مشخصات و مختصات خط امام(ره) از منظر شهید سلیمانی

گزارش: بهنام نداف

♦به گزارش سلام نیوز مختصات اندیشه امام راحل در بیانات سردار شهید قاسم سلیمانی که در سخنرانی های متعدد ایشان ابراز شده است می تواند نقش مهمی در فهم بهتر مکتب انقلاب اسلامی داشته باشد:

1-اولین خصوصیت امام(ره) که این خصوصیت شاید در کتاب‌های دینی و حوزه‌های علمی ما در سطوح بالا مورد توجه بوده اما برای من و امثال من خیلی موضوع قابل فهمی نبوده اما امام(ره) این وضعیت را به یک مدرسه تبدیل کرد.
دیشب در جلسۀ شورایی که برای سالگرد کنگره شهدای کرمان بود عرض کردم امام(ره) آمد یک تعریف جدیدی در جهاد اکبر انجام داد، از حوزۀ عدالت و تقوا و اخلاق یک باب جدیدی را که در وجود امام(ره) بود و از جوانی در وجود امام(ره) می‌جوشید و در یک دوره‌ای فوران کرد، امام(ره) بنا گذاشت، جهاد اکبر امام(ره) یک جهاد اکبر نزدیک به امام معصوم بود، امام بابی را به این جهاد اکبر اضافه کرد و آن باب عشق و محبت است.
این باب حُب و محبت یک مدرسه شد و موجب شد در دفاع مقدس ما همان چیزی که شهدای ما از همۀ تعلقات‌شان عبور کردند و به این جایگاه رفیع رسیدند این نشات‌گرفته از مدرسه امام(ره) بود، از جهاد اکبری که امام(ره) تاسیس کرد، از جهت جدیدی که امام(ره) داد و این جهاد اکبر جدید امام(ره) و این باب‌هایی که امام(ره) در این مرحله به آن اضافه کرد، بالاتر از عدالت و تقوا و اخلاق،‌ این جزء ضرورت‌های انقلاب ما بود و امام(ره) به آن جامۀ عمل پوشانید.
خصوصیات انسان مُحب هم در این است که وقتی کسی که یک حُبی پیدا کرد، یک جایگاهِ ارزشمندی و آن در جان و وجودش جان گرفت سروجانش را فدای آن می‌کند، چرا؟ این شهدای ما که زن‌های جوان خودشان را، مادران و پدران پیر خودشان را رها کردند و در این وادی پا گذاشتند، این فهم را پیدا کردند و به این مرحله از عرفان و معنویت و جهاد اکبر نائل شدند، امام(ره) این باب را پایه‌گذاری کرد. لذا امام(ره) هرگز مطرح نکرد چون دشمن قوی است نمی‌توانیم ، چون جنگ نابرابر است نمی‌توانیم، چون من را جایی راه نمی‌دهند نمی‌شود، نمی‌توانیم، امام(ره) فرمود اگر از فرودگاهی به فرودگاه و از زمینی به زمینی بروم و از کشتی به کشتی‌ای من دست از این آرمان برنمی‌دارم! این انسان محب است، این بن‌بست را می‌شکند، این همان چیزی است که مقام معظم رهبری پیوسته بر آن تاکید می‌کند و مسئولین کشور این جمله را نمی‌توانیم بکشید، ثابت کنید ما می‌توانیم کما اینکه در طول این سی و نه سال این به ثبوت رسید.

2- خصوصیت دوم امام(ره)، امام(ره) مهندس معمار اسلام بود، اسلام‌شناس بود، اولین قدم امام(ره) این بود که امام(ره) آمد از حوزه شروع کرد، درواقع حوزه را از عزلت‌نشینی و گوشه‌گیری خارج کرد و وارد سیاست کرد، امام(ره) به دلیل اینکه شناخت دقیقی از اسلام داشت، در بُعد اسلام هم مهندس بود و هم معمار بود، این نظام را پایه‌گذاری کرد، یک نظام به تمام معنا در ابعاد گوناگون فولادین، این کار ویژۀ امام(ره) بود و امام(ره) انجام داد.
در فکر امام(ره) فقاهت و حکمت و عرفان همه با هم عجین بود و در سیاست وارد شد، اینها را جدا کرد، اینها را وارد کرد،‌ لذا اصلاً مسیر روحانیت را، اما نه تنها برای روحانیت اسلام حتی برای روحانیت مسیحی هم حرف زد، امام(ره) همان تلاشی که در ریشه‌کنی اسلام آمریکایی از ایران داشت، همان نگاه را به ریشه‌کنی مسیحیت آمریکایی در جهان مسیحیت داشت، به بیانات امام(ره) نگاه کنید، خطاب به مسیحیت ببینید چه کلمات بلیغ و بزرگی را امام(ره) در آن مقطع بیان فرمودند.

3-خصوصیت سوم امام(ره) قیام برای حق بود، به این دلیل این خیلی مهم است در مدیریت کشور،‌ این جزء‌ موضوعات اساسی است، امام(ره) به دلیل اینکه قیامش برای حق بود با هیچ باطلی سازش نکرد و همۀ باطل‌های درونی را که در داخل کشور بود را قطع کرد، اجازۀ جوانه زدن به آنها نداد و حتی باطل‌های جدیدی که در دورۀ اول انقلاب شروع به حرکت کرد امام(ره) با شدت با آنها مواجه شد، بعضی‌ها امروز خرُده می‌گیرند و خود را پیرو امام(ره) می‌دانند خیلی امتحان ندادند ، آن روز همۀ ما در جمع شجاعان بودیم، این معلوم نمی‌شد یعنی شدتی که امام(ره) آن روز در مقابل لیبرال‌ها، توده‌ای‌ها، مارکسیست‌ها، منافقین انجام داد.
حرکت عظیمی بود اجازۀ اینکه هر باطلی را بخواهد سربرآورد، و این کشور را و در درون این مزرعۀ اسلام ریشه بدواند، امام(ره) اجازه نداد، هر باطلی را که خواست جوانه بزند، امام(ره) با قاطعیت ریشه‌کن کرد، چرا بعضی‌ها خرده می‌گیرند، در بیانات بلیغ و مهمی که این کشتی‌بان و این سکان‌دار این انقلاب انجام می‌دهد؟ امام(ره) را ندیدید؟! سخنان بلیغ و بلند و شمشیرگونۀ امام(ره) را و شلاق‌گونۀ امام(ره) را علیه لیبرا‌ل‌ها و گروه‌های انحرافی نشنیدید؟
لذا امام(ره) در مسیر خودش کسانی را به یاری می‌طلبید یا پیشنهاد مساعدت آنها را می‌پذیرفت که جزء رضای خدا نیت دیگری نداشتند، اگر در مدیریت جامعه نیت‌های حزبی، شخصی، فربه‌شدن‌های خانوادگی وارد بشود، این نیت‌های ناسالمی است، اینها نیت‌هایی است که در ملت ما انشقاق ایجاد می‌کند، اینها نیت‌هایی است که مانع خدمتگزاری به این ملت می‌شود، یک ملت نظیف،‌ وفادار نیازمند خدمتگزاران وفادار و نظیف و ایثارگر است، لذا امام(ره) همۀ کسانی که نیت‌های غیرالهی داشتن و پیشنهاد مساعدت به امام(ره) می‌کردند دست رد به سینه‌های آنها زد، دورۀ مبارزۀ امام(ره) را مطالعه کنید ببینید، امام(ره) چه کسانی در مقابل چه کسانی به پیشنهاد چه کسانی، یا سکوت کرد یا دست رد به سینۀ آنها زد یا به بیان آنها محلی نگذاشت، به رغم اینکه بعضی مواقع بوی انقلابی هم می‌دادند.

4- امام در بُعد ملیّت و قومیّت ایران را بیمه کرد، شما می‌دانید تاریخ ایران 700 سال، تاریخ ایران یک تاریخ مفقوده‌ای است، قومیت‌های گوناگونی آمدند (در کتب تاریخی ما فراوان وجود دارد) ایران را تصرف کردند و بر ایران سلطنت و سیطره کردند. از مغول‌ها گرفته تا خوارزمشاهی‌ها تا سلجوقیان تا سامانی‌ها، سطوح گوناگونی از قومیت‌های مختلف آمدند هر کدام در یک برهۀ طولانی بر این کشور حکومت کردند قریب 700 سال از تاریخ ایران در این کشمکش‌ها بوده است.

این اولین بار بود در تاریخ ایران که یک جنگ آن هم بسیار نابرابر از نوع مدرن خودش در زمان امروز که جنگ شمشیرها و اسب‌ها و منجنیق‌ها هم نبوده، جنگ‌ هواپیماها و موشک‌ها و تانک‌ها و تو‌پ‌ها و آتش‌های عجیب و غریبی است. اولین بار است در تاریخ ایران هم در بُعد ایران و هم در بُعد خارج ایران هر جنگی پیرامون ایران اتفاق افتاده ایران پیروز آن جنگ بوده و هر جنگی در بیرون عالم اسلامی هم اتفاق افتاده عالم اسلامی پیروز آن بوده است.

5-خصوصیت پنجم امام(ره) که امروز در جامعه ما هر کجا باشد موفق است و ما در برهه‌ای از انقلاب خودمان را تجربه کردیم، آن خصوصیت جلودار بودن و خط‌شکنی امام(ره) است، امام(ره) جلودار بود،‌ همۀ کسانی که نشستند و مردم گفتند بشورید و بشویید به نتیجه نرسیدند ، اما امام(ره) به تنهایی حرکت کرد، با عدۀ قلیلی، سختی‌ها و ستم‌ها و تبعیدها و آوارگی‌های زیادی را کشید، اول خودش خون دل خورد و خون داد بعد فریاد زد مردم و ملت به پا خیزید.

امام(ره) جلودار و خط‌شکن بود،‌ اصلاً دلیل اینکه ما در دفاع مقدس‌مان در یک جنگ نابرابر و تحمیلی موفق شدیم دشمنی که همۀ زرادخانه‌های شرق و غرب را در کنترل خودش و در اختیار خودش داشت، شکست بدهیم، نشات‌گرفته از این فرهنگ و این پیام و درس ون مدرسۀ‌ امام(ره) بود. فرماندهان ما جلودار شدند شما ببینید همت کجا شهید شد؟ جستجو کنید ببینید گلوله‌ای توپ در داخل قرارگاه، شهید شد یا در جلوی خط مقدم شهید شد؟ ببینید جنازۀ شهید باکری در کجا جا ماند و این شهدای خودمان را، این جلوداری، این خط‌شکنی را به وجود آورد اگر کسی در جلو رفت، به مردم گفت بیایید، این موفق می‌شود ، امام(ره) جلو افتاد، ملت پشت سر امام(ره) راه افتاد. در همۀ موضوعات امام(ره) جلودار و خط‌شکن بود، لذا ملت موفق شد مثل آن فرماندهی که در جنگ، در خط‌مقدم در میدان مین خود جلو می‌‌افتاد، همۀ این جوانان مثل جوجه‌هایی که دنبال کبوتر راه می‌افتند، دنبال او می‌دویدند! آنها را زیر پر و بال خودش می‌گرفت، این از خصوصیات امام(ره) بود، اگر کسی در قصور بالا نشست، اگر وزیری در ساختمان‌های بلندمرتبه نشست و فرمان صادر کرد، ‌دستور صادر کرد، این دستور تا از طبقه، 12 یا 20 به طبقه اول برسد و در جامعه جاری بشود، نفس این ملت را می‌گیرد اما اگر کسی آمد جلو افتاد با مردم بود مردم ممکن است خوب درک بکنند حجم دشمنی‌ها را و برای چه ایستادند اما اگر منِ مسئول امروز یک شب در خانۀ فقیر آنها،‌ نه خانۀ فقیر آنها که ایجاد مزاحمت کنیم، در منطقه فقیر آنها خوابیدم و ماندیم و درد فقر را فهمیدیم این اگر مشکل آنها را حل نکند مرحمی است. امام(ره) جلودار بود.

6- خصوصیت ششم امام(ره) عالم به زمان بود، زمان‌شناسی خیلی مهم است، امام(ره) چون عالم به زمان بود آن وقتی که همه اصرار به تقیّه داشتند، امام(ره) فریاد زد الیوم تقیه حرام است ولا بلغَ ما بلغ، هیچ کس اعتقاد و فکر به سقوط شاه نمی‌کرد وقتی مراجع به شاه نامه نوشتند از شاه خواستند دولت را نصیحت کند که دست از این تباه‌کاری‌ها بردارد، شاه در جواب مراجع نوشت، توفیق شما را برای ارشاد عوام خواهانیم، امام(ره) این قلم فولادین که مثل کلام امیرالمومنین(ع) فولادین بود به دست گرفت، به شاه نوشت به تو که به مراجع می‌گویید عوام را ارشاد کنند تو و دولت تو را ارشاد می‌کنم یعنی تو عوامی، امام(ره) زمان‌شناس بود فهمید اگر به شاه فرصت بدهد از اسلام و مذهب و ایران و انسانیت چیزی باقی نمی‌ماند وقتی آن مرد بزرگ از امام(ره) سوال کرد برای چه می‌خواهی قیام بکنی؟ قدرت تو در مقابل قدرت شاه چیزی نیست! این جوان‌ها را به کشتن می‌دهی، امام(ره) فرمودند آنها در راه خدا شهید می‌شوند.

لذا بار دیگر این جمله را تکرار کرد فرمود اگر در هیچ کجای دنیا من راه ندهند دست از اسلام برنمی‌‌دارم. اما اولین کاری که کرد سیلی زدن به ترس بود، اول ترس را در حوزه و در طلاب کشت بعد ترس را در جامعه کشت. وقتی امام(ره) این خوف را شکست، امامی که در زمان خودش خواندن اعلامیه‌های امام(ره) رعب‌آور بود، امام(ره) آن سخنان آتشین و بلند را بیان کرد، در روز اول که هیچ کس با او نبود گفت خدا، در روز آخر که همۀ ملت با او بودند نه این ملت، ملت‌های متعددی با او بودند، امام(ره) باز فرمود خدا، این رمز موفقیت امام(ره) بود، اگر این را از جامعه گرفتیم.
آن چیزی که امروز منشاء نگرانی‌ها است و باید از آن خوف داشته باشیم، این اسلام‌زدایی از جامعه است ،‌ این فقط مخصوص قشر متدین نیست، اگر آسیبی به کشور فشار شد، اگر هجمه‌ای به کشور وارد شد، اگر این کشور ضعیف شد همۀ اقشار جامعه، چه آنهایی که در بالای شهر هستند، چه آنهایی که در پایین شهر هستند، آسیب می‌ّبینند، آن رکنی که موجب شد این انقلاب در طول این 39 سال عامل موفقیت این انقلاب بشود، اسلام بود،‌ اگر پایه‌های اسلام در درون کشور ضعیف شد، بدانید دشمن به راحتی می‌تواند این کشور را در هم بریزد.

آن چیزی که کشور را انسجام بخشید و قدرت مقاومت به کشور داده است در همۀ دوره‌های مختلف این اسلام بوده است، ایران در همۀ دوره‌های گوناگون بود،‌ در تاریخ‌های گوناگون بود، خیلی از اقوام آمدند، ایران را زیر و رو کردند اما ایران امروز به دلیل اتکا به اسلام ناب محمدی، امام(ره) و این ملت توانست، همۀ توطئه‌ها را شکست بدهد، کسی که عالم به زمان باشد، فریب نمی‌خورد، فریب دشمن را نمی‌خورد، موقعیت دشمن و خود را خوب درک می‌کند، تِزهای غیرموقع را نخواهد داد. بعضی وقت‌ها از عملیات روانی دشمن دچار مشکل می‌شویم بعضی‌‌ها، ما که دچار مشکل نمی‌شوی، ملت ما که دچار مشکل نمی‌‌شود، بعضی‌ها دچار مشکل می‌شوند، درحالی که دشمن از ما می‌ترسد اما ما تلقین ترس به جامعه می‌کنیم، بعضی‌ وقت‌ها این تلقین ترس دلسوزانه است اما غلط. هر کس در این مسیر جامعۀ ما را بترساند، به استقامت این ملت خیانت کرده است ، جامعه باید با حکمت اداره شود نه با ترساندن.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × 5 =