کمک ژاپن به کاهش آلاینده‌ها و ارتقای صنایع و مدارس کنیا برای استفاده از انرژی خورشیدی

برنامه ژاپن سبز، اقدامات این کشور را در زمینهٔ کاهش آلاینده‌های کربنی معرفی می‌کند. خبرنگار یورونیوز این بار راهی کنیا شده‌ تا شاهد کمک ژاپن به کشورهای در حال توسعه‌ای باشد که کاستن از گازهای گلخانه‌ای در آنها دشوار است.

به گزارش سلام نیوز از یورو نیوز ،شرکت کریستالین سالت، یکی از تولیدکنندگان عمده شرق آفریقا، با یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی کنیا کار می‌کند.

نیروگاه کریستالین سالت که به یاری ژاپن ایجاد شده سالانه ۱/۶ گیگاوات انرژی پاک تولید می‌کند و همین امر نیاز آن را به شبکهٔ ناپایدار برق محلی بسیار کم کرده. این شرکت که سالانه ۲۵۰ هزار تن نمک دریاچه استخراج می‌کند توانسته آلاینده‌های کربنی‌اش را تا ۲۵ درصد کاهش بدهد.

قطعی برق سبب شده بود که این شرکت تا سال ۲۰۱۶ از ژنراتورهای دیزلی گران و آلایندهٔ هوا استفاده کند، تا وقتی پس از توافق‌ کنیا و ژاپن در زمینه سازوکار اعتباری مشترک، این نیروگاه خورشیدی ساخته شد.

سازوکار اعتباری مشترک، نوعی توافق همکاری دوجانبه میان ژاپن و ۱۷ کشور درحال‌توسعه است. این توافق که ذیل بند ۶ پیمان پاریس صورت گرفته نوعی سازوکار کاهش آلاینده‌های کربنی است که اجازه می‌دهد ژاپن منابع و فناوری‌هایش را در این زمینه با دیگر کشورها سهیم شود.

از زمان اجرای این طرح در سال ۲۰۱۶ تا کنون ۵ هزار تن از آلودگی کربنی این شرکت کاسته شده و اشتغال‌زایی خوبی نیز در محل ایجاد شده است.

چراغ‌های خورشیدی روشنگر مدارس روستایی

در ناحیه ماسائی کنیا سفر شاهد پروژهٔ دیگری هستیم که در آن تخصص ژاپن در زمینه انرژی پاک زندگی مردم را متحول کرده است.

دیوید در روستایی زندگی می‌کند که برق ندارد. اما چراغ خورشیدی او این امکان را فراهم کرده که او بتواند شب هنگام هم درس بخواند. اینها بخشی از طرح شرکت ژاپنی پاناسونیک است با عنوان «آینده را روشن کنیم».

دیوید می‌گوید: «چراغ نفتی دود زیادی داشت و درس‌خواندن زیر آن خیلی سخت بود. اما با این چراغ‌ها نمراتم بالا رفته چون خوب درس می‌خوانم.»

۳۵۰ دانش‌آموز مدرسه ایلکیماتی از این چراغ‌های خورشیدی بهره‌مند شده‌اند. هدف این کار پیشگیری از اُفت تحصیلی و بهبود عملکرد آموزشی آنهاست.

لارنس نزای، مدیر پروژهٔ منظر جهانی در کنیا در این زمینه می‌گوید:‌ «ثبت نام دانش‌آموزان بیشتر هم شده، اما تأثیر دیگر این کار بهبود عملکردشان و همچنین کم‌شدن از غیبت‌هاست. چون شاگردانی که نمی‌توانستند تکالیفشان را انجام بدهند از ترس تنبیه‌شدن به مدرسه نمی‌آمدند.»

خود مدرسه نیز به تعدادی صفحه خورشیدی مجهز شده و همین امکان برگزاری کلاس‌های شبانه را فراهم کرده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 2 = چهار