گزارش دوره‌ای شورای‌اطلاعات امریکا با چاشنی”سوگیری”درباره «آینده جهان»منتشر شد

♦به گزارش سلام نیوز ، اکسیوس اعلام کرد گزارش مهمی که این هفته توسط شورای ملی اطلاعات امریکا منتشر و ارائه شد ، حاكی از اثرگذاری منفی وضعیت همه گیر COVID-19 و دیگر مسائل ژئوپلتیک بر مسائل مختلف بشری در کره خاکی است که چنانچه برای آن تدابیر لازم انسانی صورت نگیرد از مرز بحران خواهد گذشت.

این گزارش امریکایی تایید می کند چگونگی زندگی بشر و کیفیت آن در دو دهه آینده تا حد زیادی بستگی به این دارد که آیا فناوریهای جدید در نهایت ما را متحد می کند تا از هم مراقبت کنیم یا به ایجاد تفرقه و شکاف بین ما ادامه می دهند؟ اما به طرز غیر علمی نظریه برتری یک کشور بر دیگر ملل را در حل مسائل جهانی تایید کرده و آن را نیز گزینه ای جز امریکا نمی داند  و بدون هیچ مستند علمی نظریات دیگر چون ورود قدرت های نوظهور دیگر جهت کمک به حل مسائل بشری در بعد جهانی را سرپوش می گذارد .

این گزارش در جای دیگر می گوید علی رغم فعالیت های مکرر بشر برای زندگی بهتر در ابعاد مختلف، اما بسیاری از اخبار و روندهایی که در حال تزلزل به سر می برند ، اگر بیشتر از قبل نباشد ،کمتر نیست و موارد گوناگون چون جنگ ،کرونا و اقدامات دیگر بر آن اثر سوء داشته است.

  نویسندگان این گزارش می نویسند: چالش های مشترک جهانی – از جمله تغییر اقلیم ، بیماری ها ، بحران های مالی و اختلالات فن آوری به طور مکرر و شدید تقریباً در هر منطقه و کشور ظاهر می شوند.

آنها پیش بینی می کنند که این چالش های شدید با ساختار ژئوپلیتیکی که به طور فزاینده ای تکه تکه و شکننده خواهد شد ، برخورد کرده و این مسائل را موجب می شوند؛ زیرا ایالات متحده با چین برای اعمال قدرت در جهان رقابت می کند در حالی که دقیقا شهروندان هر دو کشورها هنوز از مسئولین و حاکمان خود ناراضی هستند و مشخص نیست زمانی که بر مسائل درونی به خوبی فائق نیامده اند چگونه حل مسائل جهانی به تنهایی از یک سو می تواند بدون کمک سویه های دیگر ممکن باشد؟

این گزارش اشاره نمی کند چگونه در پایان، امکان وحدت و تجمیع قدرت داخلی در امریکا می تواند آن را متحد تر کرده و  رضایت درونی این کشور را افزایش داده و او را مستعد رهبری جهانی کند، اما این امکان در سایر ملل نیست؟ و چرا باید از تجمیع اندیشه ها و قدرت ها در راهبردیابی مسائل جهانی بهره نبرد؟ فلسفه وجودی سازمان ملل رهبری یک اندیشه بوده است یا آنکه هر که پول بیشتر پرداخت کند حق اعمال قدرت بیشتر داشته باشد یا اینکه به تجمبع برابر ظرفیت ها جهت رهکاریابی دست یابیم ؟ حقیقتا کدام یک ؟ آیا این یک گزارش هدفمند جهت احیای قدرت امریکایی و تضعیف قدرت چین و آسیا نیست؟

گزارش روند رشد و بهبود اوضاع جهانی ، که هر چهار سال یکبار تهیه می شود ، نمونه ای از آینده نگری استراتژیک ، علمی و هنری و استفاده از تجربیات گذشته و حال برای تولید سناریوهای مختلف در مورد آینده میان مدت و بلند مدت جهان است و انتظار می رود با نگاه علمی تر و عمیق تر و همه جانبه تری به تحلیل بنشیند.

این تلاش ها در حقیقت به منظور ارائه سیاستگذاری با توجه امکانات موجود در بعد مکان-جهانی است که کمک می کند آینده بهتری برای بشریت ساخته و پرداخته شود.

 

*هشدارهای جمعیت شناختی؛ شهرهای ثروتمند با مردمانی پیر، شهرهای فقیر با مردمانی جوان

اما این گزارش در جای دیگر کمی متعادل تر عمل کرده و به شکافهای اقتصادی اجتماعی در اثر بی عدالتی های جهانی گریزی می زند و می نویسد: واضح ترین خط روندی که این گزارش تاکنون نسبت به آن هشدار داده است یک مساله جمعیت شناختی است: طی 20 سال آینده ، کشورهای ثروتمند جهان پیرتر می شوند و در بعضی موارد حتی شروع به کوچک شدن می کنند ، در حالی که کشورهای فقیرتر که امکانات کمتری خواهند داشت یا درگیر جنگ و مسائل زیست محیطی گوناگون بوده اند با رشد جمعیت روبرو می شوند و این توازن بین نوع بشر و دسترسی به منابع برای زندگی بهتر را به شکل عجیبی به چالش می کشد.

از سوی دیگر این مساله، فشارهای گسترده ای در زیرساخت ها ، آموزش و مراقبت های بهداشتی در شهرهای بزرگ جهان ایجاد نمی کند ؛چون جمعیت رو به پیری می رود در این شهرها و الزامی برای بسیاری موارد احساس نمی شود بنابراین روند رشد توسعه ای جهانی را هم مورد سوال و تهدید قرار می دهد.

روند نسبتاً مشخص دیگر تشدید تغییرات آب و هوایی است ، که «اندرو فریدمن» گزارش می کند روند کنونی آب و هوایی درکنار مسائلی که انسان برای انسان ایجاد می کند ،به جهانی با امنیت کمتر و مستعد بحران منجر خواهد شد که نهادهای جهانی را تحت فشار قرار می دهد و در شکل گیری تصویر جهانی در سال 2040 نیز نقش مهمی خواهند داشت.

* بزرگترین منبع کمیاب جهان در قرن جدید : اعتماد اجتماعی

این گزارش تایید می کند بزرگترین منبع کمیاب در جهان در دهه های آینده نفت یا فلزات کمیاب خاصی نخواهد بود ، بلکه «اعتماد اجتماعی» است.

طبق بررسی های اعتماد سنجی در سال2020 ، اکثر پاسخ دهندگان به این پروژه در بیش از نیمی از کشورهای مورد نظر بدبین هستند که در طی 5 سال آینده وضعیت زمین، زندگی  آنها و خانواده هایشان بهتر شود . ارقام موجود خبر از سقوط قریب 5 درصدی اعتماد اجتماعی مردم نسبت به روندهای کنونی است که نیاز به ورود جهانی برای کمک به حل آن وجود دارد. 

مساله نگران کنندهتر این است که اختلافات فزاینده اجتماعی در کشورها که به دلیل تجربه عمیق نابرابری همه گیر و جنگ و غیره رخ داده است باعث تخریب ظرفیت اعتماد اجتماعی در جهان شده است؛اعتماد به ساختارها و نهادها طی 20 سال گذشته در میان اقشار ثروتمندتر جمعیت افزایش یافته است ، اما بیش از نیمی از بقیه مردم در طول دهه گذشته گفته اند که سیستم کنونی سرمایه داری  آنها را شکست می دهد که نشان از موج مخالفت با روند کنونی(سرمایه داری) است.

با توجه به اعداد و ارقام این ترس که مبتنی بر واقعیت  است، ممکن ست دهه ها تلاش و پیشرفت جهانی جهت مبارزه با فقر و بیماری شدید و غیره ، برعکس شود و از بین رود.

حدود 150 میلیون نفر در سال گذشته از طبقه متوسط جهانی خارج شده و وارد طبقه پایین شدند.

انتظارات مردم افزایش یافته که به طور ناگهانی باعث  بدبینی ، عصبانیت و چندپارگی اجتماعی است – همه اینها می تواند با گسترش اینترنت بیشتر  و بیشتر برانگیخته شود.

این گزارش پنج سناریو را برای آینده جهان ترسیم می کند اما در نهایت آن تئوری را بیشتر پر و بال می دهد و تایید می کند که در آن مردم جهان، امریکا را به عنوان رهبر جهانی انتخاب کنند و در بعد فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در آن استحاله شوند که خللی آشکار بر نتیجه گیری علمی این تحقیق وارد می کند؛ آنهم بدون بررسی دقیق سایر تئوری ها. 

این گزارش در پایان می افزاید: آینده بشر تا حد زیادی به فناوری ها بستگی دارد؛ هوش مصنوعی و اتوماسیون ، انرژی پاک ، ویرایش ژن و موارد دیگر. اگر پیشرفت فن آوری بتواند رشد اقتصادی را برای همه ممکن کند و از سوی دیگر جلوی بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی را بگیرد ، جهان در سال 2040 مکانی بسیار آسان تری برای بقا خواهد بود. و اگر نتواند ، ممکن است مجدد به شرایط قبل از سال 2020 برگردیم . این گزارش امریکایی به شرط مهم رعایت مسائل اخلاقی و انسانی برای دسترسی صحیح و عادلانه اشاره ای نکرد.به نظر می رسد این گزارش به طرز غیر علمی ، سیطره امریکا برجهان را تایید کرده و گسترش و نفوذ شرق و دیگر ملل را آسیبی قلمداد کرده است که نشان از سوگیری این پژوهش علمی دارد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک − 1 =