هنر تعامل، اعتدال ، رواداری و مشارکت در صلح تقویت شود

 

دکترخوشرو*: سازمان ملل متحد در تعامل با دولت ها و جوامع مدنی ساز و کارهای لازم برای نهادینه کردن فرهنگ صلح در جهان را باید به کار بگیرد.
 اهمیت صلح در این مقطع زمانی بسیار زیاد است. تعامل میان نهادهای بین المللی با کشور ها و جوامع مدنی در جهت تقویت ساز و کارهای لازم برای نهادینه کردن فرهنگ صلح در جهان باید تاکید شد.
 افزایش تحرکات عوامل افراط گرا در منطقه که صلح را مخالف افکار خود می بینند و با آن مخالفند، عامل رنج و محنت مردم منطقه است.
هنوز این ذهنیت رشد نیافته در برخی کشورها وجود دارد که راه حل هر مساله ای را جنگ می دانند .
این به ظاهر قدرت ها، زورگویی و جنگ را جعبه ای می دانند که با استفاده از آن می توان همه آلام بشری را حل کرد و در حالی که ماشین جنگی آنها قدرت تخریبی سرسام آوری دارد، از ایجاد هنر تعامل، مشارکت و صلح عاجز است.
نیاز امروز جامعه جهانی عبور از هیولای وحشت انگیز جنگ به فرهنگ زیبای صلح و دوستی است. وی اضافه کرد که برای ایجاد جامعه ای صلح طلب و انسانی آزاد، آزاده و رشد یافته، باید از تکیه بر سلاح های کشتار جمعی گذر کرد و به فرهنگ حیات بخش صلح روی آورد.
 جنگ، عامل عمده ناامنی، بی عدالتی، ستمگری و توسعه نیافتگی در جهان است. جنگ طلبان باید به آن رشد ذهنی و فکری برسند که تنها با پرداختن به نیازهای اصلی بشر چون آموزش و پرورش، محیط زیست و توسعه پایدار می توان به صلح و دوستی در جهان کمک کرد.
 توسعه و صلح به هم مرتبط  است و توسعه نیافتگی یکی از عوامل عدم تحقق صلح و افزایش رویکرد جنگ طلبانه در جهان است.
باید همواره آمادگی کامل وجود داشته باشد تا با سایر کشورهای جامعه بین المللی در راه استقرار صلح، اعتدال، گفت وگو و تفاهم میان فرهنگها، مذاهب و تمدن های امروزی همکاری صورت گیرد و بر همین اساس به برقراری صلح و رواداری اعتقاد راسخ ایجاد شود.

سفیر ایران در سازمان ملل

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × = 16