لایحه دولت انگلستان برای بازگرداندن قایق‌های مهاجران ناقض‌ قوانین حقوق بشر است

یک کمیته پارلمانی انگلستان روز چهارشنبه از لایحه دولت که با هدف بازدارندگی مهاجران از تلاش برای رسیدن به بریتانیا با قایق‌های کوچک تنظیم شده بود، انتقاد کرد و گفت که این کار تنها باعث به خطر افتادن زندگی مهاجران می‌شود آنهم بدون آنکه برای توقف سفرهای خطرناک در کانال مانش موثر باشد.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز  از یورونیوز ،بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به تازگی لایحه‌ای را پیشنهاد کرده که به نیروهای در حال گشت‌زنی در کانال مانش اجازه می‌دهد قایق‌های حامل مهاجران را به سمت فرانسه برگردانند.

لایحه «ملیت و مرزها» همچنین ارائه درخواست پناهندگی را برای افرادی که به طور غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند سخت‌تر می‌کند.

اما کمیته مشترک حقوق بشر پارلمان که یک هیأت فراحزبی شامل اعضایی از هر دو مجلس پارلمان است، روز چهارشنبه گفت که «سیاست بازگرداندن» مهاجران احتمالاً با قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین دریایی در تضاد است.

کمیته در گزارش خود اعلام کرد: «بازگرداندن مهاجران، جان انسان‌ها را در دریا به خطر می‌اندازند. این خطر بویژه برای افرادی که در کشتی‌های کوچک و غیرقابل دریانوردی و بدون تجهیزات نجات‌غریق مناسب هستند، آنهم در یک مسیر کشتیرانی شلوغ و اغلب با آب‌های ناآرام، بیشتر است. این وضعیت در مورد مهاجران در قایق‌های کوچک در کانال مانش صدق می‌کند.»

بیانیه کمیته بویژه در زمانی منتشر می‌شود که غرق شدن ۲۷ مهاجر در تاریخ ۲۴ نوامبر در آبهای مانش، افکار عموی هر دو کشور را متاثر کرده است. این حادثه، مرگبارترین حادثه مهاجرتی بود که تاکنون در کانال مانش ثبت شده است. یکی از بازماندگان قایق بادی مهاجران در آن روز می‌گوید که مسافران با مقامات بریتانیایی و فرانسوی تماس اضطراری داشته‌اند، اما هر دو طرف به آنها گفتند که با دیگری تماس بگیرند.

دفاع دولت از لایحه

بوریس جانسون می‌گوید که با لایحه «ملیت و مرزها» فعالیت قاچاقچیانی را که هزاران یورو برای ترتیب دادن عبور از این کانال دریافت می‌کنند، تضعیف می‌کند.

تام پرسگلاو، وزیر محافظه کار بریتانیا که مسئول مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی است نیز این موضوع که لایحه دولت ناقض قوانین بین‌المللی است را رد و اعلام کرده است که دولت به دنبال جلوگیری از مرگ و میر در دریا و از کار انداختن باندهای جنایتکار است.

او در مقابل اعضای کمیته گفت: «آنچه را که هفته گذشته دیدیم یک تراژدی وحشتناک و غیرقابل تصور بود. فکر این که زنان و کودکان و مردان جان خود را در این راه از دست داده‌اند وحشتناک است و عزم من را برای حل این مشکل سخت‌تر می‌کند تا با هدف حفظ زندگی‌ها، این مسیر را غیرقابل استفاده کنم.»

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ شش = 12