فوتبال‌برای‌انسان‌،یاانسان‌برای‌فوتبال؟/ تضییع‌حقوق‌انسانی‌کارگران‌درجام‌جهانی 2022

♦به گزارش سلام نیوز به نقل shafaq برخی تیم های اروپایی در اعتراض به خبر کشته شدن کارگران در ورزشگاه های قطر -که آن را برای مسابقات جام جهانی 2022 آماده می کردند – رقابت های مقدماتی جام جهانی را با شعار “بله به حقوق بشر و بهبود شرایط کارگران در قطر ” آغاز کردند.

پس از انتشار مکرر خبر کشته شدن کارگران در قطر که آمار متغیری از ملیت آنها منتشر شده است، آن هم  در ورزشگاه هایی که برای جام جهانی 2022 آماده می شدند ،در یک اقدام قابل تقدیر تیم نروژ با تی شرت هایی که روی آن نوشته شده بود : (حقوق بشر -چه داخل یا خارج از زمین) وارد ورزشگاه شدند.

این شعار مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به سازمان های حقوق بشری و رسانه ها قرار گرفت و در فضای مجازی نیز وایرال شد .

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد که از ابتکار عمل تیم نروژی در احترام به حقوق بشر راضی است . اقدام بازیکنان این تیم فوتبال برای یادآوری ارزشهای انسانی نشان می دهد حقیقتا اساس فوتبال چیست و این ارزشها همه جا مورد احترام است  برای فوتبال نباید جان انسانی مورد تهدید قرار گیرد.

برای جامعه فوتبال و خانواده ورزش نیز مهم و شگفت انگیز است که اکنون به چگونگی ارتقاء حقوق بشر در جهان بپردازد چرا که این مسائل دامان ورزش را نیز خواهد گرفت .

سازمان عفو بین الملل پیشتر در بیانیه ای به فدراسیون نروژ گفته بود در فواصل ماه جاری تا ژوئن آینده تصمیم بگیرید که با توجه به مساله “کارگران قطری و لگدمال شدن حقوق آنها در این جریان” می خواهید جام جهانی 2022 را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کنید یا نه؟

*رد پای فساد و برده داری مدرن به نفع فوتبال

برخی از باشگاه های نروژ و دانمارک پیروی این بیانیه و اتفاقات مذکور، خواستار تحریم جام جهانی 2022شده اند؛ زیرا پای وقایعی چون فساد ، برده داری مدرن و تعداد زیادی از مرگ و میرها به این علت، به فوتبال و جام جهانی نیز کشیده شده است و فارغ از هر کشور و ملیت، این ضد ارزش ها در حال ظهور در عالم ورزش و فوتبال است .

یکی از اعضای تیم نروژ گفت: من انتخاب شده ام پیامی را دال بر تضییع حقوق بشر در مورد کشور برگزار کننده جام جهانی (قطر) به جهان ارسال کنم.

گفتنی است در سالهای اخیر ، دولت قطر انتقادات بسیاری از سازمان های حقوق بشری به دلیل نقش منفی خود در برخورد با کارگران و خارجی ها به ویژه در پروژه های ساخت ورزشگاه های جام جهانی دریافت کرده است و این سازمانها آمار تلفات کارگران در حین کار در این کشور به دلایل گوناگون را چشمگیر و قابل تذکر دانسته اند.

سایت خبری آلمان طی گزارشی اعلام کرد: جام جهانی 2022 قطر همچنان مورد انتقاد قرار دارد ، زیرا شرایط کار و حقوق انسانی برای کارگران خارجی در طی ساخت و برگزاری مسابقات نسبت به دیگر موارد “فاجعه بار” است.

 

ماه گذشته ، سازمان عفو ​​بین الملل در بیانیه ای دیگر با اشاره به لزوم کالبد شکافی جهت تعیین دقیق علت مرگ کارگران در ورزشگاهی که برای جام جهانی آماده می شد، از قطر خواست تا تحقیق مستقلی در مورد چند و چون مرگ این کارگران مهاجر انجام دهد تا دست کم خود را تبرئه کند.

*انسان در چنگال سرمایه داری

بر اساس آمار و داده های بین المللی و سازمان های حقوق بشری  بیش از 6500 کارگر خارجی از هند ، پاکستان ، نپال ، بنگلادش ، سریلانکا و برخی دیگر از کشورهای آسیایی از زمان کسب حق میزبانی جام جهانی 2022 برای قطر (در سال 2010 )در این کشور به علت بی توجهی جان خود را از دست داده اند یا دچار مشکل جدی شده اند.

این مساله یک نکته مهم را گوشزد می کند و آن روند صعودی و رو به افزایش مرگ کارگران در ساخت این پروژه ها در سالها و ماههای اخیر است؛ که چنانچه با بیانیه ها و تذکرات پیشین قیاس شود نشان از بی توجهی آشکار به حقوق انسانی به نفع سرمایه داری و به سرانجام رسیدن هرچه زودتر پروژه های مذکور است؛ سرمایه داری که در به خدمت در آوردن انسان به نفع بقای خویش ید طولایی دارد .بی توجهی به این مسائل و عبور ساده از آن به صورت تجمیعی موجب بزرگ شدن سیطره سرمایه داری و اعمال قدرت آن بر جامعه انسانی و لاجرم تباهی اخلاق و تهدید بقای نوع بشر خواهد شد .در حالی که توجه به ارزشهای انسانی و پاسداشت از آن و تلاش برای اعمال کنترل انسان بر تولیدات خود می تواند نتایج عکس برای بشریت به همراه داشته باشد و قدرت افسار گسیخته و لجام بریدهء سرمایه داری را به حاشیه ببرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× هفت = 42