♦دکتر زهیر عبدالهادی المحمید/سلام یعنی امنیت؛ اما”سلام الهی”به حال ظالمان سودی نخواهد بخشید

♦به گزارش سلام نیوز دبیركل جنبش اسلامی توافق ملی در كویت گفت : اسلام آشکار کردن سلام را مورد تشویق قرار داده و آن را یکی از فضیلت‏های بزرگ برشمرده است. پیامبر اکرم(ص) آن را نیک ترین سرشت اهل دنیا و آخرت عنوان کرده است. این حضرت می‏ فرماید: “الا اخبرکم بخیر اخلاق اهل الدنیا وآلاخره.. افشاء السلام فی العالم” (پیامبر فرمود آیا از بهترین اخلاق اهل دنیا و آخرت آگاهتان سازم؟

وی افزود: حاضران گفتند آری ای فرستاده خدا. پیامبر فرمود آشکارا سلام کردن در عالم است) همچنانکه به نقل از امام محمد بن علی بن الحسین (الباقر) علیه السلام آمده است: کان سلمان رحمه الله یقول: (افشوا سلام الله فان سلام الله لاینال الظالمین) “به همه کس سلام کنید و امان دهید اما نگران نباشید زیرا سلام الهی به حال ظالمان سودی نخواهد بخشید.” منظور از این روایت آنگونه که شیخ کلینی می‏ گوید، این است که ظالمان به خاطر ظلمشان از این سلام بهره‏ای نخواهند برد و راز نهفته در عدم رسیدن بهره به آنان به خاطر ظلمشان است از آن رو که کمک به ظالم در ظلمی که مرتکب می‏شود، خود ظلمی است که باید از آن برائت جست.

این استاد دانشگاه افزود: اما در تفسیر منار “محمد رشید بن علی رضا” در این زمینه آمده است: اسلام دین همگان است و یکی از اهداف این دین ترویج آداب و فضیلت میان مردم و ایجاد جاذبه بین آنها تا همه با هم احساس برادری کنند حتی اگر این اقدام به تدریج صورت گیرد. یکی از آداب سلام گفتن در دوره ی پیامبر آشکار کردن سلام برای همه به استثنای جنگجویان بود. چون هرکسی که به دیگری سلام کند در واقع به او امان داده است واگر سپس او را به ناحق و خلاف وعده، بکشد به او خیانت کرده و گویی پیمان را شکسته است.

ایشان خاطر نشان کرد: در احادیث صحیحین (بخاری و مسلم) در ارتباط با ویژگی‏های مسلمانان آمده است که آشکار کردن سلام موجب محبت می‏شود.در یکی از این احادیث آمده است (ان افضل الاسلام وخیره اطعام الطعام وان تقرا السلام علی من عرفت ومن لم تعرف) (بهترین کار در اسلام سیر کردن دیگران و سلام دادن به آنانیکه می‏شناسی و یا نمی شناسی). همچنین آمده است (افشوا السلام بینکم تحابوا) یعنی به یکدیگر بلند سلام کنید تا موجب محبت میان شما شود. حاکم به نقل از ابی موسی روایت کرده است(افشوا السلام تسلموا) (بلند سلام کنید تا سلام بمانید). بخاری در “ادب مفرد”، ابوعلی وابن حبان به نقل از براء وهمچنین در صحیح بخاری آورده اند: عمار گفته است: ” ثلاث من جمعهن فقد جمع الایمان:الانصاف من نفسک وبذل السلام للعالم (ادب السلام) والانفاق من الاقتار”. ” فهذا من ادب الاسلام العالی.”

وی در ادامه سه چیز را به عنوان لوازم ایمان برشمرد: رعایت انصاف بر ضرر خویش، سلام به دانشمند و بخشش به هنگام تنگدستى: این از آداب والای سلام دادن به شمار می‏رود. این احادیث به عظمت و فضیلت سلام دادن و کسانی که آن را آشکار می‏ کنند، اشاره دارد. البته سلام دادن شامل آندسته از ظالمانی که پیمان شکسته اند و بر خلاف اصول آن عمل کرده اند، نمی­شود. مقابله با آنان موجب احقاق حقوق و قرار گرفتن هرچیز در جای خود و برقراری عدالت می‏ شود.

علاوه بر گرایش مسلمانان به صلح و محترم شمردن منشورها، در قرآن کریم آیه ‏های بسیاری در خصوص ضرورت مبارزه با ظلم و ظالمین بمنظور احقاق حق و برقراری عدالت ودر نهایت برقراری صلح آمده است. در اینجا به برخی آیه ‏ها همراه با تفسیر آنها در کتاب المیزان اشاره می‏ کنیم تا در مضمون والای آن وهمچنین هدف آن که برقراری صلح میان بشریت است، اندیشیده شود.

«انما ینهاکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین واخرجوکم من دیارکم وظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم ومن یتولهم فاولئک هم الظالمون»

سوره ممتحنه – آیه 9-

“جز اين نيست که خدا از دوستی ورزيدن با کسانی که با شما در دين جنگيده اند و از سرزمين خود بيرونتان رانده اند يا در بيرون راندنتان همدستی کرده اند شما را باز دارد و هر که با آنها دوستی ورزد از ستمکاران خواهد بود.”

وی در پایان اشاره کرد : تمامی آیاتی که بدانها اشاره شد بر ضرورت مبارزه با ظلم واستبداد وظالمان بعنوان آخرین راه حل بعد از بکارگیری راههای مسالمت آمیز گوناگون، تاکید دارند . این مبارزه یکی از ابزارهای برقراری صلح با از میان برداشتن ظلم وبرقراری عدالت و احقاق حق است .

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 8