لزوم ورود جدی سازمان ملل به پرونده ترکمنهای ربوده شده توسط داعش

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از سایت های خبری عربی، گروهک تروریستی داعش از مدت ها پیش اقدام به ربایش و سوء استفاده از زنان و مردان شیعی نموده است و این جریان در سکوت نسبی مجامع حقوق بشری و انفعال و غفلت همچنان ادامه دارد. یکی از نمونه های این اقدام غیر انسانی که نیاز به ورود جدی و قاطع سازمان ملل و نهاد های حقوق بشری در سراسر ممالک اسلامی و حتی سایر کشورهای جهان دارد، پرونده ربوده شدن دختران شیعی ترکمن در عراق به دست داعش است. ترکمن هایی که بخشی از آن ها از تیره مشترک با ترکمن های ایران هستند.

دختران و زنان ترکمان شیعه بسیاری از چندین سال پیش به دست گروه تروریستی داعش در عراق ربوده و به اسارت گرفته شدند و در میانه بی‌توجهی جهانی به این مساله دردناک و غمبار هنوز سرنوشت این افراد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در این میان، دولت عراق هم اطلاعی از سرنوشت تقریبا یک‌هزار ترکمان ربوده شده به دست داعش در پی حمله به اراضی عراق و اشغال موصل و شهرهای شمالی و غربی نینوا و ارتکاب شنیع‌ترین جنایت‌های ضد بشری از جمله قتل‌عام اقلیت‌های دینی و نژادی نظیر ایزدی‌ها، شبک‌ها و ترکمانان در نزدیکی تلعفر، سنجار، آمرلی و کرکوک ندارد.

فعالان اجتماعی و حقوق بشری مدت‌هاست از دولت عراق و سازمان‌های حقوق بشری و مدنی می‌خواهند که سرنوشت دختران و زنان ترکمان را روشن کنند؛ دختران و زنانی که گروه تروریستی داعش آنها را به عنوان اسیر به مناطق مختلف عراق و سوریه منتقل کرده و مورد خرید و فروش قرار داد.

گفتنی است پس از آنکه دعش در اوت سال 2014 میلادی بر مناطق سنجار، ربیعه و زمار در نینوا تسلط یافت، جنایت‌های بسیاری علیه ترکمانان شیعه و اقلیت ایزدی مرتکب شد؛ داعش بعد از آنکه مردان ترکمان و ایزدی را اعدام کرد و بسیاری را زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها به کام مرگ فرستاد، هزاران دختر و زن را در یکی از شنیع‌ترین جنایت‌های انسانی به اسارت و بردگی جنسی بُرد؛ جنایتی که زخمی جانکاه و کاری بر روح و روان آدمی برجای نهاد که پس از ورود این بحران به شش سالگی خود هنوز هم از سرنوشت قربانیان اطلاعی در دست نیست.

  • جبهه ترکمان اخیرا بیانیه ای برای پیگیری جدی اوضاع زنان ربوده شده ارائه کرده است. در بیانیه جبهه ترکمانان عراق آمده است که مجموع مردان و زنان ترکمن ربوده شده در تلعفر به 1300 تن می رسد که 1200 تن از آنهادر سال 2014 میلادی به هنگام حمله داعش به تلعفر و یکصد نفر باقی مانده هم در سال‌های 2015 میلادی تا 2017 ربوده شدند.

این بیانیه افزوده است در میان ربوده شدگان، 470 زن و دختر، 130 کودک و 700 مرد بوده است همچنین 42 تن از ربوده شدگان زیر 18 سال سن داشته‌اند که هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

این درحالی است که با گذشت 6 سال از این واقعه همچنان برخی مسئولین دولتی در این مناطق و نیز کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در عراق، اقدام جدی منوط به خبرگیری از سرنوشت این قربانیان و ربوده شدگان انجام نداده است و گویا قرار است این جنایت هم مانند صدها جنایت گروههای تروریستی در سکوت کامل سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری ، مسئولین دولتی و محلی و جامعه جهانی رو به فراموشی رود؟!

پیگیری پارلمانی کشور دوست ما عراق در پیدا کردن اسامی این افراد و ارائه نام آن ها به سازمان ملل جهت پیگیری و آزادی آنان از دست داعش، رسالتی است که با گذر زمان بی شک دچار مشکلات عدیده در دسترسی ها خواهد شد. این تراژدی را ما ننوشته اما می توانیم آن را تمام کنیم.

بیشتر بخوانید:آزاد راه غدیر پس از 5 سال تلاش شبانه روزی افتتاح می شود+فیلم

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = شانزده