محسن پاک آیین/«سیاست قطعی یعنی رفع کل تحریم‌ها»

پاک آیین* : برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین مجدد موضوع چگونگی رفتار ایران را در این مذاکرات مورد توجه قرار داده است. سیاست قطعی جمهوری اسلامی که از سوی رهبر انقلاب اعلام شد و مورد اجماع روسای سه قوه،‌ فرماندهان نیروهای مسلح و اعضای شورای‌عالی امنیت ملی قرار گرفت، پافشاری بر حق و حقوق ملت ایران است.

 

براساس این سیاست منطقی،‌ ایران قاطعانه بر این موضوع اصرار دارد که کشور خروج کننده از برجام،‌ آمریکاست و ایالات متحده برای بازگشت به برجام باید کلیه تحریم‌ها را لغو کند و بعد از راستی‌آزمایی از سوی ایران،‌ جمهوری اسلامی مساله بازگشت به تعهدات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این رویکرد کاملا منطبق با مفاد برجام است و هر کشوری حق دارد در صورت نادیده گرفتن تعهدات از سوی طرف مقابل،‌ بعد از گزارش به اعضای برجام و سپری شدن زمانی مشخص، نسبت به کاهش تعهدات خود اقدام کند.

کاری که ما البته یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام انجام دادیم و گام به گام تعهدات خود را کاهش دادیم و در آخرین مرحله از این مسیر، مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، زمینه لغو اجرای پروتکل الحاقی را فراهم کرد.
هدف آمریکا از موضوع بازگشت به برجام مشخص است و چنان‌که مواضع رسمی مقامات سیاسی این کشور نشان می‌دهد، آنها در پی الصاق موضوعات جدید به برجام از جمله کاهش توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هستند. انتظارات نادرستی که به هیچ‌وجه مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست.

بنابراین موضع قاطع تیم مذاکره‌کننده ایران در کمیسیون مشترک برجام باید این باشد که از نظر جمهوری اسلامی تنها یک گام مورد پذیرش است و آن هم بازگشت به تعهدات برجامی صرفا به‌واسطه لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران است. ایران به گام دیگری غیر از این قائل نیست و برابر با آنچه اعلام شده تیم مذاکره‌کننده ما هم جلسه‌ای چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم با آمریکا نخواهد داشت، بلکه صرفا با ۱+ ۴ مذاکره و گفت‌وگو می‌کنند.

اگر اروپا بخواهد همچنان منافع خود را با آمریکا گره برند به طور طبیعی نشست کمیسیون مشترک برجام نتیجه‌ای نخواهد داشت. البته ما هم از این بابت نگران نیستیم و عجله‌ای هم نداریم. همان‌طور که رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند فعالیت‌های اقتصادی کشور نباید معطل برجام و تصمیم‌گیری‌های ۱+۴ باشد و برنامه‌های راهبردی اقتصادی خود را باید در داخل کشور دنبال کرده، در عرصه بین‌المللی هم با دوستان خود ارتباطات اقتصادی برقرار کنیم.

*دیپلمات و تحلیلگر مسائل بین الملل

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هفت = 16