کشف دو کهکشان پنهان شده در پشت پرده های غبار کیهانی در فاصله 29 میلیارد سال نوری از ما

دانشمندان دو کهکشان “پیش از این دیده نشده” را کشف کرده اند که در فاصله 29 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند.

گزارش: علی صمدی

به گزارش سلام نیوز دو کهکشان “به شدت تحت سایه غبار”، REBELS-12-2 و REBELS-29-2، در طول رصد با تلسکوپ های رادیویی ALMA در صحرای آتاکاما در شیلی پیدا شدند.
هر دو قبلاً برای لنزهای نوری ناسا و آژانس فضایی اروپا تلسکوپ فضایی هابل قابل شناسایی نبودند، زیرا در پشت “پرده” غبار کیهانی پنهان شده بودند.

اخترشناسانی که این کشف را انجام دادند تخمین می زنند که تا 20 درصد کهکشان های کیهان به طور مشابهی مبهم هستند و بشر هنوز آنها را پیدا نکرده است.

هابل نماهایی حماسی را نشان می دهد که قبلاً هرگز دیده نشده اند از غول های گازی در منظومه شمسی
اما روزی می‌توان بسیاری از این کهکشان‌های گمشده را با تجهیزاتی از جمله تلسکوپ فضایی جیمز وب پیدا کرد.

پاسکال اوکس، استادیار مؤسسه نیلز بور در دانشگاه کپنهاگ، گفت: «ما در حال بررسی نمونه‌ای از کهکشان‌های بسیار دور بودیم که قبلاً از تلسکوپ فضایی هابل می‌دانستیم که وجود دارند.» سپس متوجه شدیم که دو تا از آنها همسایه‌هایی دارند. از آنجایی که هر دو کهکشان همسایه توسط گرد و غبار احاطه شده‌اند، مقداری از نور آن‌ها پنهان می‌شود و برای تلسکوپ هابل نامرئی می‌شود.»

قابل ذکر است که پیشرفته ترین تلسکوپ “ALMA” دارای وضوح فضایی پنج برابر بهتر از تلسکوپ فضایی هابل است که کلید این کشف بود.

ALMA با ترکیب نور تمام 66 آنتن برای ایجاد یک تصویر و طیف های با وضوح بالا از آسمان، می تواند امواج رادیویی ساطع شده از سردترین و تاریک ترین اعماق کیهان را ثبت کند.

تیم مطالعه می‌گوید که نور REBELS-12-2 و REBELS-29-2 حدود 13 میلیارد سال سفر کرده تا به زمین برسد.

تصویر جدیدی از هابل یک پدیده کیهانی دراماتیک را با تمام جزئیات خشونت آمیزش نشان می دهد!
پروفسور اوچس گفت: “کشف ما نشان می دهد که از هر پنج کهکشان قدیمی ممکن است یک کهکشان در نقشه ما از آسمان گم شده باشند.”

تلسکوپ فضایی جیمز وب، که انتظار می‌رود پس از ۲۵ سال توسعه در ۲۲ دسامبر سال جاری به مدار زمین پرتاب شود، به کارشناسان کمک می‌کند تا درک بهتری از زمان و نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها داشته باشند.

به طور کلی اعتقاد بر این است که اولین کهکشان ها در صدها میلیون سال اول پس از انفجار بزرگ ظاهر شدند، اگرچه ستاره شناسان هنوز درک کاملی از چگونگی شکل گیری کهکشان ها ندارند.

پروفسور اوکس فاش کرد: “گام بعدی شناسایی کهکشان هایی است که نادیده گرفته ایم، زیرا تعداد آنها بسیار بیشتر از آنچه فکر می کردیم وجود دارد. و در اینجا تلسکوپ جیمز وب گام بزرگی به جلو خواهد بود. حساس تر از هابل خواهد بود. تلسکوپ و قادر به کاوش در طول موج های طولانی تر، که باید به ما اجازه دهد تا ببینیم این کهکشان ها به راحتی پنهان می شوند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ یک = 9