قومی‌گرایی، طائفه‌گرایی و ملی‌گرایی خلاف راه اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های برگزار شده در این کنفرانس تأکید کرد: قومی‌گرایی، طائفه‌گرایی و ملی‌گرایی خلاف اسلام است و همه ملتهای اسلامی باید خود را از این پیرایه‌ها پاک کنند و به دامن اسلام و قرآن و پیامبر اعظم متوسل شوند و ملاک برتری داخل امت اسلامی را به رعایت تقوا و ولایت الهی بدانند.  

به گزارش سلام نیوز از خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز شنبه اول آبان‌ماه در مراسم اختتامیه سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد مسعود پیامبر گرامی اسلام و تشکر از دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در مراسم اختتامیه و همچنین تشکر از علما و فرهیختگانی که با ارسال سخنرانی یا حضور خود در این کنفرانس بزرگ شرکت داشتند، اظهار کرد: سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» به کار خود ادامه می‌دهد و این موضوع بیش از 6 ماه در سایت مجمع تقریب بعنوان موضوع اجلاس مطرح شده است.
 
شهریاری اضافه کرد: ما در هفته وحدت برنامه‌های متعددی برای مهمانان داخلی و خارجی داشتیم و با توجه به شرایط کرونایی اولین باری است که بعد از کرونا موفق شدیم جلسات حضوری نیز برگزار کنیم اما به دلیل توفیقی که در سال گذشته در برگزاری وبیناری این کنفرانس بدست آوردیم و بالغ بر 300 سخنران به صورت وبینار حضور یافتند، امسال نیز تصمیم گرفتیم علاوه بر مهمانانی که در جلسات افتتاحیه و اختتامیه حضوری داشتند، جلسات وبیناری را نیز ادامه دهیم.
 
وی به ارائه گزارشی از برنامه‌های برگزار شده در کنفرانس وحدت امسال پرداخت و گفت: مراسم افتتاحیه کنفرانس را خدمت رئیس جمهور رسیدیم و 35 مهمان به دلیل شرایط کرونایی در آنجا حضور داشتند که 10 سخنران در افتتاحیه به علاوه خود رئیس جمهور سخنرانی داشتند.
 
وی افزود: بعدازظهر روز افتتاحیه یعنی سه‌شنبه 27 مهر، هم دو جلسه حضوری برای مهمانان خارجی برگزار کردیم که در مجموع 15 نفر از این مهمانان سخنرانی کردند؛ از همان روز سه‌شنبه نیز برنامه وبینارها آغاز شد.
 
دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: دو جلسه نشست حضوری برای مهمانان خارجی داشتیم برای ارائه الگوی مفهومی امت واحده اسلامی و نظریه جدید اتحادیه کشورهای اسلامی که مورد استقبال مهمانان خارجی قرار گرفت. مهمانان خارجی بعدازظهر چهارشنبه برای عرض ادب خدمت مرقد امام (ره) رسیدند. روز پنجشنبه هم یک دسته از مهمانان به قم اعزام شدند و دسته دیگر هم روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه صبح بازدیدهایی از مراکز فرهنگی و گردشگری شهر تهران داشتند که اثرات خوبی بر مهمانان خارجی داشت. روز جمعه هم این مهمانان در نماز جمعه شرکت کردند و غازی حنینه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها، در این مراسم سخنرانی کرد.
 
وی به جلسات علمای اهل سنت داخلی اشاره کرد و گفت: امروز صبح نیز دو نشست با علمای اهل سنت داخل برگزار شد که به دلیل شرایط کرونایی در دو جلسه برگزار شد در مجموع 10 نفر از علمای اهل سنت سخنرانی کردند.
 
شهریاری با بیان اینکه امسال بیش از 50 مهمان خارجی در این کنفرانس حضور داشتند، افزود: حدود 514 سخنرانی از سراسر جهان یعنی بالغ بر 39 کشور جهان طی این 6 ماه برای دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که 460 سخنران وبیناری داشتیم که شامل 180 سخنران خارجی و 280 سخنران داخلی بودند و در نوع خود کم نظیر است.
 
وی ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که در ارائه این حجم از سخنرانی ها کمک کردند، اظهار کرد: ما موفق شدیم در 6 ماه گذشته 12 جلد موسوعه آثار مرحوم آیت الله تسخیری را به بهترین وجه به چاپ برسانیم، همچنین 2 اثر شامل “تحلیل شخصیت آیت الله تسخیری” و تحلیل این 12 جلد چاپ شد. همچنین سیره علمی و عملی تاریخ شفاهی آیت الله تسخیری هم به زبان خودشان پیاده شده و 17 مصاحبه هم به آن ضمیمه و چاپ شده و همچنین مجموعه مقالات کنفرانس که به صورت 3 زبانه به چاپ رسیده است. در همین راستا کتابچه امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی نیز به سه زبان فارسی عربی انگلیسی به چاپ رسیده است.
 
دبیرکل مجمع تقریب در ادامه به ذکر نکاتی پیرامون جهان اسلام پرداخت و مطالبی در این زمینه ارائه کرد وگفت: امروز شاهد جنگ و خونریزی و ترور و تنازع و توهین در فضای جهان اسلام هستیم. به دلیل همین گرفتاری‌های موجود در جهان اسلام  ما موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.
 
وی افزود: با این که دستور اولیه اسلام صلح و اصلاح بین مؤمنان است ولی مشکلاتی در جهان اسلام موجب پیدایش این گرفتاریها در جهان اسلام شده که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنم و راه عملی مقابله با آنها را پیشنهاد می‌کنم:
 
1.       استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و غرب غارتگر همواره در تلاشند تا با ایجاد جنگ، تفرقه و تنازع در جهان اسلام حضور خود را در منطقه جهان اسلام موجه جلوه دهند. این، منشأ اصلی نزاعها و قتل و غارت‌های موجود در کشورهای اسلامی و بین کشورهای اسلامی است.
2.       وجود برخی دولتمردان سرسپرده و علمای وابسته به آنها در برخی کشورهای اسلامی که زمینه مساعد برای حضور این ظالمان را در کشورهای اسلامی فراهم می‌آوردند و منافع خود را به منافع دشمنان اسلام گره زده‌اند و جا پای مناسبی را برای حضور آنان فراهم می‌آورند و عادی سازی رابطه با دشمنان اسلام را دامن می‌زنند.
3.       وجود برخی اختلافات دامنه‌دار تاریخی و متنی در کلام و عقایددینی و شریعت در بین مذاهب اسلامی که بستری برای فعال شدن دشمنان اسلام است.
4.       جهالت یا خیانت برخی از فرق و مذاهب افراطی از شیعه و اهل سنت.  یکی با توهین به مقدسات دیگری اسباب نزاع را ایجاد می‌کند و دیگری با تکفیر و ترویج خشونت قتل و غارت مسلمانان از فرق دیگر را تجویز می‌کند.
5.       فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی از کشورهای اسلامی و اتخاذ تصمیمات حکومتی و دولتی توسط یک خاندان فامیل و عدم رعایت و نقض حقوق شهروندی و مطالبات بحق مردمی.
6.       وجود نگاه قومیتی و طائفه‌ای و ملی‌گرایی – شبیه جاهلیت صدر اسلام – در برخی از اقوام و طوائف و ملتهای اسلامی و تبعیت از تعصبات کور.
7.       وجود گروه‌ها و احزاب معارض یکدیگر در برخی کشورهای اسلامی و ترویج جوّ تهمت و سوء ظن به یکدیگر و توسل به کارشکنی، زور و محرمات شرعی دیگر برای تحصیل منافع حزبی و گروهی و سیاست حذف مخالفان.
8.       وجود رقابت بین کشورهای اسلامی در یارگیری بین کشورها و استفاده از دشمنان اسلام برای غلبه بر رقیب.
 
دبیرکل مجمع تقریب در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید برای هر یک از این مشکلات و مصائب راه‌حل مناسب خودش را پیدا کنیم و در مجموع می‌توان به امور ذیل برای حل این مشکلات و مصائب اشاره کرد:
 
1.       مقاومت در برابر استکبار جهانی با ایجاد نظامات قوی دولتی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی؛ ما در برابر هژمونی امریکای جهان‌خوار؛ ما باید قوی باشیم. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» این دستور قرآنی است ما باید با تشکیل مردمی مقاوم در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنیم. این تجربه ما در جنگ تحمیلی و در مبارزه با داعش بوده که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی بدست آمده است.
2.       علما باید از وابستگی به حکومت‌های مستبدی که همراه ظالمان و دشمنان اسلام هستند پرهیز کنند و معیت رسول الله(ص) پیشه کنند و امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به امرای خود عملی سازند و شدت بر کفار حربی و رحمت بین مسلمانان را ترویج کنند.
3.       ما باید اجتهاد در مذاهب را برای همه مذاهب تجویز کنیم و در اختلافات اجتهادی هر مذهب ادب اختلاف را رعایت کنیم و مجتهدان هر یک دیگری را در عدم وصول به حقیقت معذور بدانند.
4.       تعلیم جهال از وظائف علماست و افشاگری علیه خائنان به امت اسلامی از وظائف رسانه‌های انقلابی است این دو وظیفه نیز باید به جد دنبال شود.
5.       ملت‌های اسلامی باید مطالبات به حق خود را در حکومت‌های مستبد و خودکامه دنبال کنند و حتی المقدور به طرق مسالمت‌آمیز حقوق خود را مطالبه کنند.
6.       قومی‌گرایی، طائفه‌گرایی و ملی‌گرایی خلاف اسلام است و همه ملتهای اسلامی باید خود را از این پیرایه‌ها پاک کنند و به دامن اسلام و قرآن و پیامبر اعظم متوسل شوند و ملاک برتری داخل امت اسلامی را به رعایت تقوا و ولایت الهی بدانند.
7.       گروهها و احزاب معارض در داخل هر کشور باید روشهای عقلائی برای حل اختلاف را دنبال کنند و از طرق مردم‌سالارانه دینی برای حل نهایی تصاحب قدرت بهره بگیرند و از نزاع داخلی پیشگیری کنند.
8.       رقابت بین کشورهای اسلامی عیب نیست بلکه حسن است این رقابت به جای این که مخرب باشد و کشورها را به سمت جنگ و نزاع پیش ببرد می‌تواند سازنده باشد و یک رقابت سالم را بین کشورهای اسلامی شکل دهد تا هر یک الگو توفیق خود را به جهانیان عرضه دارد و در تعارض منافع با استفاده از منابع اسلامی یعنی قرآن و سنت و عترت نبی(ص) از روشهای عقلائی و مقبول بین‌المللی برای حل اختلافات خود بهره بگیرند.
 
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان اظهار کرد: از همه عزیزانی که ما را در اجرای این کنفرانس یاری دادند تشکر می‌کنم و از ریاست محترم جمهوری و همچنین ریاست مجلس شورای اسلامی صمیمانه تشکر می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهم که صلح عادلانه و مدارای عاقلانه را در سراسر جهان برقرار سازد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = شش