کودکان در افغانستان ؛ قربانی جنگ ،جهل و تروریسم

♦به گزارش سلام نیوز وزیر عدلیه افغانستان گفت :کودکان زیر سن افغان به آنسوی خط دیورند برده شده و آموزش‌های تروریستی می‌بینند یا مورد سو استفاده قرار می گیرند و در عین کم کاری دولت ، نهادهای حقوق بشری نیز کاری انجام نمی دهند.

 فضل احمد معنوی وزیر عدلیه امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل، موارد گزارش وزارت خارجه امریکا، در مورد قاچاق انسان در افغانستان به ویژه کودکان و سو استفاده از کودکان در افغانستان را تایید کرد و گفت: جنگ و ناامنی مانع بررسی‌های دولت در زمینه است و ما هنوز نتوانستیم گتمی در مسیر احیای حقوق کودکان در این شرایط برداریم.

آقای معنوی افزود که کودکان 13 و 14 سال اغلباً در مناطق و ولسوالی‌های دوردست افغانستان توسط کسانی وابسته به گروههای افراطی اسلامی(گروههای تروریستی) گرفته شده و به مناطق بلوچستان پاکستان فرستاده می‌شوند و این کودکان در آنجا، آموزش‌های تروریستی آموزش می‌بینند و بعدها عضو داعش و دیگر گروههای تروریستی و متحجر داخل افغانستان می شوند.

به گفته وی، آمار مشخص به دلیل عدم کنترل لازم در سرحدات، در این زمینه وجود ندارد؛ اما اخیراً مشخصاً 12 نوجوانی که به سن رشد نرسیده اند از سوی نیروهای امنیتی زیر پوشش قرار گرفته و اکنون در پرورشگاه زیر حمایت قراردارند.
وی همچنین گفت که پدیده سو استفاده از کودکان در سطح ملکی و نظامی وجود دارد؛ در حالی‌که قوانین لازم در این زمینه وجود ندارد.
آقای معنوی خاطر نشان کرد که در این زمینه نیز آمار دقیق وجود ندارد که چه تعداد این افراد، در صفوف نیروهای امنیتی هستند و چه تعداد در ادارات ملکی هستند.

به گفته وی عاملان سو استفاده از کودکان کسانی اند که از موقعیت خوب اقتصادی، دولتی یا نظامی برخوردارند و قربانیان این پدیده هم فرزندان افراد فقیر جامعه هستند.

معنوی خاطر نشان کرد که بر اساس گزارش نیمه اول سال جاری دادستانی کل کشور افغانستان، 40 مورد  سو استفاده از کودکان گزارش و شناسایی شده است.

وزیر عدلیه گفت: برای مبارزه با پدیده قاچاق کودکان و پدیده سو استفاده از کودکان ما به یک مبارزه جمعی و کمک بین المللی نیاز داریم .

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × هشت =