نقش سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در ایجاد فرهنگ «ورزش،صلح و دوستی»

دکتر محمدتقی سبزواری*: یکی از وظایف و اقدامات مناسب سمنها و سازمانهای مردم نهاد میتواند برافراشتن پرچم ورزش به‌عنوان نماد صلح و دوستی در مباحث اجتماعی و فرهنگی باشد. ایجاد خانه‌های ورزش و دوستی اگر در دیپلماسی شهری جدی گرفته شود گام مثبتی در جهت صلح و دوستی بین هم‌محله‌ای‌ها و نیز محله‌ها و در نهایت شهرها و فرهنگها و ملل با یکدیگر خواهد بود.

گروه‌های داوطلب و مردم نهاد، سمن‌ها و مراکز اجتماعی دیگر باید با بهره گیری از ظرفیتهای خود و گسترش تعداد سمنها در عصر کنونی که رشد ارتباطات میان فردی در جوامع از طریق سمنهاست به سمت کمک به مردم و یاری رسانی آنها حرکت کنند.

بسیاری از این سازمانها میتوانند به آزادی زندانیان و کودکان‌کار و خانواده‌های کم درآمد از طریق این موسسات بپردازند. همان‌طور که از اسم این خانه‌ها پیداست، ورزشکاران نامی یا حرفه ای میتوانند در همکاری با سمنها و سازمانهای مردم نهاد به‌عنوان یک سفیر ورزشی حضور داشته باشند و همگان را به صلح و دوستی مثبت و هدفمند و اجرای مثبت برنامه ها دعوت کنند دعوت کنند.

ما در خانه اندیشمندان علوم انسانی بارها این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم که چگونه از سمنها برای ایجاد روحیه صلح مثبت در جامعه بهره بگیریم و چرا نباید این سازمانها با حمایتهای لازم وارد حل و کمک به بررسی مشکلات عملی شوند و کاری از پیش ببرند. گروه‌های داوطلب و مردم‌نهاد و حتی خیّران برای رفع یکسری مسائل اجتماعی مثل کمک به خانواده‌های زندانیان و یا کودکان کار در چهار راه ها یا مانند آن خیلی اثربخش بوده اند و خوب است این سمنها این فعالیتها را بخواهند و دنبال کنند.

یکی از مددجویان بنده در مرکز مددکاری که فعالیت داشتیم میگفت: من برای ادای قرض خود به چندین موسسه سر زدم اما موانع زیادی پیش پای من بود و خیلی زمان میبرد . اما یک سمن آمد وسط و به حل مساله کمک کرد. پسرم حالا از آن زمان به بعد مدام درصدد همکاری با این سمنهاست .

مناسبت‌های روز بهترین فرصت برای همدلی ورزشکاران و ایجاد مامنی برای کمک به حل مسائل مردم از طریق سمنها میتواند باشد. در نهادینه کردن فرهنگ صلح و دوستی در محله و منطقه و شهر و کشور  نه تنها از ورزشکاران بلکه تمامی گروه‌های داوطلب و مردمی، خیّران و سمن‌ها باید کمک گرفت و آن را به ظرفیت ایجاد گفتگوی شهری تبدیل کرد. 

با ورزش می‌توانیم همه جامعه را فارغ از جنسیت، ‌نژاد و قومیت با تأکید بر ارزش‌های مشترک برای رسیدن به جامعه‌ای بهتر در کنار هم جمع کنیم. اتفاق‌های خوبی در عرصه ورزش می‌افتد که عرصه‌های اجتماعی دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

*دکتری جامعه شناسی ورزشی

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− نُه = 0