♦چاندرا مظفر/ضرورت علم در استقرار صلح عادلانه

 به گزارش سلام نیوز پروفسور چاندرا مظفر استاد دانشگاه یو . اس . ام مالزی و رئیس بنیاد حرکت برای جهانی عادلانه  بر ضرورت علم در خدمت صلح عادلانه تاکید کرد.
وی ادامه داد :وقتی راجع به علم و ارتباطش با صلح عادلانه صحبت می کنیم، در واقع راجع به علم و کاربردش حرف می زنیم. چگونه علم می تواند منجر به صلح عادلانه شود؟
وی افزود: علم در اصل دانش است و آموزش ابزار انتشار دانش، ایده ها و مفاهیم برای افزایش درک متقابل انسانها از یکدیگر است. هیچ چیزی مانند دانش نمی تواند بین انسانها، جوامع و ملتها پیوند برقرار کند و این همان چیزی است که برای ایجاد صلح عادلانه نیاز داریم.
وی ادامه داد : حتی در جستجوی چرایی درگیری ها، دانش خیلی نقش مهمی دارد و دانش چیزی است که علم با روش تحقیق و ترفندهایش می تواند به بشر ارائه دهد. با نگاه به وضعیت کلی، می بینیم که علم پتانسیل عظیمی دارد، ولی شیوه استفاده آن تفاوت دارد. گاهی منافع شخصی اجازه استفاده بهینه از علم را نمی دهد، زیرا برخی افراد به دنبال کنترل ارتباطات هستند، حتی توزیع غذا هم باید در جهت منافع آنها باشد. در نتیجه، این مانع کمک به بشریت می شود. بنابراین، مشکل در علم نیست، بلکه مشکل انسانها هستند که گاهی از علم سوءاستفاده می کنند. یعنی هدف ما همیشه باید این باشد که علم در خدمت تمام انسانها باشد، نه فقط بخشهای خاص.
وی در پایان گفت :کل بشریت باید بتواند از فواید علم بهره مند شود. اگر این اتفاق بیفتد، می توان از برقراری صلح عادلانه نیز اطمینان خاطر داشت.

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 1