پایان نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌‎ای افغانستان در هند

نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌‎ای با شرکت نمایندگان هند، روسیه، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان در دهلی‌نو پایان یافت.

پایان نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌‎ای افغانستان در هند
گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشست افغانستان تحت عنوان «گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای» که در دهلی نو، پایتخت هند برگزار شد، شرکت کردند.

چین و پاکستان علیرغم دعوت در این نشست شرکت نکردند و افغانستان نیز به این نشست دعوت نشد.

راجیو بهاتیا، سفیر پیشین هند در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: هیچ نماینده افغان در این نشست دعوت نشده زیرا دهلی نو حکومت موقت فعلی طالبان در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این نشست بر ضرورت ایجاد «دولتی باز و فراگیر که نماینده خواست همه مردم باشد» تاکید شد.

وزارت امور خارجه هند نیز در پایان این نشست «بیانیه دهلی افغانستان» را در 12 ماده صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: مشارکت کنندگان در مورد وضعیت در حال تحول در افغانستان به ویژه وضعیت امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بحث و تبادل‌نظر کردند. طرفین برای وضعیت سیاسی کنونی افغانستان و نیاز به کمک‌های بشردوستانه و همچنین مبارزه با تهدیدات ناشی از تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

در بخش دیگر بیانیه مذکور ضمن تاکید بر حمایت قاطع کشورهای شرکت‌کننده از افغانستان صلح آمیز، امن و باثبات تصریح شده است: این کشورها بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی افغانستان تاکید کردند.

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت امنیتی افغانستان، حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل محکوم شد.

در این نشست خاطرنشان شد که خاک افغانستان نباید «برای میزبانی، برنامه‌ریزی یا تامین مالی هر گونه اقدام تروریستی استفاده شود»، کشورهای شرکت کننده همچنین بر لزوم اهمیت عدم نقض حقوق اساسی، زنان، کودکان و جوامع اقلیت تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که کمکهای بشردوستانه به افغانستان باید بدون هیچ مانعی، مستقیم و امن صورت گیرد‌ کمک ها باید به طور بی‌وقفه بین تمام اقشار جامعه افغانستان در داخل کشور توزیع شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − 6 =