محسن پاک آئین /«آیا غرب حقیقتا مدافع حقوق بشر است؟»

محسن پاک آئین*: فرانسه که امروز سعی دارد خود را به عنوان یک کشور متمدن و طرفدار حقوق انسانها معرفی کند، دارای کارنامه ای سیاه از نقض حقوق بشر در بسیاری از نقاط جهان از جمله آفریقا است.

 

این کشور از سال 1524 به عنوان یک قدرت استعمارگر در آفریقا ظاهر شد و با انجام جنایت های غیرانسانی و نقض حقوق بشر در بیست کشور آفریقایی موسوم به “فرانکوفون” سی و پنج درصد از اراضی آفریقا را غصب کرده و تحت کنترل خود درآورد.

قتل عام هزاران الجزایری پس از پایان جنگ جهانی دوم که برای استقلال الجزایر می جنگیدند، نمونه بارزی از جنایات جنگی فرانسه بشمار می آید. در  ماه مه 1830 فرانسه به بهانه وصول هفت میلیون فرانک طلب خود از الجزایر به این کشور حمله کرد. مردم مبارز الجزایر در مقابل این حمله به شدت مقاومت کردند ولی به دلیل برتری تجهیزات فرانسویان، مدت جنگ طولانی شد و فرصتی برای سربازان فرانسوی فراهم آمد تا در کنار کشتار و شکنجه مردم، به نوامیس آنها نیز تجاوز کرده و جنایات ضد حقوق بشری خود را کامل نمایند. پس از یک جنگ استقلال‌طلبانه خونین که در سال 1962خاتمه یافت، اداره آمار الجزایر اعلام کرد که در این جنگ نزدیک به صد و پنجاه هزار انسان توسط ارتش فرانسه کشته شده اند. بعد از پیروزی انقلاب و استقلال الجزایر نیز جنایات فرانسه ادامه یافت و به تخریب آبادی های الجزایر و کشتن هزاران نفر بریدن صدها سر مسلمان توسط نیروهای فرانسوی منجر شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اردیبهشت 1399 در پیامی خطاب به مردم کشورش به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد کشتار تظاهرکنندگان الجزایری از سوی ارتش استعماری فرانسه، گفت: «در تاریخ ۸ ماه مه ۱۹۴۵ نیروهای اشغالگر فرانسوی مرتکب قتل عام فجیعی در مناطق سطیف، قالمه و خراطه در شرق الجزیره پایتخت این کشور شدند که بر اساس آمارهای رسمی ۴۵ هزار تن از مردمی که برای استقلال کشورشان تظاهرات کرده بودند، به قتل رسیدند.»
تبون گفت: « شمار قربانیان جنایات استعمار، بیش از پنج و نیم میلیون نفر  و به بیان دیگر شامل نیمی از جمعیت آن زمان الجزایر بود. این جنایات، انسان الجزایری را از ریشه هایش جدا ساخت و منابع و ثروت هایش را غارت و شخصیتش را خدشه دار کرد.»
در نهم آبان 1399  «عبدالمجید شیخی، مشاور امور تاریخی رئیس جمهور الجزایر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رسمی این کشور فاش کرد که فرانسوی‌ها در دوره استعمار از استخوان مقاومت‌کنندگان الجزایری برای ساخت صابون و تصفیه شکر استفاده می‌کردند.
مشاور رئیس جمهور الجزایر در ادامه گفت: فرانسه می‌ترسد که با رونمایی اسناد و تصاویر موجود در آرشیو، وجهه‌ این کشور به عنوان یک کشور متمدن و مدعی دموکراسی و احترام به حقوق بشر، تخریب شود.

طبق گزارش آناتولی، فرانسه و الجزایر چهار سال است که در ارتباط با پرونده تاریخی مربوط به بازگردانی جمجمه‌ رهبران انقلاب مردمی با هم مذاکره می کنند. شوک الکتریکی و فرو کردن قربانیان در فاضلاب و آب یخ از روش‌های رایج شکنجه فرانسوی‌ها در الجزایر بود
اخیرا “ایبا درتیام”، وزیر سابق آموزش و پرورش سنگال نیز در مصاحبه با  خبرنگار آناتولی فاش کرد که «استعمار فرانسه، جوانان سالم و توانمند سنگالی را به حراج می گذاشت و در شهر سن لویی که بازار برده فروشان بود به فروش می رساند. بازار سن لویی در فرانسه که یادآور لویی پنجم پادشاه این کشور است، بر نقض فاحش حقوق بشر توسط فرانسه دلالت دارد.» در آن زمان کشورهایی مانند سنگال، ساحل عاج و بنین به مرکز تجارت برده توسط فرانسه تبدیل شده و تمام منابع این مناطق از سوی این کشور به تاراج رفته بود.

همچنین به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، فرانسه در قتل عام روآندا مرتکب یکی از بزرگترین نسل کشی های تاریخ  شد و در کشتار ۸۰۰ هزار نفر شریک گردید. در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای حامل  «جووینال هابیاریمانا» رئیس‌جمهور وقت رواندا ، دولت رواندا قوم توتسی را مسئول این اتفاق دانست و با کمک فرانسه به قتل عام این قوم پرداخت. در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم قرن گذشته یاد می‌شود، علاوه بر کشته‌شدن ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن تجاوز جنسی شد.اخیرا رئیس‌جمهور فعلی رواندا فرانسه را به سهم داشتن در نسل‌کشی متهم کرد و نهایتا گزارش کمیسیون تحقیق در باره نقش فرانسه در نسل‌کشی رواندا منتشر شد و دولت وقت فرانسه را مسئول این جنایت دانست.

فرانسه در سال 2011 میلادی نیز نقش مهمی در حملات هوایی ناتو به لیبی داشت و حمله هوایی علیه ارتش لیبی اولین بار توسط نیروی هوایی فرانسه انجام شد. در این اقدام ضد حقوق بشری، بسیاری از غیرنظامیان کشته شدند.
فرانسه در کنار امریکا و انگلیس یکی از ناقضین حقوق بشر در طول تاریخ و عامل ده‌ها جنایت بزرگ در طول جنگ دوم جهانی و در قاره آفریقا بوده است. اقدامات ضد حقوق بشری فرانسه در قاره سیاه بعد از استقلال کشورهای آفریقایی نیز عریان تر از گذشته ادامه یافته و غارت ثروت مردم آفریقا ملت‌های این قاره آفریقا را به فقر کشانده است.
به نقل از القدس العربی، «عبدالرزاق مقری» رئیس جنبش «جامعه صلح» الجزایر در سخنانی با تحقیر ملت های آفریقایی توسط فرانسه گفت: برای مثال نیجر که به عنوان فقیر ترین کشور جهان دسته بندی شده و علت آن است که فرانسه منابع کانی این کشور از جمله اورانیوم را غارت می کند. مقری به بیداری کشورهای غرب آفریقا و کشورهای ساحل در برابر خطر حضور فرانسه در این قاره اشاره کرد و گفت: آشوب در کشور مالی علیه اقدامات استعمارگرایانه فرانسه ادامه خواهد یافت.

هنوز هم جنایات و نسل‌کشی‌هایی که فرانسه در کشورهای تحت مستعمره‌اش به ویژه در قاره آفریقا انجام داده، وجدان جامعه جهانی را جریحه دار کرده است. جنایات ضدحقوق بشری فرانسه در آفریقا دلالت بر این امر دارد که پاریس هیچ جایگاهی برای متهم کردن کشورهای دیگر برای نقض حقوق بشر ندارد و دهها سال است که از ارزش های انقلاب فرانسه از جمله دفاع از حقوق بشر فاصله گرفته است.

*دیپلمات و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = هشت