زمینه ای ( خصوصیات دین و مذهب و خصوصیات شخصی ) که یک شخص را به یک نخبه مذهبی و دینی تبدیل می کند چه می تواند باشد ؟

دین ما اسلام است و حقیقت دینداری ما در انسانیت ، راستگویی ، وفای به عهد و امانتداری و امثالهم می باشد.

به نظر شما مهمترین مشکلات در عرصه دینی درکشور ما چیست ؟ و نخبگان مذهبی چه سهمی در رفع این مشکلات و مسائل دارند ؟

دین یک کالبد دارد و یک حقیقت و تا وقتی حقیقت دینداری در افراد متعین نشده باشد آراستگی دینی پوچ است. مهمترین مشکلی که امروز جامعه دینی ما را گریبانگیر است علمداری افراد به ظاهر دیندار و تهی از حقایق دینی می باشد و به تبع این علمداران مردم ایران نیز عموما شخصیت های دوگانه پیدا کرده اند؛

هیچ کس همان که هست نیست

فرزند برای خانواده ظاهر دیگری بروز می دهد

کارمند در اداره شخصیت کاذبی بروز می دهد

و …..

در یک کلمه نفاق بلای جان دینداری در ایران اسلامی شده است.

البته صد در صد نیست و به یمن وجود انسان های شریف ، پاک ، مسلمان ، شیعه ، متشرع و حقیقتا ولایی مدار کلی جامعه استوار است.

و امید به بهبود و اصلاح شرایط همیشه باقی است.

شما به عنوان یک نخبه مذهبی و دینی چه مطالباتی از مردم و مسوولین دارید ؟

هیچ، به مردم که بدهکاریم و به مسوولین نیز امیدی نداریم.

 به طور کلی مهمترین چالش و مسائل پیش روی شما در عرصه فعالیتتان چه می باشد ؟ و چه راهکارهایی در رفع این چالش ها پیشنهاد می کنید ؟

مسلمان ایرانی از غنای فرهنگی ، دینی و تاریخی بالایی برخوردار است که اگر به اصل خویش رجوع داده شود و در حین بهره مندی از انواع تکنولوژی های علمی  و جدید از عوارض دنیای روز که دنیای مادی و دنیای فریب می باشد اجتناب نماید همه مشکلات حل خواهد شد .

مطلب پیشنهادی

دکتر عامری: نقش برگزاری کنفرانس دیپلماسی اسلامی در شناخت رسول مهربانی و اخلاق و مقابله با تحریف‌های مختلف

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی، گفت: سعی می‌کنیم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − = 0