پدیده ای اجتماعی به نام ” بی گوشی هراسی”

به گزارش سلام نیوز / آسوشیتدپرس نوشت : «بی‌گوشی‌هراسی» (nomophobia) اصطلاحی است که این روزها آن را بیشتر می‌شنویم. این اصطلاح که از عبارت “no mobile phone phone phobia” گرفته شده، بیشتر در میان جوانان شایع است. جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند و «بی‌گوشی‌هراسی« مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بر اساس یک پژوهش در استرالیا، تقریباً تمام کسانی که تلفن همراه هوشمند دارند، (۹۹.۲ درصد از افراد) به عارضه «بی‌گوشی‌هراسی» مبتلا هستند. این هراس در بیش از ۱۰ درصد از افراد به اندازه‌ای شدید است که آنها را به انجام رفتارهای غیر متعارف وا می‌دارد. ۲ هزار و ۸۳۸ استرالیایی در این پژوهش شرکت کردند. بر این اساس، هر اندازه زمان در دست داشتن گوشی در طول روز بیشتر می‌شود، احتمال ابتلا به «بی‌گوشی‌هراسی» افزایش می‌یابد. افراد مبتلا به این عارضه، ۱۰ برابر سایرین از تلفنشان در زمان‌ها و اماکنی که کاربرد گوشی در آنها مرسوم نیست (نظیر سینما، کتابخانه و کلاس درس) استفاده می‌کنند. همچنین احتمال استفاده خطرناک آنها از تلفن (هنگام دوچرخه‌سواری، رانندگی و پیاده‌روی) ۱۴ برابر بیش از سایر افراد است.

«فرید کاویانی»، پژوهشگر ارشد این مطالعه اعتقاد دارد این هراس ممکن است واکنشی منطقی به وابستگی افراد به تلفن‌های همراهشان برای حفظ ارتباط با اعضای خانواده و دوستان، بررسی کدهای مرتبط با ویروس کرونا و دسترسی به اطلاعات باشد. اما این وضع زمانی به یک معضل تبدیل می‌شود که جهان دیجیتال بر جهان فیزیکی و غیر دیجیتال اولویت پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = دوازده