گوترش: روز جهانی آب و هوا،فرصتی برای صلح با طبیعت و مراقبت از آن

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از روزنامه chinadaily ، رئیس سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی آب و هوا طی بیانیه ای ، ضمن درخواست مبنی بر کاهش هرچه بیشتر و پایان دادن به مشکلاتی که بشر با برخی اقدامات خود در زمینه آب و هوایی ایجاد کرده است، گفت: جامعه جهانی کنار یکدیگر به سمت سازگاری با طبیعت و مراقبت از آن حرکت کنند. آشتی و صلح با طبیعت یک وظیفه مهم جهانی و به سود همه بشریت است.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به مناسبت روزجهانی آب و هوا ،از جامعه جهانی خواست تا در تلاش برای کاهش سرعت گرم شدن کره زمین و همچنین در زمینه کاهش ، انطباق ،و حذف تدریجی زغال سنگ تلاش بیشتری نموده و به موفقیت در این زمینه دست یابند.

دبیرکل گفت: همه کشورها، شرکت ها ، شهرها و موسسات مالی باید از امروز با برنامه های روشن و معتبر برای رسیدن به این هدف جهانی تلاش کنند.

وی افزود:ما به برنامه های معتبر و منسجمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 نیاز داریم.

 دبیرکل گفت: سهم بودجه و کمک مالی باید حداقل از میزان فعلی دو برابر شود. این مسئله اعتبار و عدالت است. ما به همه بانک های توسعه چندجانبه نیاز داریم که حداکثر تا سال 2024 به معاهده پاریس متعهد شوند.

گوترش همچنین خواستار تلاش برای پایان دادن به زغال سنگ شد و گفت: حذف تدریجی زغال سنگ مهمترین مرحله برای محدود کردن افزایش دما به 1.5 درجه سانتیگراد است.ما باید به تأمین مالی نیروگاه های زغال سنگ پایان دهیم. هیچ کارخانه جدیدی برای تولید زغال سنگ تأیید نشده است.

وی خاطرنشان كرد: زغال سنگ باید تا سال 2030 در كشورهای OECD (سازمان همكاری اقتصادی و توسعه) و تا سال 2040 در سطح جهان از بین برود تا کره امن تری داشته باشیم.

گفتنی است آنتونیو گوتروش روز گذشته نیز طی نشستی گفت : بشر جنگ همه جانبه و نابخردانه را علیه طبیعت به راه انداخته که به آسیب محیط زیست و خسارت اقتصادی هنگفت شده است و حیات بشر را با تهدید روبرو کرده است.

وی تاکید کرده بود که بحران آب و هوایی، تخریب حیات وحش و طبیعت و آلودگی هوا که تاکنون جان میلیون ها نفر را در سال به خطر انداخته است. 

دبیر کل سازمان ملل صلح و آشتی با طبیعت را وظیفه مهمی در دهه های پیش رو برای جهان دانست و آن را کلید آینده ای مرفه و پایدار برای همه مردم عنوان کرد.

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − دو =