قاسم سلیمانی: مدیر نقشش از یک منبر بالاتر است

گزارش:بهنام نداف

به گزارش سلام نیوز شهید حاج قاسم سلیمانی دز سخنرانی خود در حسینیه امام خمینی شهذ همدان گفت : مدیر یک قله ی برافراشته است. مدیر نقشش از یک منبر بالاتر است . جامعه به هر سمتی، چه به سمت صلاح یا به سمت غیر صلاح حرکت بکند به مدیری در درون جامعه برمی گردد .

حالا شما این جامعه را چه شورای یک دهی قرار بدهید چه شورای شهر قرار بدهید چه شورای اداری یک استان قرار بدهید چه شورای دیگری قرار بدهید چه شورای فرمانده سپاه قرار بدهید، اینها اثرگذارند اینها قله ها هستند. اینها دامنه ها را متأثر میکنند.
دینداری اینها،امانتداری اینها بر دینداری و امانتداری جامعه اثر دارد. ببینید چه عواملی باعث شد که دردوران دفاع مقدس، چنین زیبایی هایی جلوه گر شد و چنین جمع هایی از آن متأثر شدند.

مشخصات این جمع ها چه بود؟مشخصات این جمع ها همان عبارات آقا امیرالمومنین بود که فرمودند:«اینها وقتی به هم می رسیدند یَتَواصَلونَ بِالوِلایۀ و یتلاقونَ بِالمُحَبَّۀ»حلقه ی اتصال اینها خدا بود محبت بود نه حزب بود نه گروه بود نه جناح بود. اگر درجایی مدیری با چنین رویکردی الهی محور شد، خدامحور شد، او خودبین نیست او خود را فراموش می کند.

او خطا بین است او خادم می شود. اینکه امام(ره) فرمود به من رهبر نگویید به من خادم بگویید بهتر است، اما العیاذ بالله غلو نمی کرد انتظار امام(ره) از مدیریت در یک جامعه اسلامی این بود.
یک پدر ممکن است فقیر باشد بچه هایش در درون خانه فقر پدر را درک می کنند. اما این پدر را درکنار خودشان گرسنه می بینند، پدر را در کنار دیگری نمی بینند از گوشه ای بشقاب دیگری دارد کاسه ی دیگری دارد. او سیر است بچه ها گرسنه اند،این بچه ها با فقر پدر فقیر گرسنه ی خودشان که همه ی تلاشش را می¬کند می ایستند، می گریند اما تن به ذلت نمی دهند.
مدیر اثرش یک اثر جمعی است. مدیر رهبر یک جامعه است. نگوییم استاندار،استاندار شخص عادی نیست، امام جمعه محترم شخص عادی نیست،فرماندار شخص عادی نیست، فرمانده سپاه شخص عادی نیست،هر مسئولیتی، فرماندهی نیروی انتظامی شخص عادی نیست،اینها بر جامعه اثر دارند. اینها مدیریتشان عین مدیریت دفاع مقدس است. شهید باکری چگونه شهید شد؟درکجا شهید شد؟درکنار چند نفر شهید شد؟

خب وقتی در مدیریت نگاه این شد، آنوقت همه ی جامعه مثل جامعه دوران دفاع مقدس می شود و توجه اساسی می کند و معنویت در آن رونق پیدا می کند. مگر می شود مدیر یک جامعه ای،من به عنوان یک فرمانده، در درون جامعه ای فاقد معنویت باشم و انتظار داتشه باشم جامعه معنویت داشته باشد؟«الناس علی دین ملوکهم». مردم از رهبرانشان تبعیت می کنند تابعیت می کنند .
رهبران فقط رهبری در بالا نیست، همه ی سطوح ما درجامعه خودمان به نوعی نقش رهبری داریم. اگر می خواهیم جامعه ی ما یک جامعه ی مقاوم بشود، شرطش این است مدیران باید متناسب با چنین جامعه ای باشند و بشوند.
حسینیه امام خمینی(ره) شهر همدان، 4 مرداد 1397

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 × نُه =