چند تکنیک ساده برای خواب بهتر “بهبود یافتگان کرونایی”

♦به گزارش سلام نیوز ، محبوبه سلطانی ، کارشناس ارشد علوم تغذیه و محقق طب اسلامی  گفت : خواب خوب در دوران بازسازی بدن پس از خلاصی از کرونا بسیار حائز اهمت است. با چند تکنیک ساده می توان دوران نقاهت این بیماری را با خواب های بهتر و با کیفیت تری گذراند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی ، احیای سلولی و روحی و نیز کاهش دوران استراحت، کمک بسیار می کند.

وی به خبر نگار سلام نیوز گفت : قبل از هر چیز  نباید فراموش کنیم این نام خداست که آرام‌بخش قلب هاست.  اهتمام به نماز و دعا در طول روز و نیز قبل از خواب بسیار کمک کننده است.

هر کار عبادی  قبل از خواب انجام دهید در کسب آرامش و خواب خوب مؤثر خواهد بود. ذکرهایی وجود دارد که علمای ما بسیار توصیه کرده اند  و در آرامش روان اثر دارد :برای مثال صلوات یا خواندن دعای فرج.

ایشان ادامه داد: حضرت محمد(ص) فرموده‌اند بر اساس مطالعاتی که من داشتم سوره توحید، تسبیحات اربعه، ذکر استغفار،خواندن آیت الکرسی و سوره چهار قل اثرات معنوی شگفت انگیزی دارد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: در دوران بهبودی پس از کرونا هنوز دمای بدن متغیر است . خوابیدن در زمانی که بدن داغ است و عرق کرده اید خوب نیست؛ خصوصا اگر خود فضای اتاق یا رختخواب نیز مرطوب باشد که رطوبت خود عامل تشدید عفونت است. اگر از روتختی های پاکیزه استفاده کنید احساس بهتری دارید و این به آرامش و راحتی شما کمک شایانی می کند .

 

سلطانی تایید کرد: راه حل مشکل دمای متغیر بدن،داشتن چندین رو انداز برای همراه کردن بدنتان با دما وشرایط است. بهتر است چند روانداز داشته باشید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده به ویژه در فصل بهار که هوا خود به خود مرطوب تر است. همچنین بهتر است لباس راحتی به تن داشته باشید.پای خود را بپوشانید که اثر گذار است

وی افزود:هنگامی که به تازگی از کرونا فاصله گرفته اید، یکی از مواردی که بیش از همه به آن نیاز دارید خوابیدن و استراحت کردن، دوری از شرایط آلوده و نیز آرامش روان برای ارتقای ایمنی است.

نکته آنجاست که خوابیدن از لحاظ بیولوژیکی متضاد استرس است، زیرا استرس و نگرانی ضربان قلب را بالاتر برده و رشته های عصبی را تحریک و تهییج می نماید. بنابراین باید به جای فکر کردن، دراز بکشید و تنها به آرامش و استراحت بدن خود تمرکز کنید.حتی اگر به راحتی خوابتان نمی برد بهتر است استراحت معمولی داشته باشید و تلاش کنید درگیری ذهنی خود را به حداقل برسانید.

 

سلطانی ادامه داد: اساسا نور اتاق هر چه کمتر باشد احتمال خواب آرام تری دارید؛ اما در شرایطی که سیستم ایمنی تضعیف شده است و به تازگی کرونا را پشت سر گذاشته اید تلاش کنید در محیط استراحت خود از نور کم تری استفاده کنید. نورهای سفید و آبی ملایم به نورهای زردو سرخ مانند ارجحیت دارند.

وی تاکید کرد:دورماندن از تلفن همراه و وسایلی چون تبلت و لپتاپ به این علت است که ممکن است با ورود به شبکه های اجتماعی دچار درگیری و آشفتگی ذهنی شده باشید که برای آرامش روحی شما سم است. آن را به بعد موکول کنید.

بیمارانی که به تازگی از کویید 19 خلاصی یافته اند باید به تنفس پاک و تغذیه پاک اهمیت مضاعفی دهند . به ویژه وعده غذایی قبل خواب را طبق دستور پزشک و با موادی پر کنید که خواب را تسهیل کنند تا ایمنی شما احیا گردد .

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + 4 =