محسن پاک آئین /«مشارکت حداکثری، اقتدار در عرصه بین المللی»

♦به گزارش سلام نیوز محسن پاک آئین عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی نوشت : انتخابات، یکی از شاخص­ های عزت و همبستگی ملی و اقتدار نظام است و حضور حداکثری مردم در انتخابات موجب استواری و ثبات کشور بوده و و عنصری برای ناامید کردن دشمن تلقی می شود.

بررسی  اجمالی برگزاری انتخابات مختلف نشان می دهد که مشارکت حداکثری مردم در کنار نمایش همبستگی ملی، قدرت و استحکام ایران در عرصه سیاست خارجی را نیز در پی داشته است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی  در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ دشمنان ایران خود را آماده می کردند که با تهاجم نظامی و استفاده از عوامل نفوذی خود در داخل ایران، انقلاب اسلامی را شکست دهند. اما حدود ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب، مشارکت ۹۸ درصد از مردم ایران در  نخستین انتخاب در ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ و انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان نظام مورد نظر، دشمن را ناامید و نقشه آنان را برای حمله نظامی به ایران خنثی کرد. در دوره جنگ تحمیلی و تجاوز صدام حسین به ایران با پشتیبانی آمریکا، دشمنان را به شکست جمهوری اسلامی امیدوار کرد. اما در کنار سلحشوری رزمندگان اسلام در جبهه ها، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ۵ بهمن ۱۳۵۸ که نماد پشتیبانی مردم از نظام بود و تکرار این تجربه در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیروزی های رزمندگان اسلام را تکمیل کرد. حضور گسترده مردم در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۶۸، آغازی برای شکوفائی دیپلماسی ایران در جهان، برای رهیدن ازحجم خرابی‌های جنگ و حرکت در مسیر سازندگی کشور شد. این اتفاق با مشارکت ۶۴ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۷۲ موجب شد تا توطئه های دشمن خنثی و روند تعامل با جهان در اجرای برنامه سازندگی تسریع کند.

در دهه های گذشته تداوم روند مشارکت مردم در دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و انتخاب آگاهانه و هوشمندانه برای روی کار آمدن روسای جمهور و نمایندگان ملت، مایه اقتدار و کارآمدی نظام بوده و فرصت های زیادی برای مقابله با راهبرد “ایران ستیزانه” استکبار جهانی علیه ایران ایجاد کرده است.
مشارکت حداکثری مردم برای تعیین سرنوشت خود، در روابط خارجی و دیپلماسی کشور نیز تاثیرات غیرقابل انکار داشته و کیفیت و کمیت این حضور بسیاری از معادلات بین المللی بخصوص در عرصه دفاع از منافع هسته ای را به نفع ایران رقم زده است.

چند سال قبل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان «ایران آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود»، نوشت: «برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران سبب می‌شود تا نمایندگان هسته‌ای ایران از موضعی قوی در مذاکرات هسته‌ای حضور یابند. حضور میلیونی ملت ایران پای صندوق‌های رای به جهانیان نشان خواهد داد که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز بوده و از مشروعیت و محبوبیت عمومی برخوردار است.»

طبعا استقبال ملت از صندوق‌های رای، چشم انداز مثبتی از ایران را به جهانیان ارائه کرده و نمایش ثبات کشور موجب تشویق همکاری های اقتصادی دیگر کشورها با ایران بخصوص در حوزه صادرت کالا و افزایش درآمد ملی خواهد شد.  این حضور قدرت چانه زنی ایران در مذاکره با کشورهای دوست برای تامین منافع ملی و همچنین در مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم ها را دوچندان می سازد. مشارکت حداکثری مردم موجب ایجاد امید به آینده در سطح دخلی و مایوس شدن دشمنان و بدخواهان در عرصه خارجی و در یک جمله، بیمه ساختن ایران در مقابل تعرضات خارجی خواهد شد.
شواهد نشان می دهد که برای انتخابات پیش رو در ۲۸ خردادماه نیز جبهه استکبار و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی از ماه‌ها پیش سناریوهای خود را برای کاهش مشارکت مردم طراحی کرده‌اند. تشدید فشارها و فضاسازی های رسانه‌ای از طریق ادعای «نقض حقوق بشر» در ایران، حفظ تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه ملت و نگران ساختن مردم نسبت به خطر کرونا از جمله سناریوهای دشمن برای کاهش حضور مردم در انتخابات است.

در معادلات پیچیده‌ بین‌المللی، امروز نقش مردم به عنوان یک منبع قدرت برای نظام‌های سیاسی تثبیت شده است و مشارکت بیشتر ملت در انتخابات صرف‌نظر از گرایش های گروهی و جناحی، محاسبات دشمنان در قبال ایران را تغییر خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال امام خمینی، تشویق به مشارکت در انتخابات را وظیفه همه مردم دانستند و گفتند: «تک تک مردم خود را موظف بدانند که همه آحاد مردم اعم از خانواده، دوستان و آشنایان را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند و این، مصداق “تواصی به حق” است».

امید است در چنین شرایطی نه فقط افراد صاحب نفوذ بلکه آحاد مردم باید در مسیر تواصی به حق حرکت کرده و با دعوت و ترغیب مردم به حضور در انتخابات، حماسه دیگری رقم زده و اقتدار ایران عزیز در عرصه ملی و جهانی را به نمایش گذارند.

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × = بیست یک