کشف عمیق ترین زمین لرزه در لایه ای از زمین که تصور می شد لرزش درآن غیرممکن است

کشف “عمیق ترین زمین لرزه تا کنون” در لایه ای از زمین رخ داد که تصور می شد در آن لرزش غیرممکن است.

به گزارش سلام نیوز از دیلی میل، یک مطالعه جدید گزارش می‌دهد که عمیق‌ترین زمین‌لرزه‌ای که تاکنون و پیش از این رویداد شناسایی شده بود، ۶ سال پیش در ۴۶۷ مایلی (۷۵۱ کیلومتر) زیر خاک ژاپن رخ داده بود.

دانشمندان دانشگاه آریزونا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شبکه لرزه‌سنج ژاپن را در ماه می ۲۰۱۵ در جریان زمین‌لرزه اوگاساوارا تجزیه و تحلیل کردند.

بزرگترین زمین لرزه در این رویداد 7.9 در مقیاس ریشتر اندازه گیری شد و مرکز آن در نزدیکی جزایر بونین بود.

اما یک سری پس لرزه با شدت کمتر در اعماق گوشته پایین زمین ثبت شده است، از جمله پس لرزه ای که تا عمق 467 مایلی نفوذ کرد، جایی که دانشمندان تصور می کردند زمین لرزه در آنجا “بعید و غیرممکن”است.

بیشتر زمین لرزه ها در چند ده مایلی سطح سیاره، در پوسته یا گوشته بالایی رخ می دهند. اما رویداد سال 2015 شوک هایی را در گوشته پایینی ثبت کرد که در آن دما و فشار به شدت افزایش می یابد که سنگ ها می توانند خم شوند.

گزارش های خبری در آن زمان حاکی از آن بود که زمین لرزه در عمق 421 مایلی (678 کیلومتری) بوده است، اما برآورد جدید حداکثر آن را تا 46 مایل دیگر افزایش می دهد.

داگلاس وینز، زلزله شناس دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، که بخشی از این مطالعه نبود، به نشنال جئوگرافیک گفت: «این تا حد زیادی بهترین شواهد از وقوع زلزله در گوشته پایینی است.

در مقابل، برخی از دانشمندان می گویند که ممکن است تحقیقات بیشتری برای اثبات این که زمین لرزه واقعاً به قسمت پایین گوشته برخورد کرده است، نیاز باشد و تأیید کند که این زمین لرزه عمیق ترین زمین لرزه تاکنون بوده است.

بر اساس داده های پایگاه داده تانسور لحظه ای مرکزی مرکز جهانی، از 56832 زمین لرزه متوسط ​​تا بزرگ که بین سال های 1976 تا 2020 ثبت شده است، تنها حدود 18 درصد آن ها عمق بیشتری از 70 کیلومتری (43 مایل) در گوشته بالایی داشته اند.

این تیم بر این باور است که زمین لرزه بزرگ ممکن است باعث شده باشد که بخشی از صفحه پاره شده “بسیار جزئی” ته نشین شود، که به نوبه خود ممکن است باعث تمرکز تنش ها در قاعده صفحه به هنگام افتادن آن به گوشته پایینی شده باشد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = سه