فرزند ایران / «پرنده حقوق بشر امریکایی راه گم کرده!»

فرزند ایران :کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که《جو بایدن》نسل کشی ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت.فرایِ مقاصد سیاسی ایالات متحده در این دست واکنش های حقوق بشری، خوب است از چند نسل کشی مهم و کم سابقه که در تاریخ سیاسی جهان که هنوز به رسمیت شناخته نشده نیز یک یادآوری داشته باشیم:

۱) ایران :در زمان جنگ جهانی و در زمان احمدشاه قاجار،با وجود آنکه اعلام بی‌طرفی نمود،اما قوای متفقین به مرزهای ایران یورش آورده و آن را به اشغال درآوردند. حمله به بازارهای ایران،احتکار آذوقه،آتش زدن غلات،خشکسالی شدید را پدید آورد که بین سال 1917 تا 1919 عده زیادی از مردم ایران (تقریباً 40 درصد جمعیت ایران شمال)به کام مرگ فرو رفتند که از برخی نسل کشی‌ها مانند نسل‌کشی روآندا یا نسل کشی مسلمانان بوسنی به‌مراتب شدیدتر بود.
این اقدام به موجب بند ۲ بیانیه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۴که لطمات جسمی،روحی و مانند آن به صورت عامدانه جهت ضربه به یک نژاد را نسل_کشی می‌داند، محکوم است. 
ایضاً با توجه به تعریف نسل کشی در متون بین الملل و بیانیه سازمان ملل، #تحریم و ممانعت از رشد و حیات مردم یک سرزمین و تحت فشار قرار دادن آنان با اهداف سیاسی،حمله عامدانه و مصداق نسل کشی از نوع غیر فیزیکی آن است!
اگر چه ایرانِ قوی نشان داد از تحریم قدرتمندتر است؛لیک زمان آن رسیده این اقدامات ضد حقوق بشری علیه ایران نیز به رسمیت شناخته شده و گامی در مسیر اصلاح رفتار با مردم نجیب،مظلوم و انسان دوست این کشور دارای غنای فرهنگی کم سابقه،برداشته شود.

۲- یمن : محاصره همه جانبه یمن از سوی ائتلاف متجاوز،جمعیت حدود ۳۰ میلیونی این کشور به ویژه کودکان را به قربانیانی تبدیل نموده که باید در ناعادلانه ترین شرایط بجنگند.
 این به آن معناست که این کشورها در درک فرهنگِ صلح و صلح عادلانه و پایبندی به قوانین بین الملل که هیچ،در درک جنگ عادلانه و پایبندی به قوانین جنگ نیز هنوز عقب مانده‌اند!که به موجب آن،میلیونها انسان وکودکان در معرض سوء تغذیه شدید، مرگ، نقص عضو دائمی، دوری از آموزش و مانند آن قرار گرفته و یک نسل کشی بی سابقه و #چند_بعدی را در تاریخ معاصر جهان موجب شده است!

۳- فلسطین : قریب ۷۰ سال غصب و حملات بی امان و فشار و بیجاکردگی اجباری در فلسطین، هدف گیری جوانان و کودکان که در گزارش سازمان ملل آورده شده است، از دو منظر غضب و حمله عامدانه و نیز هدف گیری مردم به ویژه جوانان مصداق بارز نسل کشی در قوانین بین الملل است .
ایالات متحده نه داعیه دار صادق و حامی حقوق بشر که بزرگترین ناقض آن است و بایستی به اصلاح رفتار با دیگر ملل بپردازد.

مطلب پیشنهادی

توجه به افکار عمومی در حیطه صلح؛ وظیفه امروز رسانه‌ها

دکتر عبدالحسین السلطان: مقابله با رویکرد تروریستی در اقصی نقاط جهان با مقاومت در برابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× شش = 36