بسته شدن سفارت استرالیا در کابل همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از per.euronews اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز سه شنبه اعلام کرد که کشورش در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان سفارت خود در کابل، پایتخت این کشور را تعطیل خواهد کرد.

بنا به اعلام نخست وزیر استرالیا سفارت این کشور در کابل به طور «موقت» از روز ۲۸ مه (هفت خرداد) بسته می شود. وی افزود که این سفارتخانه هنگامی که «شرایط مهیا شود» بازگشایی خواهد شد. اسکات موریسون گفت که شرایط امنیتی در افغانستان با خروج نظامیان آمریکا و نیروهای استرالیایی از این کشور به شکل روزافزونی «نامعلوم» خواهد بود.

به گفته نخست وزیر استرالیا شرایط امنیتی لازم برای حضور دیپلماتیک دائم کشورش در کابل مهیا نیست. وی با این حال اعلام کرد که دیپلمات های کشورش به طور مرتب از «محل سکونت خود در منطقه» به افغانستان سفر خواهند کرد. اسکات موریسون وضعیت جدید را مشابه حضور دیپلماتیک کشورش در افغانستان بین سال های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۶ میلادی دانست.

سفارت استرالیا در کابل از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون فعال بوده است. به گفته نخست وزیر این کشور تصمیم در مورد تعطیلی سفارت استرالیا در کابل در کمیته امنیت ملی کابینه گرفته شده است. اسکات موریسون در بیانیه خود اظهار داشت: «اگر باقی می ماندیم به این معنا بود که استرالیایی ها را به خطر می اندازیم یا حتی بدتر.»

خروج نیروهای آمریکایی و متحدانشان در ناتو از افغانستان از روز اول مه (۱۱ اردیبهشت) آغاز شده است. این روند قرار است روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) همزمان با بیستمین سالگرد حملات سال ۲۰۰۱ به برج های دوقلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون در واشنگتن تکمیل شود.

دولت استرالیا ماه گذشته اعلام کرد که حدود ۸۰ نظامی این کشور که همچنان در افغانستان به سر می برند تا ماه سپتامبر از این کشور خارج خواهند شد.

حضور نظامی استرالیا در افغانستان سال گذشته با مطرح شدن پرونده ارتکاب «جنایت جنگی» از سوی نیروهای این کشور مورد توجه قرار گرفت. گزارش تحقیق در مورد ارتکاب «جنایت جنگی» از سوی نظامیان استرالیایی در افغانستان سال گذشته منتشر شد. در این گزارش از شواهد «معتبری» سخن گفته شده بود که براساس آن ۲۵ سرباز فعلی یا سابق ارتش استرالیا با نقض مقررات رایج در «کشتار ۳۹ نفر» و رفتار «بی رحمانه» با دو نفر دیگر در افغانستان نقش داشتند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک + 2 =