نفیسی: رسانه ها در مواجهه با اخبار اختلاس و جرائم به صورت حرفه ای و جامع عمل کنند

این روزها شاهد انتشار اخبار زیادی از تخلفات اقتصادی، گرانی، تورم، سومدیریت ها هستیم. اما این انتقاد وجود دارد که برخی از این اخبار بدون دروازه‌بانی و اثر بازدارندگی برای متخلفان منتشر می شود.

گزارش : حسین ززآبادی

به گزارش سلام نیوز چنین مساله ای چه پیامدی برای مخاطب دارد و رسانه در مواجهه با چنین اخباری چگونه باید عمل کند؟ بیژن نفیسی، مدرس روزنامه نگاری با تاکید بر اینکه رسانه باید به صورت حرفه ای و جامع با اخبار تخلفات اقتصادی برخورد کند، می گوید: رسانه باید از زوایای مختلف و از مسئولان و کارشناسان مختلف درباره این مسئله نظرخواهی و زوایای مختلف آن را از منظر اخلاقی، دینی، جامعه شناختی، روانی، حقوقی، اقتصادی و… بررسی کند. وقتی رسانه در برابر اخبار به صورت حرفه ای و جامع برخورد کند، جامعه دچار عادی انگاری نمی شود.

نفیسی در این باره به شفقنا رسانه می گوید: شبکه های اجتماعی و برخی از رسانه ها در مواجهه با اخبار تخلفات اقتصادی و سوء مدیریت ها به صورت خام، مراحل اولیه اطلاع رسانی را انجام می دهند. درحالی که برای آماده کردن یک خبر ابتدا باید پرسش هایی که در ذهنتان درباره آن وجود دارد و عناصر خبری آن را پیدا کنید و مسئله را از زوایای مختلف موشکافی کنید.

او ادامه می دهد: باید توجه داشت که اخبار مربوط به اختلاس ها و تخلفات مالی، یک مرحله آن مربوط به اتهام است. تا زمانی که این مسئله در مرجعی رسیدگی و قطعیت آن مشخص نشده باشد، در مرحله اتهام قرار دارد و رسانه باید بین محکومیت و اتهام تفاوت قائل شود.

این مدرس روزنامه نگاری با تاکید بر اینکه یکی از وظایف رسانه ها اطلاع رسانی درباره اخبار اختلاس ها است، می گوید: با توجه به حساسیت بالای اینگونه اخبار، اگر رسانه از اطلاع رسانی آن چشم پوشی کند، خبر از کانال های دیگری انتشار می یابد و رسانه متهم به سانسور می شود. با این حال رسانه باید به صورت حرفه ای به این نوع اخبار بپردازد نه اینکه صرفاً به بیان ساده خبر اکتفا کند.

او ادامه می دهد: نباید مثل شبکه های اجتماعی به صورت خام و احساسی به انتشار این نوع اخبار پرداخت. بلکه رسانه باید از زوایای مختلف و از مسئولان و کارشناسان مختلف درباره این مسئله نظرخواهی و زوایای مختلف آن را از منظر اخلاقی، دینی، جامعه شناختی، روانی، حقوقی، اقتصادی و… بررسی کند. وقتی رسانه در برابر اخبار مربوط به فساد به صورت حرفه ای و جامع برخورد کند، جامعه دچار عادی انگاری نمی شود. وقتی رسانه با سوژه اختلاس  به صورت حرفه ای برخورد می کند، مخاطب هم کم کم یاد می گیرد که در مواجهه با این نوع اخبار نگاه یک بعدی را کنار بگذارد و از زوایای مختلف مسئله را واکاوی کند و نتیجه گیری درست و منطقی تری داشته باشد. در غیر این صورت جامعه در برخورد با چنین اخباری دچار عادی انگاری می شود و اعتمادش را به حاکمیت، رسانه ها و مسئولان از دست می دهد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 7 = بیست یک