منشا کرونا درهاله‌ای از ابهام/ ویروس‌طبیعی‌یاساختگی؛WHOگزارش‌خواهدداد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از Associated Press، پس از تحقیقات مداوم و ظهور 4 نظریه نهایی درباره منشا کرونا ،تیمی از دانشمندان بین المللی به همراه چین در حال آماده سازی و ارائه گزارشی از تحقیقات مشترک خود در مورد ریشه و محل دقیق ظهور ویروس کرونا هستند ، که گام مهمی در شناخت بیشتر و کنترل این ویروس یا ویروس های مشابه است.

تصمیم برای ارائه این گزارش طولانی پس از ماه ها بحث و جدال ، به ویژه بین دولت های ایالات متحده و چین در مورد چگونگی ظهور این بیماری و همه گیری آن ، گرفته شده است

Associated Press می نویسد در حالی که دانشمندان تلاش می کنند تمرکز خود را بر تحقیقات در مورد منشا ویروس بگذارند اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده و تاکنون بیش از 2.7 میلیون نفر جان خود را ازدست داده اند و وضعیت اقتصاد نیز در سراسر جهان با مشکلات عدیده ای روبرواست که بر سختی شرایط افزوده است و این امیدواری وجود دارد این گزارش دست کم گامی رو به جلو باشد.

پس از به تعویق افتادن انتشار اولیه این گزارش در اوایل ماه مارس ،مشخص نشد که چه زمانی قرار است گزارش نهایی درباره ریشه یابی کرونا منتشر شود تا به امروز که خبر آن به گوش می رسد.

این گزارش مشترک قرار است اولین مروری مکتوب و مستند در این باب باشد که از تیمی متشکل از 10 متخصص اپیدمیولوژیست ، دانشمندان داده پرداز ، دامپزشکان و متخصصان آزمایشگاه و ایمنی غذایی بین المللی به جهان ارائه می شود. این گروه از چین به ویژه ووهان ، که اولین مرکز شیوع ویروس است ، در اوایل سال جاری بازدید کردند.

این تیم گزارش خود را با همکاری همتایان چینی خود که بخش عمده ای از داده های اولیه را جمع آوری کرده اند، تهیه نموده اند.

منتقدان بااشاره به اینكه در ترکیب تیم تحقیقاتی،چینی ها و دولت چین حرف اصلی را می زند ، عینی بودن این تحقیق را زیر سوال بردند ؛ در حالی كه مدافعان سازمان بهداشت جهانی(wh0) كه تیم را تشكیل داده و تایید کرده اند، می گویند كه یك كشور را نمی توان به سادگی مجبور كرد كه چه كند و تحت فرمان باشد ، در این موضوع نیز پای کشور قدرتمند مانند چین وسط است.

سازمان بهداشت جهانی سفر به ووهان را اولین مرحله در یک پروژه بزرگ جهانی برای یافتن منشا ویروس توصیف کرد.

*چهار نظریه محتمل درباره ریشه Covid19

ولادیمیر دیدکوف  اپیدمیولوژیست ،معاون تحقیقات در انستیتوی پاستور در سن پترزبورگ  و عضو تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی ،چهار شاخص اصلی را که برای اولین بار در ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی نیز از آن صحبت کرده بود در مورد ریشه این همه گیری عنوان کرد:

-مستقیما از طریق خفاش ها

-از طریق یک حیوان واسط

-از طریق محصولات غذایی منجمد و آلوده

-از نشت آزمایشگاهی مانند موسسه ویروس شناسی ووهان

*اختلاف نظر دانشمندان در 4 نظریه

مقامات چینی و همچنین لیانگ وانیان رهبر تیم چینی، نظریه سوم – یعنی زنجیره کالاهای منجمد – را علت اصلی می دانند؛در حالی که دولت آمریکا پیشتر تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ تئوری چهارم یعنی نشت آزمایشگاه را مقبول دانسته است که ویروس از آنجا به بیرون درز کرده است.

 دیدکوف گفت که این دو فرضیه اتفاقا برعکس در پایین لیست فرضیات احتمالی هستند.

وی اظهار داشت که محصولات منجمد شده به احتمال زیاد توسط ویروس یا افرادی که ویروس را به آن منتقل کرده اند عمدا یا سهوا  آلوده شده است. همچنین ممکن است یک فرد آلوده ناشناس ، ویروس را با خود آورده و به بازار ووهان منتقل کرده است؛ جایی که بعداً برخی از محصولات آلوده پیدا شد.

دیدکوف در مصاحبه خود ابراز داشت: به طور کلی ، همه شرایط شیوع عفونت در این بازار وجود دارد.بنابراین به احتمال زیاد عفونت گسترده ای از افراد مرتبط با این مکان به وجود آمده است.

وی افزود: با نظریات آمریکایی مخالف هستیم چرا که تا این مرحله از تحقیقات، هیچ واقعیت و استنادی وجود ندارد كه نشان دهنده نشتی از آزمایشگاه باشد. اگر ناگهان واقعیت های علمی از جایی خود را نمایان کنند ، اولویت بررسی ها بر اساس آن تغییر خواهد كرد. اما در حال حاضر چنین شواهدی نیست که ویروس از آزمایشگاهها به بیرون منتشر شده باشد.پس از تکمیل تحقیقات با قطعیت بیشتر می توان سخن گفت.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش × 9 =