۷ مورد از بهترین شهر های شمال برای گردشگری و شناخت و معرفی فرهنگ ایرانی

همه مردم برای استراحت و گذران اوقات فراغتشان و بهره بردن از تعطیلات، به دنبال شهری برای تفریح و گشت و گذار می‌گردند. بهترین شهر شمال برای تفریح کجاست؟

گزارش: مریم شیرلوند

به گزارش سلام نیوز در این مقاله سعی می‌کنیم زیباترین شهرهای شمال ایران که برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت مناسب است را نام ببریم تا مقصد سفر خود را راحت تر انتخاب کنید. در ادامه مطالب زیر را خواهید خواند:

  • رامسر و جاهای دیدنی آن

  • نور

  • نوشهر

  • چالوس

  • ماسوله

  • لاهیجان

  • بندر ترکمن

رامسر

شاید به جرات بتوان گفت رامسر زیباترین شهر شمال ایران است که همه چیز را با هم دارد و هر گردشگری را می تواند عاشق خودش کند. مراکز خرید خوب، رستوران های محلی خوب، ویلاها و اقامتگاه های مناسب، آثار باستانی و جاذبه های گردشگری، مکان های مناسب تفریح مانند تله کابین و… را باهم دارد. این شهر زیبا تقریبا در تمام ماه‌های سال میزبان گردشگران و طبیعت گردان زیادی است.جاهای دیدنی رامسرکم نیستند. دسترسی به ساحل دریای خزر از یک سمت و مناظر زیبا با جنگل‌های انبوه از سمت دیگر باعث شده تا این شهر بیشتر از هر شهر دیگری مورد توجه باشد.

بهترین شهر شمال برای تفریح

بهترین زمان سفر به شهر رامسر فصل بهار است یعنی اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بیان کنیم، اوایل بهار تا اواخر تیر بهترین زمان برای مسافرت به شمار می‌رود یعنی زمانی که طبیعت سرسبز چشمانتان را خیره می کند و از هوای دلچسب آن لذت خواهید برد. البته در اطراف رامسر شهرها و روستاهای زیادی وجود دارد که در تابستان هم هوای خنک و دل‌پذیری دارند و این فصل را می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. برای آشنایی با یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر یعنی تله کابین رامسر می‌توانید به مقاله‌ای با همین نام مراجعه کنید. اگر دوست دارید در روزهای بارانی یا پوشیده از مه به این شهر سر بزنید، پاییز خصوصا ماه مهر را انتخاب کنید چون باعث می‌شود بتوانید در هوای پاک و بارانی تنفس کنید.

جاذبه‌های گردشگری رامسر

این شهر یکی از شهرهای ساحلی شمال ایران به حساب می‌آید. در سفر به رامسر می‌توانید به جاهای دیدنی و طبیعت زیبا مانند مقبره حبیب محبیان، روستای جواهرده، جنگل منحصر به فرد دالخانی، کاخ موزه رامسر، موزه مردم شناسی، آبگرم سادات محله، تله کابین رامسر، پارک جنگلی صفارود، ییلاق گرسماسر، غار یوغی لوکا، سرزمین گل گاو زبان جنت رودبار، آبشار سیاسرت و… بروید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

ویلا لوکس و دوبلکس شهرکیکلبه چوبی سوپر لوکس با جکوزی

نور

دومین شهری که به عنوان بهترین شهر شمال برای تفریح می خواهیم معرفی کنیم، شهر نور است. نور یکی از شهرهای شمالی است که جنگل و دریا و کوه را با هم دارد. مناطق ییلاقی نور کم نیستند. در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر نور، چمستان قرار دارد که برخی معتقدند به خاطر چمن های زیاد و سرسبزی های فراوان آن، به این نام معروف شده است. آبگرم لاویج یکی از بهترین و تمیزترین آبگرم‌های شمال ایران است که بین دره‌های جنگلی کوه البرز قرار دارد. عسل لاویج معروف است و بعد از کندوان به عنوان بهترین روستا برای خرید عسل شناخته می‌شود.

برخی معتقدند چمستان به خاطر چمن های زیاد و سرسبزی های فراوان به این نام معروف شده است.

جاده‌های سرسبز و پر از درخت چمستان شما را به دریاچه‌ای می‌رساند که دورتادورش جنگل است و به دریاچه الیمالات معروف است. هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن دریاچه الیمالات به شهر نور سفر می‌کنند. خنکای آب و جنگلی که اطراف دریاچه قرار دارد، همراه با سکوتی بی‌نظیر، زیبایی‌های زیادی را برای این دریاچه به ارمغان می آورد. اینجا یک مکان مناسب برا پیک نیک است و می‌توانید روزهای خوبی را در طبیعت کنار دوستان و خانواده تان بگذرانید.

زیباترین شهر شمال ایران

زیبایی‌های نور

جنگل نور شمال هم یکی از جنگل‌های زیبا و منحصر به فرد است که می‌توانید آرامش واقعی را در آن تجربه کنید و به صدای پرندگان گوش دهید و از شلوغی شهر دور باشید. این پارک جنگلی در جاده نور – محمودآباد قرار دارد. علاوه بر زیبایی‌های خیره کننده و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی که در این جنگل وجود دارد، به شهرهای دیگر استان مازندران هم نزدیک است و می توانید مکان‌های دیدنی محمودآباد، رستم‌رود، و حتی آمل را ببینید.

آبشار آب پری از دیگر جاهای دیدنی نور است که نوای پرندگان و صدای آب در این منطقه در هم می‌آمیزد و زیبایی‌های این شهر را چندین برابر می‌کند. علاوه بر این‌ها دیدن مناطقی مانند کاخ تمیشان، آنتوان مقدس، رویان، روستای یوش، آبشار حرام او، فیل‌سنگی، آبشار ونوش، قلعه پولاد بلده و… در شهر نور خالی از لطف نیست. تمام این‌ها باعث می‌شود که نور هم به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای شمال برای تفریح شناخته شود. برای رسیدن به شهر نور می‌توانید از جاده چالوس به نور برسید یا از جاده هراز پس از گذر از آمل به نور برسید.

نوشهر

نوشهر شهر طبیعت‌گردی است. از آن دسته شهرهای شمالی که به خاطر ساحل و ویلای آن معروف شده است ولی مکان‌های دیدنی آن مورد کم لطفی قرار گرفته است. آبشار انگاس، تالاب ارواح و دیو چشمه را شاید اصلا نشنیده باشید اما یکی از جاذبه‌های توریستی و طبیعت گردی است. بازار سنتی نوشهر با داشتن سبزیجات و ترشیجات و میوه های مختلف، یکی از محل های مهم برای گردش در نوشهر است.

یکی از جاهای دیدنی نوشهر، دیو چشمه است که به خاطر گوارا بودن آب آن در میان بومیان معروف است.

تالاب ارواح یا دریاچه ارواح نوشهر یک دریاچه اسرار آمیز است که نزدیک به روستای چلندر در نوشهر قرار دارد و داستان‌های زیادی در مورد آن بیان شده است. بر اساس چیزهایی که بومیان گفته‌اند، در زمان‌های قدیم برخی از مردم روستا در این دریاچه غرق شدند و صداهایی که در میان درختان اطراف آن شنیده می‌شود، صدای مردگان است.

تالاب ارواح نوشهر

پارک سی سنگان در ابتدا با هدف حفاظت از پوشش های نادر گیاهی و جانوری ساخته شد اما پس از تاسیس امکانات زیادی به آن اضافه شد و این پارک به یکی از معروف ترین پارک های ساحلی در ایران تبدیل شد. در هر سال مخصوصا در فصل بهار، این پارک طبیعت گردان زیادی را به طرف خود جذب می کند.

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی نوشهر، دیو چشمه است که به خاطر گوارا بودن آب آن در میان بومیان معروف است و محلی‌ها اعتقاد دارند هرکسی که یک‌بار آب آن را بچشد، حتما دوباره به این منطقه بر می‌گردد. در سفر به نوشهر اصلا نگران اقامتگاه نباشید. به دلیل ساخت و سایز زیاد ویلا در این شهر اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر برای مسافران کار بسیار راحتی است.

چالوس

زیبایی‌های چالوس از جاده آن آغاز می‌شود. این جاده به دلیل داشتن درختان انبوه و مناظر زیبایی که در هر فصل سال ایجاد می کند، محل خوبی برای طبیعت گردان و عکاسان است. این جاده نمای خوبی هم از رشته کوه های البرز دارد که زیبایی آن را چندین برابر می کند. اما این همه زیبایی شما را به شهری زیباتر می رساند که به دلیل موقعیت خوبی که دارد، به شهرهای زیادی مثل نور، نوشهر، تنکابن و عباس آباد دسترسی دارد و به عنوان یکی از شهرهای ساحلی شمال ایران شناخته می شود. آثار باستانی چالوس حکایت از تاریخ بی نظیری دارد که نشان می دهد که انسان هایی دو هزار سال پیش از میلاد مسیح در چالوس زندگی می کردند.

آب و هوای چالوس معتدل و مرطوب است و به دلیل داشتن درختان انبوه و جنگل های زیاد، شرایط آب و هوایی این منطقه کاملا مساعد است.

از مکان های دیدنی چالوس میتوان به دریاچه ولشت، دریاچه سد دریوک، مرداب کندوچال، شهرک توریستی نمک‌آبرود، ساحل رادیو دریا، بوستان فین، کاخ چایخوران، آبشار اکاپل، آبشار سواسره، آبشار هریجان، کوه تخته سلیمان و… اشاره کرد. هر کدام از این مکان‌های دیدنی پیشینه‌ای تاریخی دارند و از زیبایی‌های این شهر به شمار می روند. تعدد جاذبه‌های گردشگری در این شهر باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین شهرهای شمال برای تفریح شناخته شود.

ویلا دربست و تریبلکسویلا سه خوابه ساحلی

ماسوله

یکی از توریستی‌ترین و زیباترین روستاهایی که می‌توانید در ایران پیدا کنید، ماسوله است که از توابع شهر فومن به حساب می‌آید. چیزی که باعث خاص شدن ماسوله شده است، معماری بی‌نظیر آن به شکل پلکانی است و پشت بام هر خانه‌ای، حیاط خانه بالایی است. فضای متفاوت این روستا شهرت جهانی دارد و گردشگران زیادی حتی توریست‌ها به این روستا می‌آیند تا زیبایی‌های این منطقه را ببینند و در بازار سنتی ماسوله بگردند.

ماسوله گیلان

قدمت این روستا به دوره زندیه برمی‌گردد. اگر به این روستا سفر کردید حتما از صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن دیدن کنید. این روستا در جنوب گیلان قرار دارد. نزدیک این روستا یک آبشار زیبا به نام لارچشمه وجود دارد که حدود ۶ متر ارتفاع دارد و چشم انداز آن بی نظیر است.

معماری بی نظیر ماسوله به شکل پلکانی است و پشت بام هر خانه ای، حیاط خانه بالایی است. فضای متفاوت این روستا شهرت جهانی دارد و حتی توریست ها به این روستا می آیند تا زیبایی های این منطقه را ببینند.

یکی از محل های مورد علاقه کوهنوردان که در نزدیکی ماسوله قرار دارد، ییلاق زودل سر است. قدمت این روستا طولانی است و بیشتر افرادی که در این منطقه خانه دارند، از آن برای تفریح استفاده می‌کنند و در تابستان به این منطقه می‌روند.

لاهیجان

یکی دیگر از بهترین شهرهای شمال برای تفریح که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، شهر لاهیجان گیلان است. چشم‌انداز لاهیجان فوق العاده است و هرساله خصوصا در بهار و تابستان میزبان مسافران زیادی است. این شهر به شهر بهار نارنج و چای معطر معروف است و به خاطر داشتن جاذبه‌های تاریخی و توریستی، همیشه مورد توجه خیل زیادی از طبیعت گردان بوده است. اگر می‌خواهید لاهیجان را بهتر بشناسید مقاله جاهای دیدنی لاهیجان را در بلاگ هومسا بخوانید.

لاهیجان شهر بهار نارنج و چای معطر است.

مسجد اکبریه یکی از عمارت‌های تاریخی و از جاذبه‌های گردشگری جنوب غرب لاهیجان است. این بنا می‌تواند یکی از میراث ارزشمند و مهم کشور باشد که سنگ نبشته مرمری دارد.

لاهیجان زیباترین شهر شمال ایران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان، تالاب سوستان است که معروف به تکه‌ای از بهشت است و در فصل زمستان و پاییز از آب شیرین پر می‌شود. موزه تاریخ چای، استخر لاهیجان، تله کابین لاهیجان، پل خشتی لاهیجان، مسجد جامع، حمام گلشن، بقعه تاریخی شیخ زاهد، کوه و آبشار شیطان کوه از دیگر جاذبه‌های این شهر تاریخی هستند.

بندر ترکمن

بندر ترکمن یکی از بهترین شهرهای شمال برای تفریح است که در فاصله ۴۰ کیلومتری گرگان مرکز شهر گلستان قرار دارد. بندر ترکمن، جایی است که صنایع دستی، هوای معتدل، اسب و روسری در ایران زبانزد است. فک دریای خزر را فقط در این شهر می‌توان دید. این شهر یک سبک قالی بافی مخصوص به خود را دارد که در آن از طراحی‌های اسب و فک استفاده می‌کنند.

معروف‌ترین جای بندر ترکمن، جزیره آشوراده است که تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که جزء تالاب‌های مهم دنیاست. ۴۰ درصد از خاویار ایران از این منطقه به دست می‌آید. اسکله و بازار ساحلی بندر ترکمن، دوشنبه بازار، زیارتگاه آق امام، زیارتگاه خواجه بهاءالدین نقشبندی از دیگر جاذبه‌های بندر ترکمن است. اگر به بندر ترکمن سفر کردید خرید سوغات از جذاب‌ترین بخش‌های سفرتان خواهد بود. صنایع دستی که نشانی از فرهنگ مردمان این منطقه است. فرش و پشتی ترکمنی، روسری‌های زنانه، سوزن‌دوزی، محصولات نمدی و لباس‌های ترکمنی.

اگرچه شهرهایی که در بالا گفته شد، به عنوان زیباترین شهر شمال ایران هستند اما تمام شهرهای شمالی زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند و باید حداقل یک بار سفر به آن‌جا را امتحان کنید. هومسا سامانه اجاره آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه است که به شما کمک می‌کند از راهی ایمن اقدام به اجاره ویلا یا اقامتگاه کنید. بدین منظور می‌توانید نام شهرهای مختلف را هومسا جستجو کنید و مناسب‌ترین اقامتگاه‌ها را  در سفر به این شهرها رزرو نمایید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج + 7 =